همیار مشاور
همیار مشاور، دانش آموزی است که متناسب با ضوابط، از بین دانش آموزان یک کلاس انتخاب شده و پس از گذراندن دوره آموزشی مربوط، با مشاور مدرسه همکاری کرده و براساس شرح وظایف خود به ارائه خدمات راهنمایی و حمایتی به همسالانش می پردازد.
شرح وظایف همیار مشاوران
1- برقراری ارتباط صمیمانه با دانش آموزان ، کمک وتسهیل ارتباط دانش آموزان با مشاور(با رعایت اصول مشاوره ای)
2- همکاری نزدیک با مشاور در برگزاری جلسات راهنمایی و مشاوره گروهی
3- کمک به مشاور در زمینه پیشگیری از بروز مشکلات دانش آموزان
4- ارائه پیشنهادات عملی به مشاور در زمینه پیشگیری از بروز مشکلات دانش آموزان
5- ارائه و کمک آموزشی در زمینه تحصیلی و شیوه مطالعه به دانش آموزان با نظر مشاور
6- کمک به مشاور در اجرای راهبردهای عملی در زمینه کاهش تعارضات درون مدرسه ای.
7- همکاری و هماهنگی با مسئولان آموزشگاه در جهت تسهیل در ارائه خدمات مشاوره و بهداشت.
8- شرکت در جلسات توجیهی، هماهنگی و آموزشی مربوط به همیار مشاوران
همیار مشاور چه کمکی می تواند به دانش آموزان بکند؟
1- کمک به سازگاری با محیط مدرسه و دوستان
2- کمک به دانش آموزان برای کسب مهارتهای تحصیلی، برنامه ریزی، ارائه و دریافت اطلاعات
3- یاری به دانش اموزان تازه وارد برای انطباق با محیط مدرسه
5- کمک به شناخت و دانش آموزانی که نیاز به خدمات مشاوره ای دارند.
(- ظاهری اشفته دارند، تکالیف مدرسه را انجام نمی دهند، اغلب گرفته و غمگین هستند، زود از کوره در می روند و با دیگرا با عصبانیت و پرخاش برخورد می کنند، احساس نا امیدی می کنند، در کلاس به درس بی توجه اند، افکار خودکشی دارند، با افراد شرور رفت و آمد می کنند، و...).
خصوصیات همیار مشاوران
1- رازدار بودن: حفظ اسرار دیگران
2- خویشتن پذیری: یعنی آگاهی و پذیرش ویژگیها و خصایص خود،همانگونه که در فرد وجود دارد(ممکن است در دیگرا باشد یا نباشد)
3- عزت نفس: به معنی خود ارزشمندی یا تأیید و میزان ارزشی است که شخص برای خود قائل است(حد معقولی از عزت نفس برای زندگی اجتماعی مثبت ضروری است)
4- داشتن احساسات مثبت
5- ثبات عاطفی( دمدمی مزاج نبودن)
6- مسئولیت پذیری:(موظف دانستن خود به انجام امور محول شده و پذیرش مسئولیت رفتار خویش است).
7- جرأت ورزی: به معنی توانایی ابراز خود و نیازهای خود بدون تجاوز به حقوق دیگران
8- توانایی اجتماعی: به معنی توانایی و استعداد شخص در همکاری با دیگران و نیز مشارکت در فعالیتهای اجتماعی است.
9- انضباط و کنترل شخصی:به این معنی که شخص بتواند رفتارش را با هدف یا هدفهای خود منطبق سازد.
10- داشتن ظاهری مرتب و آراسته
چه کنیم که همیار مشاور خوبی باشیم؟
1- رازداری و عدم افشا نمودن موضوعات و مشکلات دیگران
2-احترام متقابل و جلب اعتماد
3- برقراری رابطه یاورانه( صداقت، همدلی،توجه مثبت نامشروط)
4- حمایت، توجه و دوستی
5- درک کردن و خوب فهمیدن
6- پذیرش محدودیتهای مسئولیت خویش( در صورت لزوم ارجاع به مشاوران و منابع موجود)
7- استفاده از مهارتهای ارتباطی: مذاکره(بحث و گفتگو)،امتناع(توان نه گفتن)، گوش دادن فعال، غلبه بر خجالت
8- تسلط بر مهارتهای زندگی
همیار مشاور نبایستی
1- موضوعاتی را که بچه ها با او درمیان گذاشته اند بدون رضایت آنان با کسی در میان بگذارد( مگر در مواردی که خطری غیر قابل جبران مانند خودکشی و مرگ، فرد یا شخص دیگری را تهدید کند.)
2- نصیحت و اندرز دهد.
3- پرسشهای بازجویانه و مقاومت برانگیز کند(به گونه ای که فرد احساس راحتی نکند.)
4- قضاوت کند.
5- سرزنش و تحقیر کند.
6- نسبت به موضوعاتی که دیگرا با او در میان می گذارند بی تفاوت باشد.
7- با اجبار و تهدید دیگران را برای استفاده از خدمات مشاوره، به مشاور ارجاع دهد( اما می تواند آنان را به استفاده از خدمات مشاوره تشویق و ترغیب نماید.)
اصول اجرایی طرح«همیاران مشاوران»
الف) مشاور آموزشگاه( مجری طرح در آموزشگاه)
این طرح همانند سایر فعالیت ها زیر نظر مدیر آموزشگاه اجرا می گردد.در مدارسی که بیش از یک مشاور حضور دارد، یک نفر از مشاوران با رشته مشاوره یا روان شناسی که دارای تجربه و فعالیتهای مشاوره ای ، میزان مقبولیت و محبوبیت در بین دانش آموزان می باشد.
ب) تعداد همیار مشاوران آموزشگاه
در هر واحد آموزشی به ازای هر کلاس یک همیار مشاور انتخاب می شود.
ج) انتحاب و نحوه گزینش
پس از شناخت نسبی مشاور از دانش آموزان( پس از شروع سال تحصیلی)دانش آموزانی که از نظر ویژگی های روانی- اجتماعی شرایط مطلوب تری نسبت به سایر دانش آموزان داشته باشند توسط مشاور انتخاب و پس از گذراندن دوره آموزشی مربوط متناسب با سرفصلهای پیش بینی شده در طرح،به عنوان همیار مشاور فعالیت خود را آغاز نمایند.
(از آنجا که امکان جا به جایی، انصراف و یا انتقال برای دانش آموزان وجود دارد، پیشنهاد می شود برای هر کلاس دو نفر به عنوان «همیار مشاور»انتخاب شود).
د) آموزش
به منظور آماده سازی همیار مشاوران و مشاوران مجری طرح برای فعالیت در امور راهنمایی و مشاوره یک دوره آموزشی در نظر گرفته شده است.
ح) نقش کارشناسی مشاوره و هسته های مشاوره
به منظور حسن اجرای طرح، کارشناسی مشاوره و هسته های مشاوره ضمن تمهید مقدمات لازم بر کلیه مراحل طرح نظارت دقیق را اعمل می نمایند.
و) سرفصل های آموزشی
به منظور وحدت رویه سرفصلهای زیر مورد تاکید است:
1- اصول اخلاقی و علمی در راهنمایی و مشاوره( رازداری، همدلی، و....)
2- شیوه های ارتباطی مؤثر و اثر بخش
3- حرمت و اعتماد به نفس و نقش آن در سلامت روان
4- شیوه های حل مساله ، تفکر منطقی، تصمیم گیری
5- نحوه تشخیص و بررسی مشکلات و نقش مشاوران(تأکید بر نقش همدلی، پرهیز از نصیحت و افراط و تفریط، تأکید بر نقش الگویی و غیر مستقیم).
6- توجه به ویژگیهای دوره نوجوانی و جوانی
7- استفاده از آیات قرآن و احادیث در خصوص توبه و بخشش خداوند نسبت به تقصیرات و گناهان و قرب و منزلت توبه کاران.
به نام خدا
«پرسشنامه»
دانش آموز گرامی، با سلام
لطفا سوالات زیر را به دقت بخوانید و در مقابل هر سوال، نام
و نام خانوادگی سه نفر از دانش آموزان کلاس خود را به ترتیب اولویت( انتخاب اول،
دوم و سوم) بنویسید، در ضمن مشخصات خود را نیز ذکر کنید.
« یادآوری :پاسخ های شما کاملا محرمانه است و مسئولیت آن با مشاور محترم مدرسه (مجری) است.»
نام و نام خانوادگی: کلاس: تاریخ: ساعت اجرا:
1- اگر قرار باشد از کلاس شما چند نفر برای ارائه کمک فکری به دیگر دانش آموزان انتخاب شوند، شما چه کسانی را انتخاب می کنید؟( به ترتیب اولویت)
انتخاب اول: انتخاب دوم: انتخاب سوم:
2-موقعی که شما یا یک از هم کلاسی هایتان در زمینه ای به کمک نیاز دارید، معمولا چه کسانی را برای در میان گذاشتن موضوع و هم فکری ، بیش تر امین و محرم می دانید؟( به ترتیب اولویت)
انتخاب اول: انتخاب دوم: انتخاب سوم
3- معمولا موضوعات شخصی و خصوصی خویش را با کدام یک از هم کلاسی هایتان در میان می گذارید؟( به ترتیب اولویت)
انتخاب اول: انتخاب دوم: انتخاب سوم:
4- زمانی که احساس دلتنگی و ناراحتی می کنید، ترجیح می دهید با کدام یک از هم شاگردی تان گفتگو کنید؟( به ترتیب اولویت)
انتخاب اول: انتخاب دوم: انتخاب سوم:
5- شما کدام یک از همکلاسی هایتان را از نظر همدلی( یعنی توانایی دیدن موضوع از دید دیگری)، درک احساسات و میزان حمایت عاطفی مثبت از دیگران در سطح بالاتری می دانید؟( به ترتیب اولویت)
انتخاب اول: انتخاب دوم: انتخاب سوم:
6- حالا به طور کلی، اگر قرار باشد از بین هم کلاسی هایتان دو نفر را با در نظر گرفتن این ویژگی ها« رازدار بودن، احترام به دیگران، توان هم فکری و رهبری بچه ها، به حوصله بودن، مهارت ارتباطی و توان کلامی مثبت» انتخاب کنید،آن دونفر چه کسانی هستند؟
انتخاب اول: انتخاب دوم: انتخاب سوم:
سوگند نامه
«هر انسانی در نوع خود کامل، یکتا و منحصر به فرد است و دنیا نیز پدیده ای زیباست»
من........به عنوان همیار مشاور، قرار گرفتن در این جایگاه را توفیق الهی دانسته و با اعتقاد به یگانگی خداوند و الهام از پیام وحی، در محضر کتاب آسمانی سوگند یاد می کنم که:
- با ایمان راسخ به رشد و شکوفایی قابلیت های فطری انسان، هنگام کمک و حمایت همتایان، موازین اخلاقی را رعایت نمایم.
- صرفنظر از مرام، مسلک، رنگ، نژادوطبقه اجتماعی-اقتصادی افراد، در کمک به آنان در چاچوب وظیفه انسانی و همیاری بکوشم.
-خود را ملزم به رعایت اصل «رازداری» و محرمانه دانستن اطلاعاتی که دیگران به دلیل اعتمادشان با من به عنوان همیار مشاور در میان می گذارند، بدانم.
-در شناسایی و ارجاع افراد نیازمند خدمات مشاوره ای، دقت کافی نموده و رعایت حرمت و آبروی افراد را بنمایم و مصالح فرد و کمک به او را سر لوحه ی کار خود قرار دهم.
-کمک از مشاوران متخصص و ارجاع به آنان را به عنوان وظیفه اصلی خویش بدانم.
- در توجه و احترام به دیگران و تقویت تصمیمات منطقی و درست آنان با کمک و حمایت مشاوران، تلاش و کوشش نمایم.
مشاوره همتایان در دبیرستان
به سه دلیل وارد دبیرستان گردید:
نخست دانش آموزان دبیرستانی بیش تر ترجیح می دهند با همتایان خود مشورت کنند.از این رو، به نظر می رسد دانش آموزان در مطرح کردن مشکلات خود با مشاوران و مدیران مدرسه دچار تردید و نگرانی باشند.
دوم، مشاوره همتایان هم برای مراجعان و هم برای مشاوران همتا در افزایش رشد شخصی، موثر شناخته شده است.
سوم، نتایج نشان می دهد که مشاوره همتایان روشی اثربخش برای سازمان و استفاده از قابلیت های دانش آموزان دبیرستانی در یاری رسانی به یکدیگر دارد.
حمایت مشاوره همتایان
برنامه مشاوره همتایان مختص به یک گروه خاص نیستند و همه یانسانها در هر سن و محدودیتی می توانند به یکدیگر کمک نمایند.بنابراین افراد با برخورداری از حمایت همتایان (در مدرسه، محیط شغلی و اجتماعی) بهتر می توانند زمینه رشد و شکوفا شدن استعدادهای خدادی خویش را فراهم نمایند.به عبارتی به جای رقابت های ناسالم و خصومت برانگیز، می توان محیطی مملو از حمایت و توجه به ویژگی های انسانی برای تغییر مطلوب خود و اجتماعی که در آن زندگی ، تحصیل و کار می کنیم، بسازیم.
مورینومی گوید:« مردم در گروه متولد مشوند، در گروه زندگی می کنند، در گروه کار می کنند، در گروه بیمار می شوند،پس چرا در گروه درمان نشوند»
نمونه کارت شناسایی« همیار مشاوران»
کارت شناسایی
«همیار مشاوران» محل الصاق عکس
نام و نام خانوادگی:..........نام پدر........تاریخ صدور.......
پایه و رشته تحصیلی.......کلاس.......دبیرستان...........
مجری برنامه(مشاور مدرسه)........
مدیر دبیرستان.......هسته مشاوره منطقه.....
پشت کارت
نکات قابل توجه همیار مشاور(دانش آموز) عزیز:
1- رعایت اصول اخلاقی و رازداری در کمک به دیگران.
2- فعالیت در چارچوب وظایف با رعایت مقررات.
3- ارتباط مستمر با مشاور و رعایت نظرات ایشان.
4- مطالعه کتابچه«همیار مشاور» و شرکت در جلسات پیش بینی شده با نظر مشاور،حفظ کتابچه و این کارت.
5- ادامه فعالیت شما با نظر مشاور و نتایج ارزیابی از فعالیت تان، بلامانع است.
تاریخ تمدید(نوبت اول/نوبت دوم) /**/
برچسب: ،
ادامه مطلب