مركز خريد فروش قيمت پودر پياز و سير ادويه مركز خريد فروش قيمت پودر پياز و سير ادويه .

مركز خريد فروش قيمت پودر پياز و سير ادويه

استرس معلمان

/**/

نشانه هاي رايج استرس در كار

 

تحرك پذيري                         

افسردگي

احساس بي ثباتي

تند خويي

احساس متفاوت بودن

ناراحتي معده

دردهاي كلي

افكار وسواسي درباره كار

تمايل به گريه

 

احساس تنش

بي خوابي

از دست دادن ميل جنسي

احساس خستگي

تيك هاي عصبي

زخم هاي دهان

سوء هاضمه

حمله هاي وحشت زدگي

 

در يك بررسي جامع بر متون مربوط به استرس و بيماري معلمان( گوليلي و تاترو 1998) اين مطلب مهم آشكار شد كه استرس شديد مي تواند موجب مجموعه اي از رفتارهاي زيانبخش نظير با عجله و غير عادي غذا خوردن،مصرف زياد مشروبات الكلي،سيگار كشيدن و كم خوابي بر اثر كار كردن تا اواخر شب باشد. اغلب  اي رفتارهي زيانبخش موجب تسريع در پيدايش بيماري مي شوند  نا تآثير مستقيم استرس بر بدن. به همين دليل  حفظ رفتارهاي سالم در دوره هاي استرس  مي تواند به ميزان قابل ملاحظه اي از پيدايش بيماري هاي مرتبط با استرس جلوگيري كند.

يكي از نگراني هاي مربوط به استرس معلمان اين است كه تحمل استرس شديد ممكن است به بيماري هاي مرتبط با استرس منجر شود. نظير انواع سرماخوردگي هاي شايع در اثر كاهش مقاومت بدن و در بسياري موارد‍؛ بيماري هاي جسمي و رواني جدي نظير زخم هاي دستگاه گوارش و افسردگي.

تجربه مدت زيادي استرس شديد از كار؛ گاه به شرايطي منجر مي شود كه به آن تحليل قواي رواني معلم مي گويند. تحليل قواي معلم سه عامل اساسي دارد:

فرسودگي نگرشي

فرسودگي جسمي

فرسودگي هيجاني

فرسودگي نگرشي؛ به فقدان اشتياق به كار و پايين بودن حس رضايت از آن اطلاق مي شود.هرگاه معلم؛ وقت و تلاشي بيش از حد صرف تدريس كند اين حالت به طور شاخصي در نارضايتي او در انجام هر كاري به شيوه هاي گوناگون بروز مي كند.همچنين ممكن است معلمان به شدت نسبت به كار بيشتر با دانش آموزان يا كمك بيشتر به آنان براي انجام هر چه بهتر كارهايشان بي علاقه شوند.

فرسودگي جسمي؛ بيشتر اوقات به خستگي معلم در مدرسه اطلاق مي شود.آنها معمولا اظهار مي كنند كه در پايان يك روز كاري كاملا تهي از انرِژي هستند.

فرسودگي هيجاني: حفظ احساس مثبت در طول يك روز كاري؛ براي معلمان دشوار مي شود. احساس غالب بر آنها در طول روز؛ تمايل شديد به چشم پوشي از انجام مسئوليت هاست. هيجان غالب در اين حالت معملا افسردگي است.




برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۵۱:۲۷ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

ماهيت افسردگي(در غالب word و پاورپوينت)

- مشكلات گوارشي شامل درد معده، تهوع، اشكال در هضم و تغيير در كاركردهاي روده اي مثل يبوست

- چرخه هاي نامنظم قاعدگي

- كاهش يا افزايش غير متعارف وزن

- فقدان يا كاهش تدريجي ميل جنسي

انواع افسردگي

افسردگى شديد (عمده) Major Depression

نوعى از افسردگى كه بيش از هفته‌ها و يا ماهها طول مي‌كشد و شامل نشانه‌ها و رفتارهاى عميقى است كه عملكرد شغلى، روابط بين فردى و رفتارهاى اجتماعى را تحت تأثير قرار داده و شخص را به‌طور كلى از محيط خود دور مي‌سازد.

Major Depressive EPISODEدوره افسردگي اساسي

.پنج تا(يا بيشتر)از علائم زير در يك دوره يك هفته اي وجود داشته اندو نشان دهنده تغيير از سطح عملكرد قبلي هستند،

حداقل يكي از علائم يا به صورت(1)خلق افسرده يا(2) از دست دادن علاقه و احساس لذت است.

1-خلق افسرده اكثر مواقع روز، تقريبا هر روز، يا با گزارش ذهني(مثل احساس غمگيني و پوچي) يا مشاهدات ديگران (مثلا، غمگين و اشكبار بودن).

توجه: در كودكان و نوجوانان ممكن است به صورت خلق تحريك پذير باشد.

توجه: در كودكان  عدم بالا رفتن مورد انتظار وزن را در نظر بگيريد.

7- احساس بي ارزشي يا گناه بيجا(كه ممكن است هذياني باشد)تقريبا هر روز(فقط شامل خود ملامتگري و احساس گناه در مورد بيمار بودن نمي گردد).

8- كاهش توانايي تفكر يا تمركز، يا بلاتصميمي، تقريبا هر روز(يا خلق به شرح ذهني بيمار يا مشاهدات ديگران)
9- افكار تكرار شونده مرگ(نه به صورت ترس ازمرگ)افكار انتحاري تكراري بدون نقشه خاص، يا اقدام به خودكشي يا طرح خاص براي خودكشي.

علائم ناشي از تاثير فيزيولوژيك مستقيم يك ماده(داروي نسخه شده يا مورد سوء مصرف)  –D

يا يك اختلال طبي كلي(مثل كمكاري تيروئيد)نمي باشد.

)Dysthymic اختلال افسرده خويى (

اين اختلال خفيف‌تر از افسردگى شديد (عمده) مي‌باشد و با خلق افسرده (تحريك‌پذير در كودكان و نوجوانان) همراه است كه در بخش عمده روز دوام دارد و اكثر روزها وجود دارد.
معمولاً مردم اين افراد را به‌عنوان افرادى بداخلاق، ترشرو و ملال‌آور تلقى مي‌كنند.

اين گروه قادر به برقرارى ارتباط بين فردى مناسب با ديگران نيستند و افرادى جدى، كج‌خلق و درونگرا هستند.

Minor Depression اختلال افسردگى جزئى

در اين اختلال علائم افسردگى با شدتى كمتر از دو مورد فوق و با دوره‌هاى محدودتر همراه است. اين نوع افسردگى در همه گروههاى سنى ديده مي‌شود و تأثير كمترى درزندگى فرد مي‌گذارد.

اختلال افسردگي پيش از قاعدگي

اين نوع افسردگي در زنان و پيش از دوره قاعدگي رخ مي‌دهد و با بي‌ثباتي خلق، اضطراب، افزايش خستگي‌پذيري، عدم تمركز، تغييرات اشتها و خواب، سردرد و موارد ديگر همراه است.

همه اين علائم در دوره قاعدگي از بين مي‌روند.

اختلالات خلقي يا افسردگي فصلي

نوعي يا  دوره اي از افسردگي است كه معمولا در پاييز و زمستان تجربه مي شود و يكي از عوامل مهم آن نور ناكافي است.

 احتمالا نور ناكافي تغييرات معني داري را در سطوح برخي از هورمون ها به ويژه "ملاتونين" ايجاد مي كند و از طرفي تغييرات دما و نور موجب به هم خوردن ساعت دروني بدن كه الگوهاي خواب و بيداري را كنترل مي كند، مي گردد و اين تغييرات منجر به بروز اين اختلال مي شود.

داغديدگي يا واكنش سوگ

غمي است كه در اثر فوت نزديكان بوجود مي‌ آيد. وقتي رابطه ي مهمي پايان مي يابد، بيشتر بازماندگان حالتي را تجربه مي كنند كه معمولا اين حالت نيز كاملا عادي است، مگر آنكه واكنش هاي سوگ به صورت طولاني باقي بماند.

اختلال دلبستگي واكنشي

وابستگي هاي بيمار گونه ي دوران كودكي كه از آن به عنوان  افسردگي هاي دوران كودكي ياد مي شود، تحت اين گروه طبقه بندي مي شود.

افسردگى در كودكان و نوجوانان

مطالعات و بررسيهاى انجام شده نشان داده است كه افسردگى در كودكان و نوجوانان نيز وجود دارد كه با افسردگى در بزرگسالان شباهت دارد.
تفاوت عمده افسردگى در كودكان و نوجوانان با بزرگسالان در دو مورد است:
1-به جاى خلق افسرده ممكن است در كودكان و نوجوانان خلق تحريك‌پذير باشد، و 2- نرسيدن به وزن مورد

انتظار (كاهش و يا افزايش وزن) در آنها ديده شود.

سير اختلال به اين ترتيب است كه معمولاً بچه ها ابتدا دچار افسرده خويي و حدود يك سال بعد دچار افسردگي اساسي مي شوند.

افسردگي در كودكان و نوجوانان

كاهش اعتماد به نفس، بي‌تفاوتى، سطح پايين انرژى، گوشه‌گيرى اجتماعى، آشفتگيهاى خوردن و خوابيدن، ديدگاه بدبينانه آشكار در مورد آينده و اعتقاد و اقدام به خودكشى از ديگر علائم و نشانه‌هاى افسردگى در اين گروه سنى مي‌باشد.

 در نوجوانان رفتارهاى ضداجتماعى و منفي‌كارانه، مصرف الكل و دارو و مواد مخدر ممكن است مشاهده گردد.

افسردگى در كودكان و نوجوانان بيشتر از بقيه سنين با خودكشى همراه مي‌باشد.

 فقط در سال ١٩٩٦ خودكشى به‌عنوان سومين عامل مرگ و مير در افراد ٢٤-١٥ ساله و چهارمين علت مرگ و مير در افراد ١٤-١٠ سال بوده است.

علاوه بر عوامل ژنتيك و فيزيولوژيك چندين عامل استرس‌زاى اجتماعى مي‌تواند بر خلق كودك تاثير بگذارد،

از قبيل ناهماهنگ بودن و آشفتگى در خانواده، طلاق، مورد آزار و بي‌توجهى واقع شدن، شكست تحصيلى، وضعيت اجتماعي و اقتصادى ضعيف و داغديدگى. 

اختلال افسردگى در كودكانى كه قبل از سن مدرسه هستند بسيار نادر مي‌باشد.

اما در ۲درصد بچه‌هاى دبستانى اختلال افسردگى شديد (عمده) شيوع دارد و اين ميزان براى نوجوانان حدود ۵درصد در جامعه مي‌باشد.

علل و عوامل افسردگي

علل افسردگى تركيبى از عوامل ژنتيكى، بيولوژيكى و محيطى (روانى ـ اجتماعي) مي‌باشد.
در بسيارى از مردم نيز، علت افسردگى ناشناخته باقى مي‌ماند.

 به‌طور كلى مشخص شده است كه افسردگى در نتيجه يكسرى از فعل و انفعالات شيميايى در مغز اتفاق مي‌افتد.
اين فعل و انفعالات كه نورو ترانسميتر ناميده مي‌شود در تمامى اعمال و رفتارهاى بدن به‌طور بيولوژيكى وجود دارد.

عوامل ژنتيكى

ثابت شده است كه در بعضى از اقوام و خانواده‌ها افسردگى شايعتر بوده ولى وجود يك فرد افسرده در يك خانواده لزوماً دليل بر وقوع اين امر در بقيه اعضاء خانواده نمي‌باشد.

اما هرچه درجه خويشاوندى نزديكتر باشد، به همان نسبت آسيب‌پذيرى براى افسردگى بيشتر مي‌شود.

عوامل بيولوژيكى

تغييرات زيستى متعددى در مغز افراد روى مي‌دهد.

اين تغييرات شامل تغيير در ارتباطات عصبى سيستم غدد درون‌ريز و هورمونها، تغيير در سيستم انتقال‌دهنده‌هاى شيميايى و تغيير در فعاليتهاى الكتريكى مغز است.

*عوامل محيطى (روانى اجتماعي)

فاكتورهاى استرس‌زاى اجتماعى و روانى به‌عنوان ريسك فاكتورهاى بروز افسردگى شناخته مي‌شوند.
استرس در فرم فقدان يكى از اقوام نزديك مثل پدر و مادر و دوستان به‌عنوان ماشه‌اى براى بروز افسردگى در افراد آسيب‌پذير، به‌شمار مي‌رود.

 به‌طور كلى تحقيقات ژنتيك ثابت كرده است كه عوامل استرس‌زاى محيطى فرصت بروز آسيب‌پذيرى يك ژن بخصوص را افزايش داده و آنها را به سوى يك بيمارى پيشرفته افسردگى هدايت مي‌كند.

با اين حال در برخى از افراد اين افسردگى بدون عوامل استرس‌زاى محيطى به‌وجود مي‌آيد. تحقيقات ديگرى در اين زمينه مشخص كرده است كه عوامل استرس‌زا در قالب ايزوله بودن در اجتماع و يا محروميت دوران كودكى منجر به تغييرات پايدار در فعاليت مغز شده و باعث افزايش حساسيت نسبت به بروز علائم افسردگى مي‌شود

 رويدادهاى زندگى و استرسهاى محيطى

استرسها و موقعيتهاى زندگى مي‌توانند نقش اوليه را در ايجاد افسردگى داشته باشند، هر چند كه در اين مورد اختلاف‌نظر بين دانشمندان وجود دارد.
عده‌اى معتقدند كه سوگ و از دست دادن عزيزى مي‌تواند منجر به افسردگى گردد.

 مطالعات نشان داده است كه مرگ همسر بيشترين نقش را به عهده دارد. همچنين به دنيا آوردن فرزند، بازنشستگى، يائسگى و استرسهاى عمده ديگر مي‌توانند در ايجاد افسردگى نقش عمده داشته باشند.

 عوامل شخصيتى

همه افراد با تيپها و خصوصيتهاى شخصيتى مختلف ممكن است دچار افسردگى گردند، اما افرادى با شخصيت وسواسي، و شخصيت نمايشى بيشتر ممكن است دچار افسردگى گردند.

عوامل ياد گرفته شده

بر اساس اين عامل ارتباطات اجتماعى ناخوشايند كه منجر به ارزيابى منفى فرد از خود مي‌شود باعث ايجاد افسردگى است. زيرا اين افراد با توجه به خصوصيات خاص خود نمي‌توانند محبت، همدردى و ارتباط عاطفى لازم را از ديگران به دست آورند.
بنابراين اين افراد هم در مورد خودشان ارزيابى منفى داشته و هم ديگران را صادق نمي‌دانند و به‌تدريج آزرده و ناكام شده و افسردگى در آنان پديد مي‌آيد.

 تفكر منفى

افرادى كه داراى افكار منفى در مورد خود، زندگى و آينده هستند، دچار افسردگى مي‌گردند. اين افراد به جنبه منفى هر چيزى فكر مي‌كنند و به نقايص خود خيلى توجه نموده و بطور مداوم خودشان را با ديگران مقايسه مي‌كنند. نكته مهم اينكه اين افراد هر نوع اطلاعات را سوء تعبير مي‌كنند.

مصرف داروها

٭ بعضى از داروها مثل داروهايى كه در تنظيم فشار خون بالا مصرف مي‌شوند و داروهاى خواب آور باعث به‌وجود آمدن افسردگى مي‌شوند.
 
=كمبود مواد غذايى مثل كمبود اسيد فوليك و بعضى ويتامينها مثل ب١٢ باعث كاهش اثرات داروهاى ضداضطراب شده و درمان را با مشكل روبرو مي‌كند.
٭ اعتياد به بعضى از داروها، مواد مخدر و يا الكل باعث به‌وجود آمدن افسردگى مي‌شود.

عوامل زير خطر بازگشت افسردگي را افزايش مي دهند:

اگر نخستين افسردگي پيش از بيست سالگي رخ داده باشد و سابقه خانوادگي موجود باشد.

اگرنخستين افسردگي شديد باشد و دير به درمان اقدام شده باشد.

اگر بيماري رواني ديگري نيز وجود داشته باشد.

اگر فرد نسبت به استرس ها يا ديگر عوامل اجتماعي آسيب پذيرتر باشد.

اگر فرد از افسردگي قبلي كاملاً بهبود نيافته باشد.

           اگر افسردگي در اواخر عمر رخ داده باشد

افسردگى در افراد مسن

در سالهاى اخير حدود ۲درصد افراد بالاى ٦٥ سال، به غير از افرادى كه در آسايشگاه نگهدارى مي‌شوند، از افسردگى رنج مي‌برند.
خودكشى در ميان افراد مسن‌تر بيشتر از بقيه سنين شايع بوده و از اين نظر قابل توجه مي‌باشد. مطالعات نشان مي‌دهد كه سطح اقتصادى ـ اجتماعى پايين، از دست دادن همسر، بيمارى جسمى همزمان، كناره‌گيرى اجتماعى و بازنشستگى با افسردگى سالمندان رابطه دارد.
علائم عمده افسردگى در سالمندان شامل كاهش نيرو و تمركز، اختلال خواب، كاهش اشتها و وزن، شكايات جسمى، احساس بي‌ارزشى، بدبينى، اختلال حافظه و خودكشى مي‌باشد.

خانمها و افسردگى

افسردگى نزد بانوان چيزى حدود ۲برابر بيشتر از آقايان ديده مي‌شود. در طول زندگى حداقل ٢٠ درصد بانوان حداقل يك بار تجربه افسردگى كوتاه مدت را داشته‌اند. اگرچه به نظر مي‌رسد كه افسردگى ارتباط تنگاتنگى با سن يائسگى دارد.ولى در حقيقت اين سنين بارورى و سنين قبل از يائسگى هستند كه بيشترين ميزان آمار افسردگى در بانوان را تشكيل مي‌دهند. از طرفى آناليزهاى آمارى افسردگى در بانوان نشان مي‌دهد كه استرسهاى متفاوت، زايمان، تفاوتهاى هورمونى، نقشهاى اجتماعى و رفتارهاى مورد انتظار از زنان بيشتر از مردان روان آنها را به سمت بيمارى افسردگى سوق مي‌دهد.
افسردگى پس از زايمان همچنين بيمارى شايعى در ميان بانوان بوده و جستجوها و مطالعات در پى علت دقيق آن مي‌باشند.

بسياري از مادران پس از زايمان در چند روز يا چند هفته اول بعد از زايمان احساس خستگي و افسردگي دارند . تولد بچه با تغييرات زيادي در زندگي مادر همراه است و تطابق با اين وضع جديد نياز به گذشت زمان دارد . اين تغيير كوچك در خلق و خوي مادر شايع بوده و بيماري تلقي نمي شود . از هر 10 خانم 8 نفر بعد از زايمان دچار اين حالت مي شوند .
افسردگي با شدت بيشتر نسبتا” شايع بوده و در چند هفته تا چند ماه بعد از زايمان ديده ميشود و از هر 10 خانم يكنفر بعد از زايمان به آن دچار ميشود. از هر 1000 نفر خانم بعد از زايمان 1 نفر دچار بيماري حاد رواني ميشود كه بايد در بيمارستان بستري و درمان شود
.

دانلود پاورپونيت همين مطلب



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۵۱:۲۶ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

پاورپوينت واقعيت درماني

پاور پوينت واقعيت درماني (glasser) را از اينجا دانلود كنيد.



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۵۱:۲۵ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

درمان شناختي-رفتاري

رويارويي(واقعي، تجسمي)

توجه گرداني

الگو پذيري

فن ايفاي نقش

فن شمارش افكار

 آرامش دهي

 فن پيكان رو به پايين

حساسيت زدايي منظم

تصوير سازي ذهني

بازسازي شناختي

تصويرسازي ذهني

قاب گيري مجدد

ايمن سازي دربرابر استرس

توقف فكر

حساسيت زدائي منظم 

اولين بار توسط ولپي و لالازاروس در اوايل سال ١٩۵٠ در آفريقاي جنوبي در زمينه روان نژندي هاي تجربي (آزمايشگاهي) مورد استفاده قرار گرفت.

اين روش، همراه با آرميدگي عميق و تصويرسازي ذهني براي كاهش اضطراب استفاده مي شود.

دراين روش درماني مراجع گام به گام سلسله مراتبي از تصويرهاي ذهني را طي مي كند.ابتدا از موقعيتي استفاده مي شود كه سطح پاييني از اضطراب را در فرد ايجاد مي كند. سپس مراجع، صحنه اضطراب آورتر را تجسم مي كند و همزمان با آن از فنون آرميدگي نيز استفاده مي شود، تا آنكه او بتواند، بدون اضطراب صحنه را تجسم كند. و در نهايت بعد از گذراندن مراحلي باتمرين و آموزش آرميدگي، باصحنه اضطراب آور اصلي روبرو مي شود، تا اينكه بتواند به صحنه ها بدون اضطراب فكر كند و تجسم نمايد.

تصوير سازي ذهني 

 اين روش بر تصاوير ذهني آشكاراز تجربه ها و رخدادهاي زندگي فرد درگذشته ، حال و آينده تاكيد مي كند .

( با اين روش مشكل شناسائي و فرآيند درمان ارائه مي شود)

تصوير سازي عاطفي (هيجاني ) در بر گيرنده تصوير سازي عاطفي موقعيت يا رفتار واقعي .

فرد عاطفه و احساس را همراه تصور خاص و هيجان ناشي از آن به مراجع تاكيد مي كند و برتصاوير و تجسم هاي امن مثبت به عنوان راهبردي براي پيشگيري ازاضطراب استفاده كند .

بازسازي شناختي

به فرد مي آموزد، اعمال مثبت و رشد يابنده را جايگزين شناخت هاي منفي خود كند.

فري من و همكارانش بازسازي شناختي را به ۶ گام براي درمانگران تقسيم مي كند:

.١- روش يا فن براي مراجع بطور كلامي با توجه به دلايل منطقي تشريح شود

٢-افكار مراجع را در موقعيت هاي مشكل آفرين شناسائي شود .

٣- افكار سازگارنه مثبت تمرين شود .

۴-فاصله گيري از افكار منفي.

۵- معرفي خود گوئي مثبت همراه تمرين آن .

۶- پيگيري وضعيت درمان مراجع و انجام اين تمرين ها در طي دوره .

نقش درمانگربيشتر به صورت مشورت كننده ، ناظر ، مربي و تسهيل گر است .

قاب گيري مجدد 

منظور از قاب گيري يا شكل دهي مجدد، رد نگرش مراجع نسبت به دنيا نيست بلكه آشناكردن او با ديد وسيعتري از جهان است.

اينكه به مراجع بگوييم:«آنقدرها هم كه تو فكر مي كني، اوضاع خراب نيست، راحت باش»، كاملا بيهوده خواهد بود بويژه هنگامي كه مراجع دنيا را از ديد منفي مي بيند.

ايمن سازي در برابر استرس

 فرآيندي كه هرمراجع از مهارتهاي جسماني و شناخت بر اي

سازگاري با موقعيت هاي استرس زا در آينده استفاده مي كند.

ميچن بام ١٩٩٣ رويكرد ٣ مرحله اي براي مداخله ها پيشنهاد كرد :

١- شناسائي ماهيت استرس و اثرات آن بر رفتار فرد .

٢- آموزش مهارت سازگاري به مراجع.

٣- ايمن سازي فرد در مقابل موقعيتهاي استرس زا .

(يعني به مراجع فرصت دهيم در حين انجام از روشهاي ارزيابي جديد استفاده نمائيد )

توقف فكر :

براي كنترل افكار و تصورهاي نا كار آمد و مخرب مراجع استفاده مي شود .

و به دو صورت ( ناگهاني و هدفمند ) د ر پي حذف افكار منفي و نا كار آمد انجام مي شود.

در نخستين جلسه، روشي نمايش داده مي شود تا مراجع متوجه شود كه مي توان به سرعت افكا وسواسي را كنار گذاشت.

درمانگر مي گويد:“از شما مي خواهم كه آرام تكيه بدهيد و چشمهايتان را ببنديد.صحنه اي را شرح مي دهم و بعد شما فكر وسواسي خود را توضيح دهيد.به محض آن كه فكر وسواسي پيدا كرديد دست خود بلند كنيد-حتي اگر در حين توصيف صحنه،آن فكر پيش بيايد.سعي نكنيد كه وارد جزئيات اين فكر شويد.يادتان باشد به محض آن كه اين فكر آغاز شد، دستان را بلند كنيد.حالا تكيه بدهيد و چشمهايتان را ببنديد.

آن گاه درمانگر يك صحنه را توصيف مي كند و به محض آن كه مراجع دستش را بلند كرد،درمانگر با صداي بسيار بلند مي گويد:« بس كن» و بعد از مراجع مي پرسد چه اتفاقي رخ داد، بايد فكر وسواسي ناپديد شده باشد.درمانگر مگويد چون «بس كن» را با صداي بلند در جمع نمي توان ادا كرد. اما مي توان به تدريج،كلمه «بس كن» را با توقف فكر در ارتباط قرار داد. اين روش بوسيله درمانگر چند بار تكرار مي شود 

تكنيك رويارويي

بيشتر درباره ي هراسهاي ساده، هراس اجتماعي، و بيرون هراسي استفاده مي شود.

رويارويي به روبرو شدن با چيزي تعريف مي شود كه به علت برانگيختن اضطراب ، مورد اجتناب قرار گرفته است.

براي رسيدن به نتيجه مطلوب، رويارويي بايد تدريجي، مكرر و طولاني باشد و كارهاي مورد تمرين به وضوح مشخص شده باشد.

تكنيك رويارويي به دو صورت انجام مي گيرد:

رويارويي واقعي

(برنامه درماني براي كساني كه مبتلا به عنكبوت هراسي يا جانور هراسي هستند).

رويارويي تجسمي

مواردي مانند صاعقه هراسي و يا پرواز هراسي،كه انجام رويارويي واقعي كار آساني نيست.

همانند رويارويي واقعي مرحله به مرحله صورت مي پذيرد

و در موارد ممكن ، آن دو بايد با هم تلفيق شوند.

تكنيك هاي توجه گرداني

تمركز بر روي يك شيء:

مي توان به مراجعان ياد داد كه توجه خود را بر روي يك شيء متمركز سازند و يا جزئيات هرچه بيشترآن براي خود توضيح دهند.

سوالهايي كه مي توان استفاده كرد:

آن شيء دقيقا كجاست؟اندازه اش چقدر است؟ چه رنگي است؟

از چه چيزي ساخته شده است؟چند تا از آن شيء وجود دارد؟

به چه درد مي خورد؟ و.... 

آگاهي حسي

به مراجعان ياد داده مي شود كه محيط اطراف خود را به عنوان يك كل ،مورد توجه قرار دهند و از حس بينايي، شنوايي، چشايي، بساوايي و بويايي استفاده كنند.

اگر به اطراف خود نگاه كنيد دقيقا چه مي بينيد؟ ديگر چه مي بينيد؟ ديگر چه؟ چه مي شنويد؟در درون بدن خودتان؟در داخل اطاق؟ بيرون از اطاق؟ آيا بدن خودتان را روي صندلي لمس مي كنيد؟ آيا لباستان را بر تنتان احساس مي كنيد؟و....

تمرينهاي ذهني

بطور مثال:

هفت تا هفت تا از 1000 كم كردن و به پايين آمدن

يادآوري جانوراني كه نام شان با حرف خاصي از حروف الفبا آغاز مي شود .يا هر نوع فعاليت ذهني جالب

خاطرات و خيال پردازيهاي خوشايند

مي توان از خاطرات روشن و مشخص مربوط به حوادث لذت بخش گذشته (مثلا تعطيلات لذت بخش)

 خيال پردازيها(اگر در قرعه كشي بانك برنده شويد، چه كار مي كنيد).

فعاليت هاي جالب

بهتر است كارهايي انتخاب شود كه ذهن و جسم را، به يك اندازه، مشغول كنند، مانند حل كردن جدول و پازل و بازي تنيس، يا گوش دادن به راديو در حال اطو كردن لباس.

شمارش افكار

هدف اين است كه مراجع هر چه بيشتر از افكار منفي، فاصله پيدا كند.

مثلا از طريق فشار دادن شمارشگر گلف و يا بافتني و يا گذاشتن علامتي روي كارت.

ايفاي نقش

بيشتر در درمان هراسهاي اجتماعي كاربرد دارند تا ساير هراسها و خود ايفاي نقش را مي توان نوعي رويارويي دانست. مثلا بيماري كه گفتن « نه » و يا ابراز رفتار جرأتمند، برايش دشوار است، مي تواند در نقش فردي جرأتمند، با درمانگر ايفاي نقش كند.

مي توان گفت: من رئيس مي شوم و شما نشان دهيد چطور از او مي خواهيد تغييراتي در برنامه كاري شما، بوجود آورد.

پيش ورزي

اين روشي در جهت آماده شدن براي رويارويي.

بسياري از مراجعان هراسي وقتي با اشياء و يا موقعيت هاي هراسناك روبه رو مي شوند احساس ركود مي كنند، و اين حالت آشفتگيهايي را ايجاد مي كند كه خود باعث افزايش اضطراب مي شود.

اما اگر مواد و اسباب مناسبي تهيه شوند، مانند تهيه سئوالاتي براي پرسيدن و يا موضوعاتي براي حرف زدن احتمال وقوع اين مشكلات را كمتر مي كند.

 modelling الگو پذيري

در آن درمانگر در حضور مراجع نشان مي دهد كه چطور مي توان به يك شيئ ترسناك مانند مار يا لبه ساختماني بلند، نزديك شد..

در مورد اختلالات وسواسي:

كسي كه ترس از آلودگي با لوازم حمام داشت، چون فكر مي كرد ممكن است باعث ايجاد سرطان در او شوند، درمانگر از او خواست كه پشت دست خود را شامپو بزند.درمانگر ابتدا خود، مقداري شامپو به دست و صورت خود زد . و بعد ، مراجع مقدار كمي شامپو به دستش ماليد و موافقت كرد كه به مدت 3 ساعت دستش را نشويد.در سرتاسر جلسه مراجع مرتب مورد تشويق قرار مي گرفت.

Relaxationآرامش

آرامش پيشرونده (15 تا 20 ثانيه)

آرامش بدون تنش( 5 تا 7 دقيقه)

آرامش از طريق كنترل نشانه ها (2 تا 3 دقيقه)

آرامش افتراقي ( 60 تا 90 ثانيه)

آرامش سريع ( 20 تا 30 ثانيه)

فن پيكان رو به پايين

در اين فن، درمانگر به جاي آن كه با خودِ افكار به مقابله برخيزد، درصدد تشخيص اعتقاد وراي آن فكر مي آيد.

مي پرسد:« فرض كنيم كه درست باشد، برايتان چه معنايي دارد؟ آن وقت چه اتفاقي ممكن است بيفتد؟ دراين صورت چه چيز بدي اتفاق مي افتد؟

آن قدر تكرار مي شود تا امكان صورتبندي مساله اصلي فراهم آيد.

مثال: كل اگر طبيب بودي...

موقعيت:جلسه با بيماري كه در پايان جلسه،احساس بهتري گزارش نشد.

هيجانها: احساس گناه، اضطراب، افسردگي

افكار: جلسه وحشتناكي بود- به هيچ جا نرسيديم

   فرض كنيد كه اين فكر درست باشد،ازنظر شما چه معنايي دارد؟

بيمار وضع بهتري پيدا نمي كند

فرض كنيم وضع بهتري نكند از نظر شما چه معنايي پيدا مي كند؟

اين كارم خوب نبوده است

وفرض كنيم كه كارتان خوب نبوده است،اين چه معنايي براي شما دارد؟

اينكه من درمانگر بدي هستم

فرض كنيم كه شما درمانگر بدي هستيد،بعد چي؟

دير يا زود همه چيز رو مي شود

منظورتان چيه كه همه چيز رو مي شود؟

همه مي فهمند كه من به هيچ دردي نمي خورم و همه از من نفرت پيدا مي كنند و معلوم مي شود كه موفقيت من تا كنون مبتني بر شيادي و يا كاملا شانسي بوده است

يعني:

براي آنكه خود را قبول داشته باشم و ديگران را وادار سازم كه مرا بپذيرند، بايد در تك تك كارهايي كه انجام مي دهم، موفق باشم.

منابع

1- رفتار درماني شناختي(راهنماي كاربردي در درمان اختلاهاي رواني) جلد 1 و 2

نويسنده: هاوتون، كرك،سالكووس كيس، كلارك

ترجمه: دكتر حبيب الله قاسم زاده

2-  مشاوره و رواندرماني در توانبخشي معلولين(كاربرد نظريه ها)

تاليف و گردآوري:دكتر آناهيتا خدابخشي كولايي

/**/

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۵۱:۲۵ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

مشورت در اسلام(در غالب wordو پاورپوينت)

.در پيكار بني قريظه، در مورد كيفيت و كميت جنگ با يهوديان مدينه، مشورت كرد.

.در پيكار بني نضير،در برخورد با يهوديان مدينه نيز چنين كرد.

در روز حديبيه نيز در موضوعهاي مختلفي به مشورت پرداخت.

.در فتح مكه، هنگامي كه آمدن  ابوسفيان به حضرت گزارش شد،مشورت كرد.

. در غزوه تبوك و دهها نمونه ديگر،حاكي از مشاوره نبي اكرم (ص) در امور جنگ بود.

پيامبر(ص) در چه اموري مشورت مي‌كرد؟

پيامبر(ص) با وجود وحي، برخورداري از عصمت و قواي كامل عقلاني، بر اساس تعاليم قرآن كريم، همواره در تمام امور به جزاحكام شرعي با ياران خويش رايزني مي‌كرد و بهترين راه را برمي‌گزيد.

1- بدان سبب كه مسلمانان نيز به اين سنت روي آورده

2- در زندگي شيوه خردمندان را در پيش گيرند تا از فرو غلطيدن در دام استبداد و خود رأيي كه سرانجامش سقوط و تباهي است، بپرهيزند.

از ديگر نشانه اي اهميت مشورت

اين است كه در اسلام حتي به مشورت با دشمنان نيز سفارش شده است.

امام علي (ع) مي فرمايد : « با دشمنانت مشورت كن تا از ميزان دشمني و هدف هاي آنها آگاه شوي. »

حضرت علي(ع):انسان همين كه خود را در سطح مشورت قرار داد از استبداد دور شده است.

حضرت علي(ع):كسي كه با انسانهاي ديگر مشورت مي كند در عقل هاي آنان شريك است.

حضرت علي(ع): مشورت عين هدايت است و كسي كه تنها به فكر خود اكتفا كند خويشتن را به خطر انداخته است.

فايده هاي مشورت

1. رشد و پيشرفت:

امام حسن مجتبي عليه السلام در اين باره مي فرمايد: «هر گروهي كه مشورت كند، به راه رشد و هدايت رهنمون شده است.» هدايت شدن، يعني حركت كردن در راه راست و بي گمان، خرد جمعي در مقايسه با خرد فردي، درست ترين و بهترين ها را انتخاب مي كند و به رشد نزديك تر است.

به عقيده مشاوران كاردان، يكي از هدف هاي فرايند مشاوره، بنا بر نظريه سلسله مراتب نيازهاي انساني مازلو، نيازهاي اوليه او و از جمله آنها رشد و تكامل فرد است.

2-بالا رفتن قدرت تصميم گيري:

از ديگر فايده ها و هدف هاي مشاوره در نظر مازلو،

تسلط بر شيوه هاي برخورد، حل مشكل، تصميم گيري و اعتماد به نفس است.

روبه رو شدن با فكرهاي گوناگون، فرصت هاي بهتري از تصميم گيري و شيوه هاي برخورد را به انسان مي بخشد و قدرت انتخاب و تصميم گيري او را بالا مي برد. در نتيجه، به توانايي او در حل مشكلات و رسيدن به موفقيت مي افزايد.

3. رهايي از پشيماني

اگر انسان در انجام دادن كارهاي مهم با ديگران مشورت كند، حتي اگر در كاري شكست هم بخورد، كسي او را سرزنش نمي كند،

چنان كه در سخن امام كاظم عليه السلام آمده است: «هر كس مشورت كند، اگر درست عمل كرد، تحسين مي شود و اگر اشتباه كرد، سرزنش نخواهد شد».

همچنين امام جعفر صادق عليه السلام به نقل از تورات مي فرمايد: «كسي كه مشورت كند، پشيمان نخواهد شد».

4-از بين رفتن غرور كاذب

هنگامي كه فردي با ديگري مشورت مي كند، ناخواسته به اين حقيقت اعتراف مي كند كه انديشه هايي بالاتر از انديشه هاي او نيز وجود دارد. در نتيجه، از دام غرور و خودرأيي رها مي شود و فروتني اختيار مي كند.

در نامه امام علي عليه السلام به محمد بن حنفيه آمده است: «كسي كه خود را بي نياز از نظر ديگران بداند، در معرض خطر واقع مي شود و هركس آراي ديگران را بپذيرد، خطرگاه ها را مي شناسد».

ايجاد هم زمان حس ديگرخواهي و اعتماد دوسويه

در فرآيند مشاوره، مراجعه كننده از مشكلات شخصي خود براي مشاور سخن مي گويد و درد دل مي كند. در اين ميان، شايسته است مشاور، مشكل او را از آنِ خود بداند و در آن خوب بينديشد تا بتواند نهايت توان و تلاش خود را در رفع آن به كار بندد.

بدين ترتيب، مشاور اعتماد لازم را ميان دو طرف ايجاد مي كند و از موانع موجود در برقراري ارتباط خود و مراجعه كننده مي كاهد و براي به سلامت گذشتن از بحران پيش آمده، ايده هاي راه گشا و ارزنده اي را به وي پيشنهاد مي كند.

تقويت بنيان اعتماد به نفس

بي گمان، از هدف ها و انگيزه هاي مشورت اهل بيت عليهم السلام با ياران خويش، رشد و بالندگي شخصيت آنها و ايجاد يا تقويت حس اعتماد به نفس در آنان بوده است. تا بدين وسيله آنها را از توانايي دروني شان آگاه سازند و به بهره گيري از آنان فراخوانند. پيشوايان دين بر اثر هم فكري و رايزني با پيروانشان، ذهن آنان را از ايستايي، پس روي و رخوت مي رهاندند و بر گستره انديشه و عقل شان مي افزودند.

حل مشكلات با هزينه­هاي مادّي و معنوي كمتر و در زمان كوتاه تر امكان پذير خواهد بود.

كسب مهارت‌هاي جديد و شيوه به كارگيري آن. پيامبر(ص) در اين باره فرمود: «هيچ قومي مشورت نكردند، جز آن كه به بهترين امور هدايت شدند»

و خود در جنگ احزاب به پيشنهاد سلمان فارسي، خندق را كه از تاكتيك­هاي دفاعي ايرانيان بود و اعراب با آن آشنايي نداشتند با اصحاب حفر نمودند.

-         جلوگيري از گمراهي و شكست:

-         كسي كه از نظرات و افكار ديگران بهره گيرد، مواردومكان‌هاي‌ لغزش و اشتباه را مي‌شناسد،

به حقيقت دست يافته و رستگار مي‌شود.

ايجاد مسؤليت‌پذيري در تمامي آحاد مردم نسبت به حل مشكلات اجتماعي:

«مشورت با مردم آنان را به تفكر و دقت در امور واداشته، جامعه را از گرفتار شدن در جمود فكري و بي‌تفاوتي باز‌داشته و رسيدن به بهترين راه حل‌ها را امكان‌پذير مي‌كند». از اين‌رو مشورت را باب رحمت، مفتاح و بركت ناميده‌اند.

با چه كساني مشورت كنيم؟

1.      1-بهره مندي از عقل و آگاهي: در سخنان گهربار اهل بيت عليهم السلام به دو ويژگي عقل و علم مشاور، بيش از ديگر ويژگي هاي وي اشاره شده است.

امام علي عليه السلام در اين باره مي فرمايد: «با دشمن عاقلت مشاوره كن، ولي از دوست نادانت بر حذر باش».

همچنين آن حضرت فرمود: «بهترين اشخاص براي مشورت، افراد عاقل، دانشمند، محتاط و با تجربه هستند». از رسول اكرم صلي الله عليه و آله نيز نقل مي كنند كه فرمود: «از عاقلْ رهبري جوييد تا به راه راست برسيد و وي را نافرماني نكنيد كه پشيمان مي شويد».

2. دين داري و پرهيزكاري

از هر فرد عاقلي نمي توان راهنمايي گرفت؛ زيرا ممكن است او ما را تنها به خواسته هاي دنيوي رهنمون شود و از معنويات و امور اخروي غافل سازد. ازاين رو، ائمه عليهم السلام تأكيد مي كنند كه افزون بر آنكه مشاور بايد عاقل باشد، دين دار و پرهيزكار نيز باشد. حضرت علي عليه السلام مي فرمايد: «در كارهاي خود با افراد خداترس مشورت كن، تا راه درست را بيابي».

3- باتجربه بودن و دورانديشي

بهتر است در كارهاي مهم زندگي، با افرادي كه از بينش عميق و دورانديشي بي بهره اند، مشورت نكرد.

حضرت علي عليه السلام در اين زمينه مي فرمايد: «با دوست مهربان دورانديش مشورت كن كه پيروزي مي آورد.» نيز فرمود: «در امور خود با فرد ناآگاه مشاوره مكن».

4- رازداري

مشاور انسان بايد امين و رازدار باشد تا اسرار شخصي فرد نزد وي محفوظ بماند و آبرويش تهديد نشود. امام صادق عليه السلام در حديثي گران بار به چند محور اساسي اشاره كرده است كه بخشي از آن چنين است:

چهارمين حد مشورت اين است كه مشاور بايد از سرّ تو آگاه باشد و اين سبب مي شود كه ميزان آگاهي او از موضوع به اندازه آگاهي خودت از آن مسئله باشد. پس [بايد رازدار باشد تا] راز تو را پنهان نگه دارد و آن را بپوشاند.

رسول اكرم صلي الله عليه و آله نيز فرمود: «شخص مشاور بايد امين و قابل اعتماد باشد.»

«به منظور اينكه جلسه مشاوره بيشترين تأثير خود را داشته باشد، مراجعه كننده بايد از اين موضوع مطمئن شوند كه هر آنچه به مشاور مي گويند، در نهايت رازداري با آن برخورد خواهد شد».

امام صادق عليه السلام در بيان محورهاي مشورت، اين مهم را چنين گوشزد مي كند: «مشاور بايد دوست و همدل باشد. در اين صورت، اگر او را از راز خود باخبر كردي، آن را پنهان نگاه مي دارد». در واقع مشاور با ايجاد حس صميميت ميان خود و مراجعه كننده، مشكل او را از خود مي داند و تا حد ممكن، در فاش نشدن آن مي كوشد. نتيجه ايجاد چنين اعتمادي در پرتو درايت مشاور، آن است كه مراجعه كننده با اعتماد به مشاور، به راحتي مشكلات خود را با او بازگو مي كند و به دنبال آن، مشاور به شناختي درست و دقيق از او مي رسد.

5-خدا ترسي:

وجود اين خصلت در مشاور او را مورد اعتماد قرار داده و از طرح راه­هايي كه خشنودي خدا در آن نيست و يا در نظر گرفتن منافع خويش برحذر باشد و از سر نيك انديشي و خيرخواهي او را راهنمايي كند.

امام صادق(ع) در اين باره به سفيان ثوري مي­فرمايد:

«در كار خويش با كساني مشورت كن كه پرواي الهي دارند».

6-تجربه:

مشاور مي­بايست در زمينه مورد مشورت، تجربه كافي، توانايي درك و تحليل مشكل را داشته و با استفاده از تجارب گذشتگان، راه حل­هاي مناسب با شرايط زماني و مكاني مشورت كننده به او ارائه دهد و به فرموده علي(ع)؛ خداوندان انديشه و خرد و تجربه و دورانديشي بهترين افراد براي مشورت­اند

وظايف مشاور از ديدگاه پيامبر(ص)

- متعهد و رازدار باشد و اطلاعات به دست آمده را براي غير كتمان كند.

علي(ع) در اين مورد مي فرمايد: «هر مسلماني در مشاوره خيانت ورزد، از او بيزاري مي جويم».

2- از سستي و كاهلي در امر مشاوره دوري كند و واقع بينانه مشكل را مورد بررسي قرار دهد.

امام سجاد(ع) در اين مورد مي­فرمايد: «رأي تو بايد چنان باشد كه اگر خود جاي او بودي همان را به كار مي‌بستي».

3- از سلامت نسبي و همه جانبه برخوردار و هم­كاري صميمانه و صادقانه‌اي با مشورت كننده داشته باشد.

على(ع)مشورت با سه گروه را منع مي­كند:

«لا تدخلن فى مشورتك بخيلا يعدل بك عن الفضل و يعدك الفقر؛ و لا جبانا يضعفك عن الامور؛ و لا حريصا يزين لك الشره بالجور»

بخيل را در رأي زني خود در مياور كه تو را از نيكو كاري بازگرداند و از درويشي مي­ترساند و نه ترسو را تا در كارها سستت نمايد ونه آزمند را تا حرص ستم را برايت بيارايد.

4- اگر مشاور براي خود صلاحيت اظهار نظر قائل نيست، او را به كسي كه مي­شناسد و مورد اطمينان اوست راهنمايي كند.

وظايف مشورت كننده

1- مشاور را به طور دقيق و كامل در جريان موضوع قرار دهد به گونه­اي كه اطلاعات او به اندازه اطلاعات مشورت كننده باشد تا با آگاهي ابعاد گوناگون موضوع را بررسي و او را راهنمايي كند.

2- در تصميم­گيري و پذيرش نظرها از عقل و خرد خود بهره جويد و بدون تفكّر آن را به كار نبندد. در جنگ بدر پيامبر(ص) دربارهٔ سرنوشت اسيران بدر با ياران خويش مشورت كرد. ابوبكر گفت: خويشان پدرت را نگه دار. عمر گفت: در يك وادي پر درخت آن­ها را بسوزانيد. اما پيامبر(ص) براي آزادي آنان فديه تعيين كرد.

3- هرگاه به سلامت رأي و خيرخواهي مشاور يقين پيدا كرد، نظر او را بپذيرد و مورد استفاده قرار دهد. زيرا مخالفت با رأي انسان عاقل و خيرخواه هلاكت و پشيماني به بار خواهد آورد.

حضرت   علي (ع) نيز در اين‌باره مي‌فرمايد: «كسي كه مخالف نظر مشورتي عمل كند كارش به پشيماني خواهد كشيد.»

4- چون نظرها متفاوت و آراء گوناگون است، اگر نظر مشاور مطابق ميل مشورت كننده نبود، او را به بدخواهي متّهم نكند.

دانلود پاورپوينت مشورت در اسلام



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۵۱:۲۴ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

مشاوره با سالمندان در غالب(word و پاورپوينت)

چگونه مي توانيد پاسخ دهيد؟

پاسخ بايد با روشني و عينيت زياد همراه بوده و در راستاي نيازهاي آنها باشد.

همچنين توانايي هاي بالقوه مراجعان را مرد نظر قرار داده و صداي آنها را بشنود.

موقعيت ها

در اين مشاوره در اكثر موارد مشاور به ملاقات مراجع مي رود به جاي اينكه مراجع درخواست ديدن مشاور را كند.ممكن است مراجعان در خانه هاي خودـبيمارستان ها يا سراي سالمندان مورد مشاوره قرار گيرند.حتي اگر آنها قدرت حركت نيز داشته باشند مشاور براي آماده سازي مراجع خود پيشقدم مي شود.

ممكن است مراجعي را ملاقات كنيد كه بينايي يا شنوايي خود را تا حدي از دست داده باشد بنابراين بهتر است در جايي بنشينيد  كه شما را ببينيد نه اينكه سايه شما را نظاره كند. آهسته و شمرده سخن گفتن بسيار مهم است البته توجه داشته باشيد كه فرياد نكشيد. اگر مطلبي را گفتيد كه مراجع متوجه نشد بهتر است آن را تكرار كنيد. مشاور بايد بيان خود را مطابق با بيان دمراجع تغيير دهد و از به كارگيري اصطلاحات كاملا جديد و مدرن پرهيز نمايد.

هنگام ملاقات و برخورد با مراجع بهتر است كه مشاور هميشه در جايي مشخص بنشيند حتي اگر نور اتاق متغيير باشد.مراجع نيز بر روي صندلي خاص خود بنشيند. تماس چشمي ممكن است خوب يا بد باشد بنابراين در هر جلسه مشاوره بدون توجه به سن مراجع ممكن است زماني كه گفتن مطلبي براي او دشوار باشد صورت خود را برگرداند.

مشاوره گروهي در كار خانه هاي سالمندان يكي از بهترين گزينه هاست به ويژه براي روايت درماني ـخاطره پردازي ـ نقاشي ـ موسيقي و اجراي نمايش.شركت سالمندان و كاركنان با يكديكر در گروه ها مي تواند تفاهم متقابل را در آنها تسهيل سازد.

در گروه ها مراجعان اين فرصت را دارند كه به يكديگر كمك كنند و هنگام كا ممكن است اعتماد به نفس آنها نيز افزايش يابد.

كاربرد و ارزش قصه ها

همه  ما قصه گو هستيم.هر يك از ما تلاش مي كند تا با گنجاندن مراحل زندگي اش در قالب داستان ها، تجارب پراكنده خويش را انسجام بخشد.از طريق افسانه فردي خويش در مي يابيم كه در زندگي مان چه چيزي درست و معنادار است.

افسانه ي فردي چيزي است كه به تدريج در طي زندگيمان مي سازيم.البته افسانه غيرواقعي نيست ،بلكه معنايي است كه ما به رويدادهاي واقعي كه تجربه كرده ايم، نسبت مي دهيم.

سالمندان نمونه روشن و خوبي از قصه گوها هستند.آنان تاريخچه قبايل و جماعات را در اختيار دارند.اين همان نقشي است كه در فرهنگ مدرن امروزي به دست فراموشي سپرده شده است.به جاي داستان كه ريشه در يك سنت دارند، ما اكنون ا طريق انقلاب فناوري كه مجموعه از داستان هاي مربوط به زمان و مكان هاي متفاوت است،بمباران مي شويم.

اين وضعيت براي سالمندان بسيار دشوار است، به ويژه وقتي كه فرزندان و نوه هاي آنان تمايلي به شنيده“از مد افتاده“آنها نشان نمي دهند.

خاطره پردازي

در گذشته اين نگرش در ميان متخصصان حرفه اي وجود داشت كه بايد از خاطره پردازي جلوگيري كرد،زيرا براي سالمندان خوب نيست كه در گذشته زندگي كنند.

واقعيت حال امروز بسيار مهمتر از داستان پردازي در مورد زندگي گذشته است.

امروزه فعاليت هاي مبتني بر خاطره پردازي، به ويژه در گروه ها، ابزارموثري براي كاهش اضطراب و ايجاد تصاوير مثبتي از خود شده است.

اصطلاح ” درمان مبتني بر خاطره پردازي“ گاهي اوقات مترادف با درمان مبتني بر مرور زندگي به كار مي رود.

مرور زندگي به مثابه فرايندي عميق تر، به كمي آموزش تخصصي نياز دارد، حال آنكه درمان مبتني بر خاطره پردازي نوعي خودافشايي غير مستقيم خاطرات است.

يادآوري خاطرات مثبت را ترغيب مي كند و مي تواند از سوي مراقبان، پرستاران، كار در مانگران و ساير افرادي كه روزانه با سالمندان در ارتباطند، به كار رود.

مهارتهاي مورد نياز:گوش دادن فعال، همدلي، و علاقه خالصانه نسبت به مراجع و تاريخچه زندگي او.

گروه خاطره پردازي به سالمندان منزوي، كه به تنهايي زندگي مي كنند، شانس اجتماعي شدن را مي دهد و مي تواند همانند راه حلي مفيد و ثمر بخش، آنها را به مركز روزانه برگرداند.

مرور زندگي

تمايل خودانگيخته براي معنا بخشيدن به زندگي فردي، غالبا به خودزندگينامه نويسي مي انجامد. سالمندان براي به تصوير كشيدن زندگي خويش روي كاغذ به انگيزه چنداني نياز ندارند.

هدف آناه به ندرت انتشار آن به مثابه اثر است. معمولا نويسنده مايل است سندي براي اعضاي جوان تر خانواده بر جاي بگذارد تا دريابند كه زندگي براي نسل رو به زوال گذشته چگونه سپري شده است. اما آنها براي خود نيز مي نويسند.

يادگاري ها

تجديد ديدارها، سفر(بازديدها)، شجره نامه خانوادگي، نامه ها، دفترچه هاي يادداشت روزانه، آلبوم بريده هاي جرايد و عكس هاي جواني، اگر پس از گذشت مدتي، زماني دوباره به آنها رجوع شود، احساسات گوناگوني را برمي انگيزند، به ويژه وقتي تصاوير گذشته و حال با هم مقايسه شوند.

سفرها(بازديدها)

ديدار از مكان هايي كه شخص مدت زماني را در آنجا با گستره اي از هيجانات زندگي كرده، شيوه قدرتمندي براي به خاطرآوري گذشته است.تصوير ذخيره شده در حافظه وقتي با مكان واقعي مقايسه مي شود، غالباپرده از اشتباهات و تصورات نادرست بر مي دارد. شايد اين امر به خاطر فراموشي جزئيات باشد، اما معمولا سرزمين مورد بازديد نيزبه خاطر ساخت بناها و ساختمان هاي جديددچار تغييراتي شده است.

شجره نامه خانوادگي

بررسي و مطالعه گذشتگان به تعيين جايگاه فرد در تاريخ كمك مي كند. يكي از شيوه هاي رفع ترس از مرگ، بررسي و نگاه به زندگي ديگر اعضاي خانوادگي است كه پيشتر فوت كرده اند.

زماني كه سيل دروازه هاي خاطرات باز شدند، ما به عنوان مشاور

بايد بااحتياط عمل كنيم، به نحوي كه مراجع زير بار قدرت خاطرات و هيجانات فراخوانده شده غرق نشود.ممكن است قبل از پايان جلسه لازم باشد كه مراجع را به زمان حال برگردانيم، اين كار را مي شود با يك لبخند يا دستي به شانه او زدن به عنوان كسي خاطرات وي را شنيده است، انجام داد. 

در بهترين حالات موفقيت فرايند مرور زندگي به تلاش براي حل مشكلات مربوط به رنجيدگي، دلخوري، احساس گناه، بي اعتمادي، وابستگي، و پوچ گرايي بستگي دارد.

تمام گزينه هاي واقعا مهم تا لحظه مرگ باقي مي مانند، از جمله عشق، نفرت، آشتي، ابرازوجود و حرمت خود.

قصه هايي كه افراد مي گويند، تلاشي براي پاسخ به اين قبيل سوالات «من كيستم؟» و «چرا وجود دارم؟» درمانگر نمي تواند به اين سوالات پاسخ دهد، اما مي تواند به مراجع كمك كند تا دوباره روي داستانش كار كند و گذشته را بيند.


همين مطلب به صورت پاورپوينت...



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۵۱:۲۴ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

هميار مشاور

هميار مشاور، دانش آموزي است كه متناسب با ضوابط، از بين دانش آموزان يك كلاس انتخاب شده و پس از گذراندن دوره  آموزشي مربوط، با مشاور مدرسه همكاري كرده و براساس شرح وظايف خود به ارائه خدمات راهنمايي و حمايتي به همسالانش مي پردازد.

شرح وظايف هميار مشاوران

1- برقراري ارتباط صميمانه با دانش آموزان ، كمك وتسهيل ارتباط دانش آموزان با مشاور(با رعايت اصول مشاوره اي)

2- همكاري نزديك با مشاور در برگزاري جلسات راهنمايي و مشاوره گروهي

3- كمك به مشاور در زمينه پيشگيري از بروز مشكلات دانش آموزان

4- ارائه پيشنهادات عملي به مشاور در زمينه پيشگيري از بروز مشكلات دانش آموزان

5- ارائه و كمك آموزشي در زمينه تحصيلي و شيوه مطالعه به دانش آموزان با نظر مشاور

6- كمك به مشاور در اجراي راهبردهاي عملي در زمينه كاهش تعارضات درون مدرسه اي.

7- همكاري و هماهنگي با مسئولان آموزشگاه در جهت تسهيل در ارائه خدمات مشاوره و بهداشت.

8- شركت در جلسات توجيهي، هماهنگي و آموزشي مربوط به هميار مشاوران

 

هميار مشاور چه كمكي مي تواند به دانش آموزان بكند؟

1- كمك به سازگاري با محيط مدرسه و دوستان

2- كمك به دانش آموزان براي كسب مهارتهاي تحصيلي، برنامه ريزي، ارائه و دريافت اطلاعات

3- ياري به دانش اموزان تازه وارد براي انطباق با محيط مدرسه

5- كمك به شناخت و دانش آموزاني كه نياز به خدمات مشاوره اي دارند.

(- ظاهري اشفته دارند، تكاليف مدرسه را انجام نمي دهند، اغلب گرفته و غمگين هستند، زود از كوره در مي روند و با ديگرا با عصبانيت و پرخاش برخورد مي كنند، احساس نا اميدي مي كنند، در كلاس به درس بي توجه اند، افكار خودكشي دارند، با افراد شرور رفت و آمد مي كنند، و...).

خصوصيات هميار مشاوران

1- رازدار بودن: حفظ اسرار ديگران

2- خويشتن پذيري: يعني آگاهي و پذيرش ويژگيها و خصايص خود،همانگونه كه در فرد وجود دارد(ممكن است در ديگرا باشد يا نباشد)

3- عزت نفس: به معني خود ارزشمندي يا تأييد و ميزان ارزشي است كه شخص براي خود قائل است(حد معقولي از عزت نفس براي زندگي اجتماعي مثبت ضروري است)

4- داشتن احساسات مثبت

5- ثبات عاطفي( دمدمي مزاج نبودن)

6- مسئوليت پذيري:(موظف دانستن خود به انجام امور محول شده و پذيرش مسئوليت رفتار خويش است).

7- جرأت ورزي: به معني توانايي ابراز خود و نيازهاي خود بدون تجاوز به حقوق ديگران

8- توانايي اجتماعي: به معني توانايي و استعداد شخص در همكاري با ديگران و نيز مشاركت در فعاليتهاي اجتماعي است.

9- انضباط و كنترل شخصي:به اين معني كه شخص بتواند رفتارش را با هدف يا هدفهاي خود منطبق سازد.

10- داشتن ظاهري مرتب و آراسته

چه كنيم كه هميار مشاور خوبي باشيم؟

1- رازداري و عدم افشا نمودن موضوعات و مشكلات ديگران

2-احترام متقابل و جلب اعتماد

3- برقراري رابطه ياورانه( صداقت، همدلي،توجه مثبت نامشروط)

4- حمايت، توجه و دوستي

5- درك كردن و خوب فهميدن

6- پذيرش محدوديتهاي مسئوليت خويش( در صورت لزوم ارجاع به مشاوران و منابع موجود)

7- استفاده از مهارتهاي ارتباطي: مذاكره(بحث و گفتگو)،امتناع(توان نه گفتن)، گوش دادن فعال، غلبه بر خجالت

8- تسلط بر مهارتهاي زندگي

هميار مشاور نبايستي

1- موضوعاتي را كه بچه ها با او درميان گذاشته اند بدون رضايت آنان با كسي در ميان بگذارد( مگر در مواردي كه خطري غير قابل جبران مانند خودكشي و مرگ، فرد يا شخص ديگري را تهديد كند.)

2- نصيحت و اندرز دهد.

3- پرسشهاي بازجويانه و مقاومت برانگيز كند(به گونه اي كه فرد احساس راحتي نكند.)

4- قضاوت كند.

5- سرزنش و تحقير كند.

6- نسبت به موضوعاتي كه ديگرا با او در ميان مي گذارند بي تفاوت باشد.

7- با اجبار و تهديد ديگران را براي استفاده از خدمات مشاوره، به مشاور ارجاع دهد( اما مي تواند آنان را به استفاده از خدمات مشاوره تشويق و ترغيب نمايد.)

اصول اجرايي طرح«همياران مشاوران»

الف) مشاور آموزشگاه( مجري طرح در آموزشگاه)

اين طرح همانند ساير فعاليت ها زير نظر مدير آموزشگاه اجرا مي گردد.در مدارسي كه بيش از يك مشاور حضور دارد، يك نفر از مشاوران با رشته مشاوره يا روان شناسي كه داراي تجربه و فعاليتهاي مشاوره اي ، ميزان مقبوليت و محبوبيت در بين دانش آموزان مي باشد.

ب) تعداد هميار مشاوران آموزشگاه

در هر واحد آموزشي به ازاي هر كلاس يك هميار مشاور انتخاب مي شود.

ج) انتحاب و نحوه گزينش

پس از شناخت نسبي مشاور از دانش آموزان( پس از شروع سال تحصيلي)دانش آموزاني كه از نظر ويژگي هاي رواني- اجتماعي شرايط مطلوب تري نسبت به ساير دانش آموزان داشته باشند توسط مشاور انتخاب و پس از گذراندن دوره آموزشي مربوط متناسب با سرفصلهاي پيش بيني شده در طرح،به عنوان هميار مشاور فعاليت خود را آغاز نمايند.

(از آنجا كه امكان جا به جايي، انصراف و يا انتقال براي دانش آموزان وجود دارد، پيشنهاد مي شود براي هر كلاس دو نفر به عنوان «هميار مشاور»انتخاب شود).

د) آموزش

به منظور آماده سازي هميار مشاوران و مشاوران مجري طرح براي فعاليت در امور راهنمايي و مشاوره يك دوره آموزشي در نظر گرفته شده است.

ح) نقش كارشناسي مشاوره و هسته هاي مشاوره

به منظور حسن اجراي طرح، كارشناسي مشاوره و هسته هاي مشاوره ضمن تمهيد مقدمات لازم بر كليه مراحل طرح نظارت دقيق را اعمل مي نمايند.

و) سرفصل هاي آموزشي

به منظور وحدت رويه سرفصلهاي زير مورد تاكيد است:

1- اصول اخلاقي و علمي در راهنمايي و مشاوره( رازداري، همدلي، و....)

2- شيوه هاي ارتباطي مؤثر و اثر بخش

3- حرمت و اعتماد به نفس و نقش آن در سلامت روان

4- شيوه هاي حل مساله ، تفكر منطقي، تصميم گيري

5- نحوه تشخيص و بررسي مشكلات و نقش مشاوران(تأكيد بر نقش همدلي، پرهيز از نصيحت و افراط و تفريط، تأكيد بر نقش الگويي و غير مستقيم).

6- توجه به ويژگيهاي دوره نوجواني و جواني

7- استفاده از آيات قرآن و احاديث در خصوص توبه و بخشش خداوند نسبت به تقصيرات و گناهان و قرب و منزلت توبه كاران.

                                                                   به نام خدا
«پرسشنامه»                                                                 
دانش آموز گرامي، با سلام
لطفا سوالات زير را به دقت بخوانيد و در مقابل هر سوال، نام و نام خانوادگي سه نفر از دانش آموزان كلاس خود را به ترتيب اولويت( انتخاب اول، دوم و سوم) بنويسيد، در ضمن مشخصات خود را نيز ذكر كنيد.

« يادآوري :پاسخ هاي شما كاملا محرمانه است و مسئوليت آن با مشاور محترم مدرسه (مجري) است.»

نام و نام خانوادگي:                  كلاس:                  تاريخ:            ساعت اجرا:

1- اگر قرار باشد از كلاس شما چند نفر براي ارائه كمك فكري به ديگر دانش آموزان انتخاب شوند، شما چه كساني را انتخاب مي كنيد؟( به ترتيب اولويت)

انتخاب اول:                         انتخاب دوم:                         انتخاب سوم:

2-موقعي كه شما يا يك از هم كلاسي هايتان در زمينه اي به كمك نياز داريد، معمولا چه كساني را براي در ميان گذاشتن موضوع و هم فكري ، بيش تر امين و محرم مي دانيد؟( به ترتيب اولويت)

انتخاب اول:                        انتخاب دوم:                         انتخاب سوم

3- معمولا موضوعات شخصي و خصوصي خويش را با كدام يك از هم كلاسي هايتان در ميان مي گذاريد؟( به ترتيب اولويت)

انتخاب اول:                        انتخاب دوم:                         انتخاب سوم:

4- زماني كه احساس دلتنگي و ناراحتي مي كنيد، ترجيح مي دهيد با كدام يك از هم شاگردي تان گفتگو كنيد؟( به ترتيب اولويت)

انتخاب اول:                       انتخاب دوم:                         انتخاب سوم:

5- شما كدام يك از همكلاسي هايتان را از نظر همدلي( يعني توانايي ديدن موضوع از ديد ديگري)، درك احساسات و ميزان حمايت عاطفي مثبت از ديگران در سطح بالاتري مي دانيد؟( به ترتيب اولويت)

انتخاب اول:                      انتخاب دوم:                         انتخاب سوم:

6- حالا به طور كلي، اگر قرار باشد از بين هم كلاسي هايتان دو نفر را با در نظر گرفتن اين ويژگي ها« رازدار بودن، احترام به ديگران، توان هم فكري و رهبري بچه ها، به حوصله بودن، مهارت ارتباطي و توان كلامي مثبت» انتخاب كنيد،آن دونفر چه كساني هستند؟

انتخاب اول:                   انتخاب دوم:                        انتخاب سوم:

 

سوگند نامه

«هر انساني در نوع خود كامل، يكتا و منحصر به فرد است و دنيا نيز پديده اي زيباست»

من........به عنوان هميار مشاور، قرار گرفتن در اين جايگاه را توفيق الهي دانسته و با اعتقاد به يگانگي خداوند و الهام از پيام وحي، در محضر كتاب آسماني سوگند ياد مي كنم كه:

- با ايمان راسخ به رشد و شكوفايي قابليت هاي فطري انسان، هنگام كمك و حمايت همتايان، موازين اخلاقي را رعايت نمايم.

- صرفنظر از مرام، مسلك، رنگ، نژادوطبقه اجتماعي-اقتصادي افراد، در كمك به آنان در چاچوب وظيفه انساني و همياري بكوشم.

-خود را ملزم به رعايت اصل «رازداري» و محرمانه دانستن اطلاعاتي كه ديگران به دليل اعتمادشان با من به عنوان هميار مشاور در ميان مي گذارند، بدانم.

-در شناسايي و ارجاع افراد نيازمند خدمات مشاوره اي، دقت كافي نموده و رعايت حرمت و آبروي افراد را بنمايم و مصالح فرد و كمك به او را سر لوحه ي كار خود قرار دهم.

-كمك از مشاوران متخصص و ارجاع به آنان را به عنوان وظيفه اصلي خويش بدانم.

- در توجه و احترام به ديگران و تقويت تصميمات منطقي و درست آنان با كمك و حمايت مشاوران، تلاش و كوشش نمايم.

مشاوره همتايان در دبيرستان

به سه دليل وارد دبيرستان گرديد:

نخست دانش آموزان دبيرستاني بيش تر ترجيح مي دهند با همتايان خود مشورت كنند.از اين رو، به نظر مي رسد دانش آموزان در مطرح كردن مشكلات خود با مشاوران و مديران مدرسه دچار ترديد و نگراني باشند.

دوم، مشاوره همتايان هم براي مراجعان و هم براي مشاوران همتا در افزايش رشد شخصي، موثر شناخته شده است.

سوم، نتايج نشان مي دهد كه مشاوره همتايان روشي اثربخش براي سازمان و استفاده از قابليت هاي دانش آموزان دبيرستاني در ياري رساني به يكديگر دارد.

حمايت مشاوره همتايان

برنامه مشاوره همتايان مختص به يك گروه خاص نيستند و همه يانسانها در هر سن و محدوديتي مي توانند به يكديگر كمك نمايند.بنابراين افراد با برخورداري از حمايت همتايان (در مدرسه، محيط شغلي و اجتماعي) بهتر مي توانند زمينه رشد و شكوفا شدن استعدادهاي خدادي خويش را فراهم نمايند.به عبارتي به جاي رقابت هاي ناسالم و خصومت برانگيز، مي توان محيطي مملو از حمايت و توجه به ويژگي هاي انساني براي تغيير مطلوب خود و اجتماعي كه در آن زندگي ، تحصيل و كار مي كنيم، بسازيم.

مورينومي گويد:« مردم در گروه متولد مشوند، در گروه زندگي مي كنند، در گروه كار مي كنند، در گروه بيمار مي شوند،پس چرا در گروه درمان نشوند»

نمونه كارت شناسايي« هميار مشاوران»

كارت شناسايي

«هميار مشاوران»               محل الصاق عكس

نام و نام خانوادگي:..........نام پدر........تاريخ صدور.......

پايه و رشته تحصيلي.......كلاس.......دبيرستان...........

مجري برنامه(مشاور مدرسه)........

مدير دبيرستان.......هسته مشاوره منطقه.....

پشت كارت

نكات قابل توجه هميار مشاور(دانش آموز) عزيز:

1- رعايت اصول اخلاقي و رازداري در كمك به ديگران.

2- فعاليت در چارچوب وظايف با رعايت مقررات.

3- ارتباط مستمر با مشاور و رعايت نظرات ايشان.

4- مطالعه كتابچه«هميار مشاور» و شركت در جلسات پيش بيني شده با نظر مشاور،حفظ كتابچه و اين كارت.

5- ادامه فعاليت شما با نظر مشاور و نتايج ارزيابي از فعاليت تان، بلامانع است.

تاريخ تمديد(نوبت اول/نوبت دوم) /**/



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۵۱:۲۳ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

موسيقي درماني

موسيقي درماني در بسياري از مسائل فيزيكي، عاطفي و رواني در افراد مختلف كاربرد دارد. مهم ترين اين مشكلات شامل درد، اضطراب، غم و اندوه، مشكلات ارتباطي و غيره مي باشد. در اقدامات پرستاري موسيقي به عنوان يك مداخله مؤثر مي تواند، بخشي از برنامه مراقبتي بيمار باشد و به عنوان يك ابزار درماني غير تهاجمي براي تسكين درد و اضطراب، افزايش احساس تن آرامي، افزايش ايمني بدن، كاهش فشار خون، نبض و تنفس به كار مي رود. نواختن و گوش دادن به موسيقي باعث ترشح اندروفين ها شده و در نتيجه هيجانات را تعديل كرده و درد را تسكين مي دهد. نواختن ، گوش دادن به موسيقي مي تواند در موقعيت بيماري و ناراحتي، آسايش و راحتي فرد را ارتقاء دهد.

موسيقي درماني در سال 1982 از سوي سازمان بهداشت و دمان ملي انگلستان به عنوان تخصصي وابسته به رشته پزشكي تعيين شد و در سال 1399 به عنوان حرفه اي تثبيت شده در انگلستان به رسميت شناخته شد.اكنون موسيقي درماني در بيش از 50 كشور ديگر به عنوان يك حرفه و تخصص به ثبت رسيده است و فدراسيون جهاني موسيقي درماني نيز با اهداف معرفي مفهوم كاربرد و رشد، تكامل و گسترش موسيقي رماني و در خدمت كانون جهاني سلامت روان بنيان نهاده شده است. تا كنون بيش از 200 موسيقي درمانگر حرفه اي به ثبت رسيده است.



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۵۱:۲۲ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

اختلال بيش فعالي (ADHD)

)ADHDاختلال بيش فعالي  (

 براي دانلود پاوپوينت اختلال بيش فعالي به لينك زير مراجعه نماييد.

دانلود...



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۵۱:۲۲ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

آزمون عزت نفس

آزمون عزت نفس كوپر اسميت، مدرسه

«58 سوالي»

كوپر اسميت(1967) مقياس عزت نفس خود را بر اساس تجديد نظري كه بر روي مقياس راجرز ديموند(1954) انجام داد، تهيه و تدوين كرد. اين مقياس داراي 58 ماده است كه هشت ماده ي آن يعني شماره هاي48، 41، 34، 27، 20، 13، 6 و 55 دروغ سنج هستند.

در مجموع، 50 ماده ي آن بر 4 خرده مقياس عزت نفس كلي، عزت نفس اجتماعي(همسالان)، عزت نفس خانوادگي(والدين) و عزت نفس تحصيلي(آموزشگاهي) تقسيم شده است. شيوه ي نمره گذاري اين آزمون به صورت صفر و يك است به اين معنا كه ماده هاي شماره 2-4-5-1014-18-19-21-23-28-29-30-32-36-45-47-57 پاسخ بلي يك نمره و پاسخ خير نمره صفر مي گيرد و بقيه سوالات به صورت معكوس است يعني پاسخ خير آنها يك نمره و پاسخ بلي صفر مي گيرد. بديهي است كه حداقل نمره اي كه يك فرد ممكن است بگيرد صفر و حداكثر 50 خواهد بود. چنان چه پاسخ دهنده از 8 سوال دروغ سنج بيش از 4 نمره به دست آورد، بدان معن است كه اعتبار آزمون پايين است و آزمودني سعي كرده است خود را بهتر از آن چيزي كه هست، جلوه دهد.

ادامه مطلب...



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۵۱:۲۱ توسط:123 موضوع: نظرات (0)