گام های دوازده گانه درمانی NA
عقلانیت تأکید شده در مرحله دوم اشاره به شناخت و دانستن عواقب سوء مصرف مجدد مواد مخدر دارد و بر ضد طرح واره اغلب معتادان است که : درمان ممکن است به آنها نشان دهد چگونه مصرف کنند بدون آنکه مشکلی داشته باشند.
در این مرحله از طرح واره ای قادر مطلق بودن بچه گانه رها می شود و به او کمک می کند تا درک کند«من خدا نیستم».
مرحله 3: « ما تصمیم گرفتیم که اراده و زندگی خود را به خداوند آنگونه که درک می کنیم بسپاریم».
این مرحله اجازه می دهد از هر راهی که می خواهند یا می توانند یک نیروی محافظ دوست داشتنی را درک نمایند).
نفع بزرگ، تمرینLetting go (رهایی) است که آزمون درونی مثبتی را آغاز می کند و در مراحل 5، 7 و 11 پی می گیرد. این آزمون شامل پذیرش، که به رهایی از شرم کمک می کند، تسلیم، که به رهایی از احساس جرم و گناه کمک می کند و حمایت، که به کاهش رفتار خودآزاری کمک می کند، است. اصول آموختنی ایمان و اعتقاد است.
مرحله 4: « ما یک ترازنامه اخلاقی، بی باکانه و جستجوگرانه از خود تهیه می کنیم».
این بخش از اساسی ترین ترفندهای روان درمانی است. تدوین فهرستی شخصی از خصوصیات اخلاقی. مشکل اساسی در این مرحله ایجاد حالات غم و غصه، تقصیر، گناه و ناامیدی است که می تواند عامل مهمی در بازگشت باشد. به همین دلیل توصیه می شود قبل از مرحله چهار راهنما انتخاب شود. منفعت مرحله چهار ایجاد نفس ناظر و حاکم است: من می توانم اشتباه کنم و در چنین مواقعی احتیاج به کمک دارم» اصل مهم در مرحله 4 شجاعت و شهامت است.
مرحله 5: « ما گونگی دقیق خطاهای خود را به خداوند، به خودمان و به یک انسان دیگر اقرار می کنیم».
ممکن است اضطراب آلود باشد ولی با طی مراحل 2 و 3 از اضطراب آن کاسته شده با وجود راهنما بر آن فائق می آید. بعد از اقرار در محضر یک هم گروه ، راهنما یا یک فرد روحانی، با دیدن اینکه واکنش آنها دافع یا کیفری نبوده است، احساس رهایی و آرامش عمیق در فرد به وجود می آید.
ما تمایل داریم یکدیگر را بپذریم تا دیگران ما را بپذیرند. اصل مهم در مرحله 5 به علاوه صمیمیت و محرمیت با سایر انسانها، امانت، کمال و درستی است.
مرحله 6 : « ما کاملاً آماده شدیم تا خداوند این نقایص شخصیتی ما را برطرف کند».
به طور منطقی از مرحله 4 پیروی می کند. به منطق آمادگی برای اینکه قدرت برتر(چیزی به غیر از خود) خودپسندی، ناراستی، پیروی از شهوات آنی و یا سایر خصوصیات بد را بزداید. دقت کنید، تأکید بر آگاهی بر جنبه های فردی ای است که بر دیگران اثر منفی دارد. مرحله 6 صداقت و امید به تغییر را تقویت می کند. اصل مهم رضایت و تمایل است.
مرحله 7: « ما با فروتنی از او خواستیم که کمبود های اخلاقی ما را بر طرف کند».
این دو مرحله(6و7) برای روانشناسان اسرار آمیز است. چرا که روش بالینی خاصی و جود ندارد که شخصیت را تغییر دهد. ولی این واقعیت وجود دارد که خصوصیات بلند مدت زیادی مثل ضداجتماعی بودن اعتیاد، اجتناب و غیره با این مراحل تغییر کرده اند. اصل مهم در این مرحله تواضع است.
مرحله 8: « فهرستی از تمام کسانی که آزار داده ایم تهیه کردیم و خواستار جبران خسارت ا تمام آنان شدیم».
آگاهی و تمایل به عمل بر مبنای یافته های پیشین. این کار نیازمند تفکر درباره سایر مردم است که قسمت مهمی از یکدلی و همدلی بوده باعث حفظ روابط فرد با دیگران می شود و آنرا ارتقاء می دهد. اصل مهم دوستی و عشق برادرانه است.
مرحله9: « ما بطور مستقیم در هر بار که امکان داشت از این افراد جبران خسارت نمودیم و هر گاه اشتباه نمودیم به آن اقرار نمودیم».
این مرحله نیز به علت جنبه های اضطراب آمیز آن احتیاج به حمایت دارد. ترس از تنبیه، حتی خشونت، در وی به وجود می آید. طی این مرحله به بازسازی روابط تخریب شده کمک می کند. با طی آن تجربه بخشش و رهایی از گناه برای فرد به وجود می آید. مهمترین جنبه این امر توانایی بخشش فردی است که در عین خطا کار بودن او را نمی بخشد. طی این مرحله خصوصیت یک فرد بالغ که همانا راه یافتن به دیگران و مولد بودن است شکل می گیرد. اصل مهم در این مرحله عدالت است.
مرحله 10: « ما به تهیه ترازنامه شخصی ادامه دادیم و هرگاه در اشتباه بودیم سریعاً بدان اقرار کردیم».
این مرحله برای هرکس و به خصوص برای پژشکان دارای ارزش والایی است. این مرحله از خصوصیات بلوغ است که همانا مظهر همراهی، همفکری، صداقت با خود و دیگران است.
اصل مهم در این مرحله استقامت، ثبات قدم و پشتکار است.
مرحله 11: « ما از راه دعا و تفکر جویای بتر نمودن رابطه خود با خداوند بدانگونه که درک می کنیم، شدیم. دعا کردیم فقط برای آگاهی از راه اراده او برای خودمان و قدرتی که آنرا به انجام رسانیم».
این مرحله بزرگترین مرحله از مراحل دوازده گانه است و مسایل و مشکلاتی برای منکران خدا به وجود می آورد. اما سکوت کردن و گوش دادن حتی اگر از جانب درون خود فرد باشد و او به این شکل تصور کند بسیار حیاتی و مهم است. اما جالب این جاست در طی 60 ساله NA و AA هیچ مجادله مذهبی بین اعضا به وجود نیامده. این مرحله تنها تجربۀ شخصی و عرفانیی است که ارتقا پیدا می کند و برای هر کسی وجود دارد. این مرحله مرحله ای است فعال برای بهبود مسئولیت پذیری و حل مشکلات با تکیه بر معلومات خود شخص. اصل مهم در این بخش آگاهی روحانی است.
مرحله 12:« ما با یک بیداری روحانی که طی این قدمها پیدا کردیم سعی نمودیم این پیام را به معتادان برسانیم و این اصول را در تمام امور خود اجرا کنیم».
بیداری روحانی به آزادی از چنگ خود محوری و خودخواهی اشاره دارد. همان دو عاملی که باعث اغلب روان پریشی ها می شود.
دو گفتار در AAبه این نکته اشاره دارد:
1) روحانیت توانایی جدا کردن افکار ما از خود ماست.
2) AA برای مردمی تلاش می کند که به خدا اعتقاد دارند. AA برای مردمی تلاش می کند که به خدا اعتقاد ندارند. AA برای کسانی که فکر می کنند خدا هستند هرگز کاری نمی کند.
پیام، یک نصیحت یا تعارف ساده نیست. تقسیم تجربیاتی است که با زحمت حاصل شده. اصل مهم در این بخش مولد بودن و شکوفایی است.
منبع:
راهنمای شناخت و درمان اعتیاد در ایران، دکتر حامد بختیاری و همکاران
برچسب: ،
ادامه مطلب