بک لینک -

سايت پیش بینی
وان ایکس بت
سایت شرط بندی انفجار
سایت شرط بندی
سایت بازی انفجار
سایت شرط بندی فوتبال
سایت enfejar
بت فوروارد
جت بت
سایت پیش بینی فوتبال
ثبت نام بازی انفجار
sibbet90
سایت سیب بت
ورود به سایت بازی انفجار
وان ایکس بت
سایت بازی انفجار
پوکر آنلاین
بت بال 90
انفجار آنلاین
جت بت
بازی انفجار
سایت بازی انفجار

 مرکز خرید فروش قیمت پودر پیاز و سیر ادویه مرکز خرید فروش قیمت پودر پیاز و سیر ادویه .

مرکز خرید فروش قیمت پودر پیاز و سیر ادویه

یک پیشنهاد موسیقایی برای «راهیان نور»/ «خاک معطر» تولید شد

خواننده موسیقی انقلابی در تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های خود از انتشار یک قطعه نوروزی با موضوع مناطق عملیاتی جنوب و اجرای چند قطعه در این مناطق خبر داد.
محسن توسلی خواننده موسیقی انقلابی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تازه‌ترین فعالیت‌های خود در عرصه موسیقی توضیح داد: طبق برنامه‌ریزی های انجام‌گرفته در ایام عید نوروز به مدت دو روز در مناطق عملیاتی جنوب برای مسافران اردوهای راهیان نور برنامه‌هایی را اجرا می‌کنم که عمده این برنامه‌ها در شهر خرمشهر خواهد بود.

وی ادامه داد: به سفارش بسیج سازمان صداوسیما هم قطعه موسیقایی را به نام «خاک معطر» تولید کرده‌ام که در ایام تعطیلات نوروزی ویژه زائران و مسافران راهیان نور در شبکه‌های مختلف تلویزیونی و رادیویی پخش می‌شود. در این قطعه قاسم صرافان شاعر و امید رهبران به‌عنوان آهنگساز حضور دارند و بنده هم عهده‌دار خوانندگی اثر بوده‌ام.

این خواننده موسیقی انقلابی که طی سال‌های گذشته فعالیت‌های متعددی را در حوزه تخصصی خود انجام داده در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی مبنی بر ضرورت یک برنامه‌ریزی منسجم برای برگزاری کنسرت‌های ویژه مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس توضیح داد: ما اکنون در دوره‌ای هستیم که چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد بنابراین می‌توانیم با دو رویکرد انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس فضایی را ایجاد کنیم که حداقل در همین اردوهای راهیان نور گوشه‌هایی از توانمندی هنرمندان فعال اینعرصه در قالب کنسرت‌ها و اجراهای زنده به مخاطبان ارائه شود.

توسلی گفت: اردوهای راهیان نور یک فرصت بسیار مناسب برای معرفی پتانسیل‌های ارزشمند موسیقی انقلاب و دفاع مقدس است که می‌تواند شرایط هیجان‌انگیزتر و نشاط‌آور تری را برای مسافران این فضا فراهم کند. به نظرم باید این امکانات باید فراهم شود که تودهبیشتری از مردم باور کنند که «راهیان نور» اصلاً عزاداری نیست بلکه یک فضای روح انگیزاست که می‌تواند در برگیرنده شور و نشاط ملی به اعتبار خون شهیدان عزیز هشت سال دفاع مقدس باشد و چه بهتر که یکی از ابزارهای این رویکرد برگزاری کنسرت‌های موسیقی با کیفیت و برنامه‌ریزی شده با موضوع انقلاب و دفاع مقدس باشد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ فروردین ۱۳۹۸ساعت: ۰۹:۵۱:۳۳ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

اولین تیزر «زندانی ها» منشتر شد/ببینید

در آستانه اکران نوروزی؛
اولین تیزر «زندانی ها» منشتر شد/ببینید
در آستانه اکران «زندانی‌ها» اولین تیزر رسمی تازه‌ترین ساخته مسعود ده‌نمکی رونمایی شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ فیلم سینمایی زندانی‌ها یک کمدی اجتماعی است و بازیگرانی چون هدایت هاشمی، هومن برق‌نورد، بهنام تشکر، برزو ارجمند، بهنوش بختیاری، بهاره افشاری و امیر نوری ایفای نقش کرده‌اند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ فروردین ۱۳۹۸ساعت: ۰۹:۵۱:۱۶ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

امضای پیام روز ملی هنرهای نمایشی به دست محمدعلی کشاورز

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، عصر روز چهارشنبه 22 اسفند 97 شهرام کرمی، مدیر کل هنرهای نمایشی به دیدار محمدعلی کشاورز رفت و در این دیدار کشاورز پیام خود به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی را امضاء کرد.

در این ملاقات پوستر روز ملی هنرهای نمایشی در سال 98  نیز توسط این هنرمند شناخته شده تئاتر و سینمای ایران رونمایی شد.

در ابتدای این دیدار مدیرکل هنرهای نمایشی جویای احوال محمدعلی کشاورز شد و گفت: هرچقدر زمان می‌گذرد ما بیشتر متوجه می‌شویم که چقدر به حضور، انرژی، لبخند و توصیه‌های شما نیازمند هستیم. چقدر نسل شما بزرگواران به هنرهای نمایشی ما غنا و هویت بخشیده است و این بنا مدیون ستون‌های محمکی است که شما پی‌ریزی کردید.

کرمی به ثبت روز ملی هنرهای نمایشی از سال 96 در تقویم رسمی کشور اشاره کرد و افزود: همانطور که اطلاع دارید هفتم فروردین با 27 مارس برابر است و از سال 1961 در تقویم میلادی به عنوان روز جهانی تئاتر شناخته می‌شود. چند سالی است که تلاش شده این روز با مولفه‌های ملی و ایرانی پاس داشته شود. افتخار ماست که پیام روز ملی هنرهای نمایشی در سال 1398 از سوی شما برای خانواده تئاتر صادر شده است و امیدوارم نوروز 98 آغازی برای اتفاقات خوب در عرصه تئاتر باشد.

در این ملاقات محمدعلی کشاورز نیز با ابراز خرسندی از ثبت روز ملی هنرهای نمایشی گفت: باید اینگونه اتفاق‌ها را به فال نیک گرفت‌ تا تئاتر به مردم بیشتر نزدیک شود. امروز تئاتر در سراسر ایران باید با نگاه شکوفای جوانان، بالنده و پویا شود.

او در همین رابطه افزود: اولین توصیه من به بچه‌هایی که به خانواده تئاتر می‌پیوندند نجابت داشتن است، مسئله دوم مطالعه درست و خوب ادبیات این مملکت است. نکته دیگر این است که باید جای جای مملکت‌شان را ببینند و بشناسند و با فرهنگ‌های مختلف آشنا شوند.

بازیگر نمایش «لبخند باشکوه آقای گیل» ادامه داد: ما نباید صرفاً به کسانی که پیش از این بوده‌اند بسنده کنیم، باید جوانان دست به قلم را دید و از آن‌ها خواست که از مسائل مختلف انسانی سخن بگویند. بچه‌های جوانی که تئاتر کار می‌کنند به هنر این مملکت بدهکارند و باید نویسندگانی خوب، بازیگرانی خوب، کارگردانانی خوب و طراحانی خوب باشند چون منبعی غنی از ادبیات در دسترس‌شان است که می‌توانند به مدد آن، مردم را به سالن‌های تئاتر بکشانند. مطمئن باشند اگر این گونه تلاش و کوشش کنند دولت هم به آن‌ها کمک خواهد کرد.

در این ملاقات که به بهانه امضای پیام روز ملی هنرهای نمایشی و رونمایی از پوستر این رویداد اتفاق افتاد، حمید نیلی، مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی ایران نیز شهرام کرمی را همراهی کرد. 

انتهای پیام/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ فروردین ۱۳۹۸ساعت: ۰۹:۵۰:۵۶ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

اعتراض مجری پرحاشیه تلویزیون به محمدرضا گلزار

در حاشیه جشنواره جام جم؛
اعتراض مجری پرحاشیه تلویزیون به محمدرضا گلزار
آزاده نامداری داوران جشنواره جام جم را به دلیل اهدای جایزه بهترین مجری به گلزار مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ آزاده نامداری با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش در اعتراض به نحوه داوری جشنواره جام جم نوشت: این همه سرمایه با صرف انرژی و هزینه طی سالهای سال در تلویزیون باشد، بعد بخشی از این مجریان حرفه ای در سازمان را روانه خانه کنیم و دیگران را هم به حاشیه!

و در نهایت بهترین اجرای تلویزیونی در جشنواره جام جم را به فردی که در حرفه دیگری موفق بوده اهدا نماییم!!

کاش برنامه های موفق دور و نزدیک این عزیزان بار دیگر آزادانه فرصت اجرا پیدا می کردند تا آن وقت مفهوم مخاطب بیشمار را با هم می دیدیم...

همکاران عزیزم خسته نباشید اما آن روزی که ازتحقیر مجریان حرف میزدم دلهره این روزها را داشتم، انتخاب یا انتصاب؟؟
خبرنگار: الهام مرادی


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ فروردین ۱۳۹۸ساعت: ۰۹:۵۰:۳۷ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

ارژنگ امیرفضلی ترسید یا او را ترساندند!/ببینید

وقتی کمدین تلویزیون از موضع خود کوتاه می آید؛
ارژنگ امیرفضلی ترسید یا او را ترساندند!/ببینید
پیامدهای انتشار یک ویدئو از سوی ارژنگ امیرفضلی در شبکه اجتماعی که گویا برایش گران تمام شد.

ارژنگ امیرفضلی با انتشار ویدئویی ضمن شوخی با رضا رشیدپور، محمدرضا گلزار و احسان علیخانی جشنواره جام جم را مودر انتقاد قرار داد.

بلافاصله بعد از انتشار ویدئو ارژنگ امیرفضلی، رضا رشیدپور با انتشار پستی در صفحه شخصی اش برای ارژنگ امیرفضلی اینگونه نوشت: (عزیزمی ...)

ارژنگ امیرفضلی با انتشار کامنتی زیر پست رضا رشیدپور از روحیه انتقاد پذیر بودن که نه، بلکه از ظرفیت بالای او برای شوخی تمجید کرد.

اما ماجرا به این ختم نشد ارژنگ امیرفضلی که وضعیت را خطرناک دید احساس کرد ممکن است اتفاقات رخ داده و انتقادات او از جشنواره جام جم برایش گران تمام شود لذا خودش نیز اقدام به انتشار پستی کرد که در ذیل آمده است:


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ فروردین ۱۳۹۸ساعت: ۰۹:۵۰:۱۲ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

اما و اگرهای اکران نوروزی سینماها/ رانت در اکران نوروزی سینماها بیداد می‌کند

به گزارش خبرگزاری تسنیم، برنامه شهر فرنگ شبکه خبر با موضوع اکران نوروزی سینما با حضور کیوان امجدیان و سید ضیا هاشمی برگزار شد.

در این برنامه کیوان امجدیان گفت: سهم خواهی و رانت در اکران نوروزی سینماها بیداد می‌کند.

امجدیان افزود: در فیلم های امسال نوروزی، چینش اکران به گونه ای است که فیلم های فرهنگی ما قربانی می شود.فیلم درخشانی مثل تختی یا حتی متری شیش و نیم و زندانیها که ممکن است قربانی وضعیت اکران و مافیای سینما شوند باید توسط رسانه ها و ازجمله صداوسیما حمایت شوند.

وی گفت: جای ارائه فیلم های فرهنگی و هویتی نباید در اکران نوروزی خالی باشد و چربش نباید به سود فیلم های کمدی باشد.

امجدیان افزود: اینکه هر دفتری یک سهم در اکران نوروزی داشته باشد، خوشایند است اما این سهم دور زده می شود و در پخش رابطه استثمار گونه ای به وجود می‌آید.

وی گفت: سینمای ایران دارد تبدیل می شود به یک پخش بزرگ با اقمارهایی که به صورت غیرمستقیم وابسته به همان پخش بزرگ هستند. در نتیجه عوامل سینما باید به تمام خواسته های او گردن بگذارند.

به گفته وی ظاهرا ژن خوب در پخش هم به وجود آمده و دختر و پسر و برادرزاده فلان و بهمان پخش کننده ها نیز وارد گود شده اند.

وی ضمن انتقاد از چینش اکران گفت: چرا باید آقای سرتیپی که سخنگوی شورای عالی اکران است و روی کیک تولدش مینویسند پدرخوانده سینما، اینجا هم فیلمی را که خودش تهیه کرده بگذارد به عنوان اکران نوروز. یا چرا به فیلم  آقای محمدی که پدرش تهیه کننده بزرگواری است که یک پردیس بزرگ راه انداخته و قدرتمند است و با همان پخش‌های موجود فیلمهای پسرش را پوشش می‌دهد امکان استفاده از اکران را می‌دهند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ فروردین ۱۳۹۸ساعت: ۰۹:۴۹:۲۹ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

پوریا پوسرخ در قامت بازیگر تئاتر و جدال‌های قدیمی

حضور موقتی برخی چهره‌های سینمایی در تئاتر داستان درازی دارد؛ اما با نگاهی به گذشته می‌توان فهمید اصولاً این واکنش‌ها محدود به چند چهره بوده و در گذر زمان مخالفان نیز برای فروش بیشتر دست به دامان سینمایی‌ها و غیرسینمایی‌ها شده‌اند. برای مثال اولین حضور مهناز افشار در تئاتر با واکنش‌های تندی همراه بود, اما با گذشت زمان افشار به گزینه‌ای برای دیگر کارگردانان تجاری تئاتر شد. نمونه جذاب دیگر پژمان جمشیدی بود که مسیر هنریش از تجاری‌سازی به سوی نمایش‌هایی با بعد تجربی پیش رفت.

البته نمونه قابل تأمل دیگر الناز شاکردوست است که تنها در یک نمایش حضور یافت و با وجود نقدهای منفی بر بازیش، گیشه موفقی برای نمایش خود به ارمغان آورد. مخالفان می‌گویند بازیگران غیرتئاتری با کمترین بازدهی در بازی، بالاترین دستمزدها را بابت تضمین گیشه دریافت می‌کنند. هر چند در مورد بهنوش بختیاری و دو تجربه شاخصش با ژاله صامتی و حمید امجد یا تجربه سحر قریشی در همکاری با سیامک صفری نشان داد داشتن دنبال‌کننده بیشتر در ایسنتاگرام رابطه‌ای با تضمین گیشه ندارد.

پوریا پورسرخ که در کارنامه  کاری خود سابقه همکاری با کارگردانانی چون محمد حسین لطیفی، فرزاد موتمن، سعید آقاخانی، علی عطشانی، پرویز شهبازی، سروش صحت، جواد افشار، بهرنگ توفیقی و سیروس مقدم را دارد و پیشتر برای بازی در فیلم روز سوم لطیفی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد از بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر را برده است.

در روزهای اخیر حضور یک چهره اینستاگرامی در یک نمایش پرحاشیه نیز با واکنش‌های تندی روبه‌رو شد. این واینر اینستاگرامی که اقدام به ساخت ویدئوهای یک دقیقه‌ای می‌کند در واکنش به اعتراضات مصاحبه‌ای با یک رسانه اینترنتی داشته که می‌تواند اهانت‌آمیز تعبیر شود. با این حال هیچ سازوکاری برای ورود چهره‌های تازه به تئاتر تعریف نشده و کماکان داشتن دنبال‌کننده در اینستاگرام به عوان یک ابزار تضمین گیشه به کار خود ادامه می‌دهد.

انتهای پیام/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ فروردین ۱۳۹۸ساعت: ۰۹:۴۸:۵۴ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

نفس تازه‌ای از موسیقی آذربایجان در «تالار وحدت» دمیده شد

دامون شش بلوکی پژوهشگر و مدیر برگزاری کنسرت «دلنوازان آذربایجان» در گفتگو باخبرنگار مهر ضمن اشاره به برگزاری با کیفیت این کنسرت که چهارشنبه‌شب ۲۲ اسفندماه با همکاری انجمن موسیقی ایران در تالار وحدت تهران برگزار شد، توضیح داد: در این کنسرت که به سرپرستی، آهنگسازی و خوانندگی فرامرز گرمرودی میزبان مخاطبان موسیقی بودالشن منصوراف نوازنده کمانچه، علی آقا سعدی اف نوازنده تار، شیرزاد فتحعلی اف نوازنده بالابان، سرنا و توتک، کامران کریم اف نوازنده نقاره آذربایجانی، حسام‌الدین عزیزاف نوازنده بم نقاره، هاشیم غالب اف نوازنده بم تار، فرید بابایف نوازنده بم کمانچه گروه اجرایی را تشکیل می‌دادند. که خوشبختانه این اجرا با تکیه بر قدرت نوازندگان جهانی موسیقی کشور آذربایجان که اسامی آن‌ها را معرفی کردم مخاطبان شاهد یک اجرای بسیار مستحکم و خوبی بودند.

وی درباره قطعات اجرا شده کنسرت که طی دو بخش به مخاطبان عرضه شد، بیان کرد:همنوازی گروه اجرای بر اساس قطعات فولکلور، درآمد و رنگ همایون شوشتری، تصنیف «نیمه گئتدین» با شعری از حسین جاوید و آهنگسازی فرامرز گرمرودی، در آمد سه گاه، رنگ و تصنیف «منیم جانوم» با شعر و آهنگ فرامرز گرمرودی، در آمد دشتی، رنگ و تصنیف «چاره نئدیر» با شعر و آهنگ فرامرز گرمرودی آثاری بودند که در بخش اول کنسرت به مخاطبان ارائه شد. در بخش دوم نیز موغام راست شامل درآمد، رنگ و تصانیف با اشعار فضولی، علی آقا واحد، ایلقار فهمی و فرامرز گرمرودی با آهنگسازی فرامرز گرمرودی پیش روی مخاطبان قرار گرفت، این در حالی بود که رضا پرویز زاده، محمد امین اکبرپور، پروین بهمنی، رضا مهدوی، سیامک جهانگیری از جمله هنرمندانی بودند که در برنامه حضور داشتند.

شش بلوکی درباره ویژگی‌های این آنسامبل گفت: آنسامبل دلنوازان آذربایجان یا «کونولآنسامبلی» از گروه مطرح موسیقی کشور آذربایجان است که بسیاری از منتقدان و پژوهشگران مطرح موسیقی این کشور در نقدهای خود از ایجاد یک نفس تازه در موسیقی آذربایجان برای توصیف این گروه استفاده می‌کنند. به هر حال همان گونه که قبلاً هم اشاره کرده بودم این گروه معتبر موسیقی جمهوری آذربایجان در سال‌های اخیر به سرپرستی استاد فرامرز گرمرودی «موغام شور»، «موغام همایون» و «موغام چهارگاه» را برای مخاطبان موسیقی مقامی اجرا کرده بود این در حالی است که اضافه کردن آنسامبلی از سازهای بم از جمل بم تار، بم کمانچه و حتی بم نقاره صدادهی ارکستر را بزرگ‌تر نشان می‌دهد که در کنسرت اخیر تهران نیز این موضوع مشهود بود و امیدوارم مخاطبان از برنامه راضی بودهباشند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ فروردین ۱۳۹۸ساعت: ۰۹:۴۸:۴۰ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

کالاندولا؛ مکث در خویشتن

باشگاه خبرنگاران پویا - احسان زیورعالم

نخست «کالاندولا» گونه‌ای گیاهی شامل 25 تا 20 گیاه سالم و چندساله در خانواده گل‌های آفتابگردان با نام کاسنیان است که اغلب به عنوان گل همیشه بهار شناخته می‌شوند. این گیاهان بومی جنوب غرب آسیا، اروپای غربی، جزایر میکرونزی، و مدیترانه هستند. نام انگلیسی گیاه با عنوان «marigold» اشاره  به مریم مقدس دارد. از این گیاه برای تولید محصولات گیاهی و آرایشی به نام کالاندولا استفاده می‌شود.

پماد کالاندولا در درمان درماتیت‌های آلرژیک، پیشگیری و تسکین التهاب پوست بدن شیرخواران بر اثر تماس با ادرار، آزردگی‌های پوستی ناشی از خراش‌ها و بریدگی‌های سطحی، خشکی و ترک‌های پوست، گزیدگی حشرات، و درمان آفتاب‌سوختگی مصرف می‌شود؛ و همچنین برای درمان جوش‌های پوستی استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانیداز پست‌مدرنیسم تا سانتی‌مانتالیسم
دوم کالاندولا چیست؟ دو پاراگراف بالا بهترین تعریفی است که می‌شود از این واژه یافت. یک گل همیشه بهار و دو ضمادی برای ترمیم پوست؛ اما می‌توان در پی معنای سومی نیز بود. معنای سومی که در دل یک نمایش پدید می‌آید. همه چیز در یک فضای باز (حیاط) آغاز می‌شود. دختری در میان مخاطبان می‌ایستد. مخاطبانی که از پیش ثبت‌نام کرده‌اند تا بخشی از این نمایش باشند. دختر خاطره‌ای از مادرش را روایت می‌کند که چگونه در زمان جنینی دچار سندرومی می‌شود که طی آن تمایلی به تولد ندارد. مادربزرگ یازده پارچه به مادر می‌دهد تا با گره زدن بر درختی، موجبات تولد را آماده کند. دختر متولد می‌شود و اکنون سر رشته یازده پارچه را به ما می‌دهد تا وارد سفری شویم. هر فرد یک پارچه با رنگ مشخص، طنابی را دنبال می‌کند مزین به پارچه رنگی. مخاطب وارد دالان‌های سازه‌ای قدیمی می‌شود و ناگهان وارد اتاقکی می‌شود. اتاقک بخشی از سازه است و کاربری آن منتج به یک داستان می‌شود.

نمایش از یازده روایت تشکیل شده است که هر مخاطب با دو روایت مواجه می‌شود. بازیگری در اتاقک‌ها از کابوسی می‌گوید که محصول واقعیتی در کودکی است. کابوس او را همراهی کرده است و او خاطره کودکیش را برای شما روایت می‌کند. احمد سلگی در مقام خالق این اثر برای «کالاندولا» در همین نقطه معنای سومی در نظر می‌گیرد. «کالاندولا از تکرار چرخه‌ای ناگریز می‌گوید که تمام ما خواه‌ناخواه میان آن هستیم. کافی است پرسه‌ای بزنیم در تاریکی‌های دور تا زخم‌های قدیمی را بیابیم که برایمان دست تکان می‌دهند.»

از دید سلگی «کالاندولا»‌سفری در زمان به کودکی است. جایی برای کشف زخم‌هایی که در بزرگسالی حمل می‌کنیم و آن را به عنوان ابزاری سرکوب علیه دیگری یا شاید خود استفاده می‌کنیم. کابوس‌هایی که این زمان «کالاندولایی» آفریده است، جرثومه‌ای دهشتناک به نام تهران آفریده است. شهری مملو از مردمان زخمی از کودکی که عقده‌های خود را بر دیگران هوار می‌کنند. سلگی بر این باور است که زمان مدور و در یک چرخه تکرار می‌شود و فردایی در کار است که بسان چرخه‌ای هیولاوار ظهور می‌کند.

سوم احمد سلگی را پیشتر با نمایش «هویت پروانه‌های مرده» می‌شناختم. نمایشی که در زمان اجرای خود موفق ظاهر شد و حتی پس از مولوی در تماشاخانه باران روی صحنه رفت. موفقیت سلگی این روزها با نمایش «زهرماری» ادامه پیدا کرده است. نمایشی که تصویری از نفرت در یک طبقه اجتماعی و تضاد در قشریت آن می‌پردازد. جدالی که در بطن اثر منجر به تراژدی می‌شود. حال به نظر می‌رسد سلگی گامی بلندتر با «کالاندولا» برداشته است. او یک واژه را بازمعنا کرده است و معنای شخصی خود را بدان تحمیل کرده است. نمایش مدلولی است برای دلالت کردن بر مفهوم مدنظر سلگی؛ نه آنچه ما از «کالاندولا» و ترمیم‌گریش می‌شناسیم.

همین جا مکث کنیم و از خودمان بپرسیم آیا «کالاندولا»ی سلگی وجوه ترمیم‌گری دارد یا خیر؟ شما وارد اتاقی می‌شوید. با بازیگر بسیار جوانی روبه‌رو می‌شوید که از یک فاجعه در کودکیش می‌گوید. شما بی‌واسطه وارد نمایش می‌شوید. مثلاً او درباره تنبیه‌های بدنی پدرش می‌گوید. موقعیت میزانسنی بازیگر به نحوی است که شما را در مقام پدرش قرار می‌دهد. او به شما التماس می‌کند که او نزنید. شما در مقام یک فرد بی‌گناه اما حس می‌کنید در یک فاجعه شریک و مساعی هستید. پس نمایش شما را وارد هزارتویی می‌کند تا به خودت فکر کنی و از خودت بپرسی که در این اتمسفر دقیقاً نقشت چیست. خودت را زیر و رو می‌کنی تا بدانی آیا کتکی که در کودکی خوردی همانی است که بازیگر می‌گوید.

شما وارد یک چرخه می‌شوید؛ اما این چرخه محصول زمان رو به جلو نیست؛ بلکه زمانی رو به عقب است. شما در کاوشی درونی می‌خواهد مشکلات خودت را بیابی. آیا من هم عقده‌ای هستم؟ آیا من زخمی از گذشته حمل می‌کنم؟ همه ما بی‌گمان زخم‌هایی از گذشته حمل می‌کنیم؛ اما چه تعداد از ما منشا زخم‌های خویش را می‌دانیم؟ نمایش پاسخی نمی‌دهد. فقط وضعیتی مبهم از شرایط اجتماعی ما را نشان می‌دهد. مدعی است تهران محصول زخم‌هایی است که ما حمل می‌کنیم و آن را در مسیر زمان قرار می‌دهد. باید پرسید تهران چیست؟

چهارم وضعیت انتقادی از شرایط تهران، وضعیتی کهنه هست. از زمانی که تهران وارد جهان مدرن شده است، انتقادها از ساختار اجتماعی آن بالا گرفته است. ساختار اجتماعی که دیگر بر پایه خانواده رشد نمی‌کند؛ بلکه ملاک آن اقتصاد است. بازاری شدن تهران به سبب پایتخت بودنش، جهان‌بینی مردمان تهران را تغییر داده است. مردمان تهران شبیه به هیچ جا نیستند. آنان بی‌رحم‌تر و سردتر از دیگران در ایران به حساب می‌آیند. آنان زخمی‌‌اند و هر کسی را زخمی می‌کنند.

حال همین مردم تهران در مواجهه با «کالاندولا» از تهران خود می‌شنوند. در انتهای نمایش، در یک فضای مدور، کابوس‌ها تجمیع می‌شوند و بوی انتقام می‌گیرند. جایی که بازیگران در گوش مخاطب می‌گویند «فراموشت نمی‌کنم»، انگار ما در مقام مخاطب مقصریم. این تقصیر محصول زیست ما در تهران است؛ ولی آیا زیست بازیگران در تهران نیست؟ آیا کودکان دیگر شهرها حامل کابوس‌ها نیستند؟ آیا زمان در آنجا چرخه‌ هیولاوار نمی‌شود؟ در اینجا باید کمی مکث کرد.

سلگی نشان داده قصد تلنگرهایی به جامعه دارد. برای تلنگرهایش هم ایده‌هایی دارد. ایده‌هایی همانند زمان که محصول نگاه شخصی اوست. ممکن است شما با آن موافق نباشید؛ ولی او باور دارد که زمان به هر روی جای دیگری تصویر تکراریش را نشان می‌دهد و این نمایش تصوری از این تکرار تصویر است. به عبارتی ما در هزارتوی زمان وارد می‌شویم و برحسب شانس و اقبالمان با یکی از زخم‌های احتمالی روبه‌رو می‌شویم. ممکن است ما با زخم خود روبه‌رو نشویم، پس در بخش پایانی کمی تحریک می‌شویم. حداقل فکر کنیم ما مقصریم؛ اما رویه به شکلی در می‌آید که ما هم چون کودکان در یک تنبیه یا تعرض وارد می‌شویم. ما نیز در حال زخم برداشتن هستیم. نمایش ظرفیت تولید چنین کاتارسیسی را دارد. نمایش نمی‌گذارد شما نفس بکشید و فکر کنید. شما بخشی از نمایش می‌شوید و نمایش به شدت جدی پیش می‌رود. پس گویی این نمایش نیز محصول همین تهران است. با اینکه زخم‌ها ممکن است در جایی خارج از تهران شکل بگیرد. پس می‌توان ان را جهان‌شمول‌تر دانست.

زخم‌ها حتی زخم انسان مدرن نیست؛ بلکه این انسان مدرن است که به این نتیجه رسیده تا به زخم‌هایش بیاندیشد. انسان مدرن درون خویش را کشف می‌کند و نمایش «کالاندولا» نیز محصول انسان مدرن است. نمایش نیز در همین وضعیت تصمیم می‌گیرد به کاوش درونی بپردازد، چیزی که حداقل در زمان گذشته چندان رایج نبوده است. پس برای نمایش بدیلی در گذشته نمی‌توان یافت و چرخه‌ای برای نمایش وجود ندارد؛ مگر اینکه در آینده قرار باشد چرخه کالاندولا پدید آید.

ولی می‌توان گفت زخم‌ها همیشه بر تن و روح وارد می‌شود. زخم‌ها ما را از پا در می‌آورند. بیشتر زخم‌ها از همان جامعه نخستین وارد می‌شود؛ اما باید در همین جا بگویم دو زخمی که دیدم باز محصول عصر مدرن بود. عصری که در آن نهاد خانواده آن قدرت گذشته را ندارد. یا به عبارتی آن مادربزرگی که پارچه‌ها را برای گره زدن ببخشد دیگر در کار نیست. برای همین نمایش برخلاف اسمش ضمادی بر زخم‌ها نمی‌شود. فقط آشکار می‌کند و نیازی به یک کالاندولا را فریاد می‌زند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ فروردین ۱۳۹۸ساعت: ۰۹:۴۸:۲۱ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

ناجی تلویزیون آمد/مجریان تلویزیون را به سینما صادر کنید!

واکنش های متفاوت خانواده تلویزیون از صحبت های محمدرضا گلزار بعد از دریافت جایزه از جشنواره جام جم این روزها در فضای مجازی می چرخد و بسیاری از مجریان و تهیه کنندگان تلویزیون در قبال این مسئله موضع گیری هایی دارند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اگرچه برخی با صحبت های گلزار موافق هستند و معتقدند او در دیده شدن یک برنامه تلویزیونی موثر بوده است اما در این میان بسیاری هم مخالف و گلایه مندند که تلویزیون قبل از آمدن محمدرضا گلزار نیز مخاطب خودش را داشته پس آمدن گلزار نفع چندانی را در دیده شدن و حتی دیده نشد تلویزیون نداشته است.

این سوال پیش می آید که چقدر یک مجری تلویزیونی در دیده شدن برنامه در رسانه ملی موثر است؟

در اینکه تلویزیون در این سالها نتوانسته است مجری چندانی را تربیت کند و به خواست اسپانسرها به سمت استفاده از بازیگران صاحب نام رفته است و حضور ستاره های سینما در رسانه ملی باعث شود  برخی از برنامه ها با بازدید بیشتری از سوی تماشاگران مواجه شوند بحثی نیست.اما اینه شما با نام بزرگی از سینما به رسانه ملی می آیی و با دستمزدی هنگفت اجرایی پایین تر از حد متوسط داری جای بحث است!

سوال بعدی اینکه اگر مدیران تلویزیونی در بحث آمدن ستاره ها به سینما حرف اول و آخر را می زنند و وضعیت اقتصادی تلویزیون در زاویه ای قرار نداشت که مجبور باشند به خواسته اسپانسرها هم تن بدهند آیا امروز نیاز بود که بسیاری از ستاره های سینما پرده نقره ای را رها کنند و در شبکه های مختلف تلویزیونی با نقش های تکراری خصوصیات استاری خود را به حراج بگذارند و کم کم در رسانه ملی تمام شوند!

سوال بعدی اینکه اگر آقای گلزار و دیگر بازیگرانی که از سینما به تلویزیون می آیند کماکان در مدیوم متبوعشان خوش گیشه هستند، چه فداکارند که به خاطر مردم و به نفع مردم از مدیوم متبوعشان فاصله می گیرند و به جای یک فیلم 90 دقیقه ای دقایق بسیاری صورتشان را در اختیار تماشاگران پوشور تلویزیون می گذارند، آن هم رایگان!

و سوال آخر اینکه چرا با وجود بازیگرانی چون محمدرضا گلزار، حمید گودرزی،کامران تفتی، پژمان بازغی، امیرحسین رستمی، رامبد جوان، مهران مدیری، امیرعلی دانایی و امیرحسین آرمان که به زودی به عنوان مجری در تلویزیون ظاهر خواهد شد و قطعا بدون طی مسیر معروف استعلام مجریان در مقام مجری روی آنتن خواهد رفت، رسانه ملی می بایست یک فکر اساسی به چند صد مجری بیکار تلویزیون که با این تعداد محدود برنامه سازی در رسانه ملی از شغلشان دور می مانند، کند. مثلا می توان جمعی از این مجری های بیکار تلویزیون را به سینما صادر کنیم تا جایگزین محمدرضا گلزارها که یکی دو سالی هست جایشان در سینما خالیست شوند.
خبرنگار: پیروز قهرمانی


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ فروردین ۱۳۹۸ساعت: ۰۹:۴۸:۰۱ توسط:123 موضوع: نظرات (0)