هميار مشاور، دانش آموزي است كه متناسب با ضوابط، از بين دانش آموزان يك كلاس
انتخاب شده و پس از گذراندن دوره آموزشي
مربوط، با مشاور مدرسه همكاري كرده و براساس شرح وظايف خود به ارائه خدمات
راهنمايي و حمايتي به همسالانش مي پردازد.
شرح وظايف هميار
مشاوران
1- برقراري ارتباط صميمانه با دانش
آموزان ، كمك وتسهيل ارتباط دانش آموزان با مشاور(با رعايت اصول مشاوره اي)
2- همكاري نزديك با مشاور در برگزاري
جلسات راهنمايي و مشاوره گروهي
3- كمك به مشاور در زمينه پيشگيري از
بروز مشكلات دانش آموزان
4- ارائه پيشنهادات عملي به مشاور در
زمينه پيشگيري از بروز مشكلات دانش آموزان
5- ارائه و كمك آموزشي در زمينه
تحصيلي و شيوه مطالعه به دانش آموزان با نظر مشاور
6- كمك به مشاور در اجراي راهبردهاي
عملي در زمينه كاهش تعارضات درون مدرسه اي.
7- همكاري و هماهنگي با مسئولان
آموزشگاه در جهت تسهيل در ارائه خدمات مشاوره و بهداشت.
8- شركت در جلسات توجيهي، هماهنگي و
آموزشي مربوط به هميار مشاوران
هميار مشاور چه كمكي مي تواند به
دانش آموزان بكند؟
1- كمك به سازگاري با محيط مدرسه و
دوستان
2- كمك به دانش آموزان براي كسب
مهارتهاي تحصيلي، برنامه ريزي، ارائه و دريافت اطلاعات
3- ياري به دانش اموزان تازه وارد
براي انطباق با محيط مدرسه
5- كمك به شناخت و دانش آموزاني كه
نياز به خدمات مشاوره اي دارند.
(- ظاهري اشفته دارند، تكاليف مدرسه
را انجام نمي دهند، اغلب گرفته و غمگين هستند، زود از كوره در مي روند و با ديگرا
با عصبانيت و پرخاش برخورد مي كنند، احساس نا اميدي مي كنند، در كلاس به درس بي
توجه اند، افكار خودكشي دارند، با افراد شرور رفت و آمد مي كنند، و...).
خصوصيات هميار
مشاوران
1- رازدار بودن: حفظ اسرار ديگران
2- خويشتن پذيري: يعني آگاهي و پذيرش
ويژگيها و خصايص خود،همانگونه كه در فرد وجود دارد(ممكن است در ديگرا باشد يا
نباشد)
3- عزت نفس: به معني خود ارزشمندي يا
تأييد و ميزان ارزشي است كه شخص براي خود قائل است(حد معقولي از عزت نفس براي
زندگي اجتماعي مثبت ضروري است)
4- داشتن احساسات مثبت
5- ثبات عاطفي( دمدمي مزاج نبودن)
6- مسئوليت پذيري:(موظف دانستن خود به
انجام امور محول شده و پذيرش مسئوليت رفتار خويش است).
7- جرأت ورزي: به معني توانايي ابراز
خود و نيازهاي خود بدون تجاوز به حقوق ديگران
8- توانايي اجتماعي: به معني توانايي
و استعداد شخص در همكاري با ديگران و نيز مشاركت در فعاليتهاي اجتماعي است.
9- انضباط و كنترل شخصي:به اين معني
كه شخص بتواند رفتارش را با هدف يا هدفهاي خود منطبق سازد.
10- داشتن ظاهري مرتب و آراسته
چه كنيم كه هميار مشاور خوبي باشيم؟
1- رازداري و عدم افشا نمودن موضوعات
و مشكلات ديگران
2-احترام متقابل و جلب اعتماد
3- برقراري رابطه ياورانه( صداقت،
همدلي،توجه مثبت نامشروط)
4- حمايت، توجه و دوستي
5- درك كردن و خوب فهميدن
6- پذيرش محدوديتهاي مسئوليت خويش( در
صورت لزوم ارجاع به مشاوران و منابع موجود)
7- استفاده از مهارتهاي ارتباطي:
مذاكره(بحث و گفتگو)،امتناع(توان نه گفتن)، گوش دادن فعال، غلبه بر خجالت
8- تسلط بر مهارتهاي زندگي
هميار مشاور
نبايستي
1- موضوعاتي را كه بچه ها با او
درميان گذاشته اند بدون رضايت آنان با كسي در ميان بگذارد( مگر در مواردي كه خطري
غير قابل جبران مانند خودكشي و مرگ، فرد يا شخص ديگري را تهديد كند.)
2- نصيحت و اندرز دهد.
3- پرسشهاي بازجويانه و مقاومت
برانگيز كند(به گونه اي كه فرد احساس راحتي نكند.)
4- قضاوت كند.
5- سرزنش و تحقير كند.
6- نسبت به موضوعاتي كه ديگرا با او
در ميان مي گذارند بي تفاوت باشد.
7- با اجبار و تهديد ديگران را براي
استفاده از خدمات مشاوره، به مشاور ارجاع دهد( اما مي تواند آنان را به استفاده از
خدمات مشاوره تشويق و ترغيب نمايد.)
اصول اجرايي
طرح«همياران مشاوران»
الف) مشاور آموزشگاه( مجري طرح در آموزشگاه)
اين طرح همانند ساير فعاليت ها زير نظر مدير آموزشگاه اجرا مي گردد.در مدارسي
كه بيش از يك مشاور حضور دارد، يك نفر از مشاوران با رشته مشاوره يا روان شناسي كه
داراي تجربه و فعاليتهاي مشاوره اي ، ميزان مقبوليت و محبوبيت در بين دانش آموزان
مي باشد.
ب) تعداد هميار مشاوران آموزشگاه
در هر واحد آموزشي به ازاي هر كلاس يك هميار مشاور انتخاب مي شود.
ج) انتحاب و نحوه گزينش
پس از شناخت نسبي مشاور از دانش آموزان( پس از شروع سال تحصيلي)دانش آموزاني
كه از نظر ويژگي هاي رواني- اجتماعي شرايط مطلوب تري نسبت به ساير دانش آموزان
داشته باشند توسط مشاور انتخاب و پس از گذراندن دوره آموزشي مربوط متناسب با
سرفصلهاي پيش بيني شده در طرح،به عنوان هميار مشاور فعاليت خود را آغاز نمايند.
(از آنجا كه امكان جا به جايي، انصراف
و يا انتقال براي دانش آموزان وجود دارد، پيشنهاد مي شود براي هر كلاس دو نفر به
عنوان «هميار مشاور»انتخاب شود).
د) آموزش
به منظور آماده سازي هميار مشاوران و مشاوران مجري طرح براي فعاليت در امور
راهنمايي و مشاوره يك دوره آموزشي در نظر گرفته شده است.
ح) نقش كارشناسي مشاوره و هسته هاي مشاوره
به منظور حسن اجراي طرح، كارشناسي مشاوره و هسته هاي مشاوره ضمن تمهيد مقدمات
لازم بر كليه مراحل طرح نظارت دقيق را اعمل مي نمايند.
و) سرفصل هاي آموزشي
به منظور وحدت رويه سرفصلهاي زير مورد تاكيد است:
1- اصول اخلاقي و علمي در راهنمايي و
مشاوره( رازداري، همدلي، و....)
2- شيوه هاي ارتباطي مؤثر و اثر بخش
3- حرمت و اعتماد به نفس و نقش آن در
سلامت روان
4- شيوه هاي حل مساله ، تفكر منطقي،
تصميم گيري
5- نحوه تشخيص و بررسي مشكلات و نقش
مشاوران(تأكيد بر نقش همدلي، پرهيز از نصيحت و افراط و تفريط، تأكيد بر نقش الگويي
و غير مستقيم).
6- توجه به ويژگيهاي دوره نوجواني و
جواني
7- استفاده از آيات قرآن و احاديث در
خصوص توبه و بخشش خداوند نسبت به تقصيرات و گناهان و قرب و منزلت توبه كاران.
به نام خدا
«پرسشنامه»
دانش آموز گرامي، با سلام
لطفا سوالات زير را به دقت بخوانيد و در مقابل هر سوال، نام
و نام خانوادگي سه نفر از دانش آموزان كلاس خود را به ترتيب اولويت( انتخاب اول،
دوم و سوم) بنويسيد، در ضمن مشخصات خود را نيز ذكر كنيد.
« يادآوري :پاسخ هاي شما
كاملا محرمانه است و مسئوليت آن با مشاور محترم مدرسه (مجري) است.»
نام و نام خانوادگي: كلاس: تاريخ: ساعت اجرا:
1- اگر قرار باشد از كلاس
شما چند نفر براي ارائه كمك فكري به ديگر دانش آموزان انتخاب شوند، شما چه كساني
را انتخاب مي كنيد؟( به ترتيب اولويت)
انتخاب اول: انتخاب
دوم: انتخاب سوم:
2-موقعي كه شما يا يك از
هم كلاسي هايتان در زمينه اي به كمك نياز داريد، معمولا چه كساني را براي در ميان
گذاشتن موضوع و هم فكري ، بيش تر امين و محرم مي دانيد؟( به ترتيب اولويت)
انتخاب اول: انتخاب
دوم: انتخاب سوم
3- معمولا موضوعات شخصي و
خصوصي خويش را با كدام يك از هم كلاسي هايتان در ميان مي گذاريد؟( به ترتيب
اولويت)
انتخاب اول: انتخاب دوم: انتخاب سوم:
4- زماني كه احساس دلتنگي
و ناراحتي مي كنيد، ترجيح مي دهيد با كدام يك از هم شاگردي تان گفتگو كنيد؟( به
ترتيب اولويت)
انتخاب اول: انتخاب
دوم: انتخاب سوم:
5- شما كدام يك از
همكلاسي هايتان را از نظر همدلي( يعني توانايي ديدن موضوع از ديد ديگري)، درك
احساسات و ميزان حمايت عاطفي مثبت از ديگران در سطح بالاتري مي دانيد؟( به ترتيب
اولويت)
انتخاب اول: انتخاب دوم: انتخاب سوم:
6- حالا به طور كلي، اگر
قرار باشد از بين هم كلاسي هايتان دو نفر را با در نظر گرفتن اين ويژگي ها« رازدار
بودن، احترام به ديگران، توان هم فكري و رهبري بچه ها، به حوصله بودن، مهارت
ارتباطي و توان كلامي مثبت» انتخاب كنيد،آن دونفر چه كساني هستند؟
انتخاب اول: انتخاب دوم: انتخاب سوم:
سوگند نامه
«هر انساني در نوع خود كامل، يكتا و
منحصر به فرد است و دنيا نيز پديده اي زيباست»
من........به عنوان هميار مشاور، قرار گرفتن در اين جايگاه را توفيق الهي
دانسته و با اعتقاد به يگانگي خداوند و الهام از پيام وحي، در محضر كتاب آسماني
سوگند ياد مي كنم كه:
- با ايمان راسخ به رشد و شكوفايي
قابليت هاي فطري انسان، هنگام كمك و حمايت همتايان، موازين اخلاقي را رعايت نمايم.
- صرفنظر از مرام، مسلك، رنگ،
نژادوطبقه اجتماعي-اقتصادي افراد، در كمك به آنان در چاچوب وظيفه انساني و همياري
بكوشم.
-خود را ملزم به رعايت اصل «رازداري»
و محرمانه دانستن اطلاعاتي كه ديگران به دليل اعتمادشان با من به عنوان هميار
مشاور در ميان مي گذارند، بدانم.
-در شناسايي و ارجاع افراد نيازمند
خدمات مشاوره اي، دقت كافي نموده و رعايت حرمت و آبروي افراد را بنمايم و مصالح
فرد و كمك به او را سر لوحه ي كار خود قرار دهم.
-كمك از مشاوران متخصص و ارجاع به
آنان را به عنوان وظيفه اصلي خويش بدانم.
- در توجه و احترام به ديگران و تقويت
تصميمات منطقي و درست آنان با كمك و حمايت مشاوران، تلاش و كوشش نمايم.
مشاوره همتايان در دبيرستان
به سه دليل وارد دبيرستان گرديد:
نخست دانش آموزان دبيرستاني بيش تر ترجيح مي دهند با همتايان خود مشورت
كنند.از اين رو، به نظر مي رسد دانش آموزان در مطرح كردن مشكلات خود با مشاوران و
مديران مدرسه دچار ترديد و نگراني باشند.
دوم، مشاوره همتايان هم براي مراجعان و هم براي مشاوران همتا در افزايش رشد
شخصي، موثر شناخته شده است.
سوم، نتايج نشان مي دهد كه مشاوره همتايان روشي اثربخش براي سازمان و استفاده
از قابليت هاي دانش آموزان دبيرستاني در ياري رساني به يكديگر دارد.
حمايت مشاوره همتايان
برنامه مشاوره همتايان مختص به يك گروه خاص نيستند و همه يانسانها در هر سن و
محدوديتي مي توانند به يكديگر كمك نمايند.بنابراين افراد با برخورداري از حمايت
همتايان (در مدرسه، محيط شغلي و اجتماعي) بهتر مي توانند زمينه رشد و شكوفا شدن
استعدادهاي خدادي خويش را فراهم نمايند.به عبارتي به جاي رقابت هاي ناسالم و خصومت
برانگيز، مي توان محيطي مملو از حمايت و توجه به ويژگي هاي انساني براي تغيير
مطلوب خود و اجتماعي كه در آن زندگي ، تحصيل و كار مي كنيم، بسازيم.
مورينومي گويد:« مردم در گروه متولد مشوند، در گروه زندگي مي كنند، در گروه
كار مي كنند، در گروه بيمار مي شوند،پس چرا در گروه درمان نشوند»
نمونه كارت شناسايي« هميار مشاوران»
كارت شناسايي
«هميار مشاوران» محل الصاق عكس
نام و نام خانوادگي:..........نام پدر........تاريخ صدور.......
پايه و رشته تحصيلي.......كلاس.......دبيرستان...........
مجري برنامه(مشاور مدرسه)........
مدير دبيرستان.......هسته مشاوره منطقه.....
پشت كارت
نكات قابل توجه هميار مشاور(دانش آموز) عزيز:
1- رعايت اصول اخلاقي و رازداري در
كمك به ديگران.
2- فعاليت در چارچوب وظايف با رعايت
مقررات.
3- ارتباط مستمر با مشاور و رعايت
نظرات ايشان.
4- مطالعه كتابچه«هميار مشاور» و شركت
در جلسات پيش بيني شده با نظر مشاور،حفظ كتابچه و اين كارت.
5- ادامه فعاليت شما با نظر مشاور و
نتايج ارزيابي از فعاليت تان، بلامانع است.
تاريخ تمديد(نوبت اول/نوبت دوم)
/**/
برچسب:
،
ادامه مطلب
بازدید: