بک لینک -

سايت پیش بینی
وان ایکس بت
سایت شرط بندی انفجار
سایت شرط بندی
سایت بازی انفجار
سایت شرط بندی فوتبال
سایت enfejar
بت فوروارد
جت بت
سایت پیش بینی فوتبال
ثبت نام بازی انفجار
sibbet90
سایت سیب بت
ورود به سایت بازی انفجار
وان ایکس بت
سایت بازی انفجار
پوکر آنلاین
بت بال 90
انفجار آنلاین
جت بت
بازی انفجار
سایت بازی انفجار

 مرکز خرید فروش قیمت پودر پیاز و سیر ادویه مرکز خرید فروش قیمت پودر پیاز و سیر ادویه .

مرکز خرید فروش قیمت پودر پیاز و سیر ادویه

همیار مشاور

همیار مشاور، دانش آموزی است که متناسب با ضوابط، از بین دانش آموزان یک کلاس انتخاب شده و پس از گذراندن دوره  آموزشی مربوط، با مشاور مدرسه همکاری کرده و براساس شرح وظایف خود به ارائه خدمات راهنمایی و حمایتی به همسالانش می پردازد.

شرح وظایف همیار مشاوران

1- برقراری ارتباط صمیمانه با دانش آموزان ، کمک وتسهیل ارتباط دانش آموزان با مشاور(با رعایت اصول مشاوره ای)

2- همکاری نزدیک با مشاور در برگزاری جلسات راهنمایی و مشاوره گروهی

3- کمک به مشاور در زمینه پیشگیری از بروز مشکلات دانش آموزان

4- ارائه پیشنهادات عملی به مشاور در زمینه پیشگیری از بروز مشکلات دانش آموزان

5- ارائه و کمک آموزشی در زمینه تحصیلی و شیوه مطالعه به دانش آموزان با نظر مشاور

6- کمک به مشاور در اجرای راهبردهای عملی در زمینه کاهش تعارضات درون مدرسه ای.

7- همکاری و هماهنگی با مسئولان آموزشگاه در جهت تسهیل در ارائه خدمات مشاوره و بهداشت.

8- شرکت در جلسات توجیهی، هماهنگی و آموزشی مربوط به همیار مشاوران

 

همیار مشاور چه کمکی می تواند به دانش آموزان بکند؟

1- کمک به سازگاری با محیط مدرسه و دوستان

2- کمک به دانش آموزان برای کسب مهارتهای تحصیلی، برنامه ریزی، ارائه و دریافت اطلاعات

3- یاری به دانش اموزان تازه وارد برای انطباق با محیط مدرسه

5- کمک به شناخت و دانش آموزانی که نیاز به خدمات مشاوره ای دارند.

(- ظاهری اشفته دارند، تکالیف مدرسه را انجام نمی دهند، اغلب گرفته و غمگین هستند، زود از کوره در می روند و با دیگرا با عصبانیت و پرخاش برخورد می کنند، احساس نا امیدی می کنند، در کلاس به درس بی توجه اند، افکار خودکشی دارند، با افراد شرور رفت و آمد می کنند، و...).

خصوصیات همیار مشاوران

1- رازدار بودن: حفظ اسرار دیگران

2- خویشتن پذیری: یعنی آگاهی و پذیرش ویژگیها و خصایص خود،همانگونه که در فرد وجود دارد(ممکن است در دیگرا باشد یا نباشد)

3- عزت نفس: به معنی خود ارزشمندی یا تأیید و میزان ارزشی است که شخص برای خود قائل است(حد معقولی از عزت نفس برای زندگی اجتماعی مثبت ضروری است)

4- داشتن احساسات مثبت

5- ثبات عاطفی( دمدمی مزاج نبودن)

6- مسئولیت پذیری:(موظف دانستن خود به انجام امور محول شده و پذیرش مسئولیت رفتار خویش است).

7- جرأت ورزی: به معنی توانایی ابراز خود و نیازهای خود بدون تجاوز به حقوق دیگران

8- توانایی اجتماعی: به معنی توانایی و استعداد شخص در همکاری با دیگران و نیز مشارکت در فعالیتهای اجتماعی است.

9- انضباط و کنترل شخصی:به این معنی که شخص بتواند رفتارش را با هدف یا هدفهای خود منطبق سازد.

10- داشتن ظاهری مرتب و آراسته

چه کنیم که همیار مشاور خوبی باشیم؟

1- رازداری و عدم افشا نمودن موضوعات و مشکلات دیگران

2-احترام متقابل و جلب اعتماد

3- برقراری رابطه یاورانه( صداقت، همدلی،توجه مثبت نامشروط)

4- حمایت، توجه و دوستی

5- درک کردن و خوب فهمیدن

6- پذیرش محدودیتهای مسئولیت خویش( در صورت لزوم ارجاع به مشاوران و منابع موجود)

7- استفاده از مهارتهای ارتباطی: مذاکره(بحث و گفتگو)،امتناع(توان نه گفتن)، گوش دادن فعال، غلبه بر خجالت

8- تسلط بر مهارتهای زندگی

همیار مشاور نبایستی

1- موضوعاتی را که بچه ها با او درمیان گذاشته اند بدون رضایت آنان با کسی در میان بگذارد( مگر در مواردی که خطری غیر قابل جبران مانند خودکشی و مرگ، فرد یا شخص دیگری را تهدید کند.)

2- نصیحت و اندرز دهد.

3- پرسشهای بازجویانه و مقاومت برانگیز کند(به گونه ای که فرد احساس راحتی نکند.)

4- قضاوت کند.

5- سرزنش و تحقیر کند.

6- نسبت به موضوعاتی که دیگرا با او در میان می گذارند بی تفاوت باشد.

7- با اجبار و تهدید دیگران را برای استفاده از خدمات مشاوره، به مشاور ارجاع دهد( اما می تواند آنان را به استفاده از خدمات مشاوره تشویق و ترغیب نماید.)

اصول اجرایی طرح«همیاران مشاوران»

الف) مشاور آموزشگاه( مجری طرح در آموزشگاه)

این طرح همانند سایر فعالیت ها زیر نظر مدیر آموزشگاه اجرا می گردد.در مدارسی که بیش از یک مشاور حضور دارد، یک نفر از مشاوران با رشته مشاوره یا روان شناسی که دارای تجربه و فعالیتهای مشاوره ای ، میزان مقبولیت و محبوبیت در بین دانش آموزان می باشد.

ب) تعداد همیار مشاوران آموزشگاه

در هر واحد آموزشی به ازای هر کلاس یک همیار مشاور انتخاب می شود.

ج) انتحاب و نحوه گزینش

پس از شناخت نسبی مشاور از دانش آموزان( پس از شروع سال تحصیلی)دانش آموزانی که از نظر ویژگی های روانی- اجتماعی شرایط مطلوب تری نسبت به سایر دانش آموزان داشته باشند توسط مشاور انتخاب و پس از گذراندن دوره آموزشی مربوط متناسب با سرفصلهای پیش بینی شده در طرح،به عنوان همیار مشاور فعالیت خود را آغاز نمایند.

(از آنجا که امکان جا به جایی، انصراف و یا انتقال برای دانش آموزان وجود دارد، پیشنهاد می شود برای هر کلاس دو نفر به عنوان «همیار مشاور»انتخاب شود).

د) آموزش

به منظور آماده سازی همیار مشاوران و مشاوران مجری طرح برای فعالیت در امور راهنمایی و مشاوره یک دوره آموزشی در نظر گرفته شده است.

ح) نقش کارشناسی مشاوره و هسته های مشاوره

به منظور حسن اجرای طرح، کارشناسی مشاوره و هسته های مشاوره ضمن تمهید مقدمات لازم بر کلیه مراحل طرح نظارت دقیق را اعمل می نمایند.

و) سرفصل های آموزشی

به منظور وحدت رویه سرفصلهای زیر مورد تاکید است:

1- اصول اخلاقی و علمی در راهنمایی و مشاوره( رازداری، همدلی، و....)

2- شیوه های ارتباطی مؤثر و اثر بخش

3- حرمت و اعتماد به نفس و نقش آن در سلامت روان

4- شیوه های حل مساله ، تفکر منطقی، تصمیم گیری

5- نحوه تشخیص و بررسی مشکلات و نقش مشاوران(تأکید بر نقش همدلی، پرهیز از نصیحت و افراط و تفریط، تأکید بر نقش الگویی و غیر مستقیم).

6- توجه به ویژگیهای دوره نوجوانی و جوانی

7- استفاده از آیات قرآن و احادیث در خصوص توبه و بخشش خداوند نسبت به تقصیرات و گناهان و قرب و منزلت توبه کاران.

                                                                   به نام خدا
«پرسشنامه»                                                                 
دانش آموز گرامی، با سلام
لطفا سوالات زیر را به دقت بخوانید و در مقابل هر سوال، نام و نام خانوادگی سه نفر از دانش آموزان کلاس خود را به ترتیب اولویت( انتخاب اول، دوم و سوم) بنویسید، در ضمن مشخصات خود را نیز ذکر کنید.

« یادآوری :پاسخ های شما کاملا محرمانه است و مسئولیت آن با مشاور محترم مدرسه (مجری) است.»

نام و نام خانوادگی:                  کلاس:                  تاریخ:            ساعت اجرا:

1- اگر قرار باشد از کلاس شما چند نفر برای ارائه کمک فکری به دیگر دانش آموزان انتخاب شوند، شما چه کسانی را انتخاب می کنید؟( به ترتیب اولویت)

انتخاب اول:                         انتخاب دوم:                         انتخاب سوم:

2-موقعی که شما یا یک از هم کلاسی هایتان در زمینه ای به کمک نیاز دارید، معمولا چه کسانی را برای در میان گذاشتن موضوع و هم فکری ، بیش تر امین و محرم می دانید؟( به ترتیب اولویت)

انتخاب اول:                        انتخاب دوم:                         انتخاب سوم

3- معمولا موضوعات شخصی و خصوصی خویش را با کدام یک از هم کلاسی هایتان در میان می گذارید؟( به ترتیب اولویت)

انتخاب اول:                        انتخاب دوم:                         انتخاب سوم:

4- زمانی که احساس دلتنگی و ناراحتی می کنید، ترجیح می دهید با کدام یک از هم شاگردی تان گفتگو کنید؟( به ترتیب اولویت)

انتخاب اول:                       انتخاب دوم:                         انتخاب سوم:

5- شما کدام یک از همکلاسی هایتان را از نظر همدلی( یعنی توانایی دیدن موضوع از دید دیگری)، درک احساسات و میزان حمایت عاطفی مثبت از دیگران در سطح بالاتری می دانید؟( به ترتیب اولویت)

انتخاب اول:                      انتخاب دوم:                         انتخاب سوم:

6- حالا به طور کلی، اگر قرار باشد از بین هم کلاسی هایتان دو نفر را با در نظر گرفتن این ویژگی ها« رازدار بودن، احترام به دیگران، توان هم فکری و رهبری بچه ها، به حوصله بودن، مهارت ارتباطی و توان کلامی مثبت» انتخاب کنید،آن دونفر چه کسانی هستند؟

انتخاب اول:                   انتخاب دوم:                        انتخاب سوم:

 

سوگند نامه

«هر انسانی در نوع خود کامل، یکتا و منحصر به فرد است و دنیا نیز پدیده ای زیباست»

من........به عنوان همیار مشاور، قرار گرفتن در این جایگاه را توفیق الهی دانسته و با اعتقاد به یگانگی خداوند و الهام از پیام وحی، در محضر کتاب آسمانی سوگند یاد می کنم که:

- با ایمان راسخ به رشد و شکوفایی قابلیت های فطری انسان، هنگام کمک و حمایت همتایان، موازین اخلاقی را رعایت نمایم.

- صرفنظر از مرام، مسلک، رنگ، نژادوطبقه اجتماعی-اقتصادی افراد، در کمک به آنان در چاچوب وظیفه انسانی و همیاری بکوشم.

-خود را ملزم به رعایت اصل «رازداری» و محرمانه دانستن اطلاعاتی که دیگران به دلیل اعتمادشان با من به عنوان همیار مشاور در میان می گذارند، بدانم.

-در شناسایی و ارجاع افراد نیازمند خدمات مشاوره ای، دقت کافی نموده و رعایت حرمت و آبروی افراد را بنمایم و مصالح فرد و کمک به او را سر لوحه ی کار خود قرار دهم.

-کمک از مشاوران متخصص و ارجاع به آنان را به عنوان وظیفه اصلی خویش بدانم.

- در توجه و احترام به دیگران و تقویت تصمیمات منطقی و درست آنان با کمک و حمایت مشاوران، تلاش و کوشش نمایم.

مشاوره همتایان در دبیرستان

به سه دلیل وارد دبیرستان گردید:

نخست دانش آموزان دبیرستانی بیش تر ترجیح می دهند با همتایان خود مشورت کنند.از این رو، به نظر می رسد دانش آموزان در مطرح کردن مشکلات خود با مشاوران و مدیران مدرسه دچار تردید و نگرانی باشند.

دوم، مشاوره همتایان هم برای مراجعان و هم برای مشاوران همتا در افزایش رشد شخصی، موثر شناخته شده است.

سوم، نتایج نشان می دهد که مشاوره همتایان روشی اثربخش برای سازمان و استفاده از قابلیت های دانش آموزان دبیرستانی در یاری رسانی به یکدیگر دارد.

حمایت مشاوره همتایان

برنامه مشاوره همتایان مختص به یک گروه خاص نیستند و همه یانسانها در هر سن و محدودیتی می توانند به یکدیگر کمک نمایند.بنابراین افراد با برخورداری از حمایت همتایان (در مدرسه، محیط شغلی و اجتماعی) بهتر می توانند زمینه رشد و شکوفا شدن استعدادهای خدادی خویش را فراهم نمایند.به عبارتی به جای رقابت های ناسالم و خصومت برانگیز، می توان محیطی مملو از حمایت و توجه به ویژگی های انسانی برای تغییر مطلوب خود و اجتماعی که در آن زندگی ، تحصیل و کار می کنیم، بسازیم.

مورینومی گوید:« مردم در گروه متولد مشوند، در گروه زندگی می کنند، در گروه کار می کنند، در گروه بیمار می شوند،پس چرا در گروه درمان نشوند»

نمونه کارت شناسایی« همیار مشاوران»

کارت شناسایی

«همیار مشاوران»               محل الصاق عکس

نام و نام خانوادگی:..........نام پدر........تاریخ صدور.......

پایه و رشته تحصیلی.......کلاس.......دبیرستان...........

مجری برنامه(مشاور مدرسه)........

مدیر دبیرستان.......هسته مشاوره منطقه.....

پشت کارت

نکات قابل توجه همیار مشاور(دانش آموز) عزیز:

1- رعایت اصول اخلاقی و رازداری در کمک به دیگران.

2- فعالیت در چارچوب وظایف با رعایت مقررات.

3- ارتباط مستمر با مشاور و رعایت نظرات ایشان.

4- مطالعه کتابچه«همیار مشاور» و شرکت در جلسات پیش بینی شده با نظر مشاور،حفظ کتابچه و این کارت.

5- ادامه فعالیت شما با نظر مشاور و نتایج ارزیابی از فعالیت تان، بلامانع است.

تاریخ تمدید(نوبت اول/نوبت دوم) /**/



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۵۱:۲۳ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

موسیقی درمانی

موسیقی درمانی در بسیاری از مسائل فیزیکی، عاطفی و روانی در افراد مختلف کاربرد دارد. مهم ترین این مشکلات شامل درد، اضطراب، غم و اندوه، مشکلات ارتباطی و غیره می باشد. در اقدامات پرستاری موسیقی به عنوان یک مداخله مؤثر می تواند، بخشی از برنامه مراقبتی بیمار باشد و به عنوان یک ابزار درمانی غیر تهاجمی برای تسکین درد و اضطراب، افزایش احساس تن آرامی، افزایش ایمنی بدن، کاهش فشار خون، نبض و تنفس به کار می رود. نواختن و گوش دادن به موسیقی باعث ترشح اندروفین ها شده و در نتیجه هیجانات را تعدیل کرده و درد را تسکین می دهد. نواختن ، گوش دادن به موسیقی می تواند در موقعیت بیماری و ناراحتی، آسایش و راحتی فرد را ارتقاء دهد.

موسیقی درمانی در سال 1982 از سوی سازمان بهداشت و دمان ملی انگلستان به عنوان تخصصی وابسته به رشته پزشکی تعیین شد و در سال 1399 به عنوان حرفه ای تثبیت شده در انگلستان به رسمیت شناخته شد.اکنون موسیقی درمانی در بیش از 50 کشور دیگر به عنوان یک حرفه و تخصص به ثبت رسیده است و فدراسیون جهانی موسیقی درمانی نیز با اهداف معرفی مفهوم کاربرد و رشد، تکامل و گسترش موسیقی رمانی و در خدمت کانون جهانی سلامت روان بنیان نهاده شده است. تا کنون بیش از 200 موسیقی درمانگر حرفه ای به ثبت رسیده است.



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۵۱:۲۲ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

اختلال بیش فعالی (ADHD)

)ADHDاختلال بیش فعالی  (

 برای دانلود پاوپوینت اختلال بیش فعالی به لینک زیر مراجعه نمایید.

دانلود...



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۵۱:۲۲ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

آزمون عزت نفس

آزمون عزت نفس کوپر اسمیت، مدرسه

«58 سوالی»

کوپر اسمیت(1967) مقیاس عزت نفس خود را بر اساس تجدید نظری که بر روی مقیاس راجرز دیموند(1954) انجام داد، تهیه و تدوین کرد. این مقیاس دارای 58 ماده است که هشت ماده ی آن یعنی شماره های48، 41، 34، 27، 20، 13، 6 و 55 دروغ سنج هستند.

در مجموع، 50 ماده ی آن بر 4 خرده مقیاس عزت نفس کلی، عزت نفس اجتماعی(همسالان)، عزت نفس خانوادگی(والدین) و عزت نفس تحصیلی(آموزشگاهی) تقسیم شده است. شیوه ی نمره گذاری این آزمون به صورت صفر و یک است به این معنا که ماده های شماره 2-4-5-1014-18-19-21-23-28-29-30-32-36-45-47-57 پاسخ بلی یک نمره و پاسخ خیر نمره صفر می گیرد و بقیه سوالات به صورت معکوس است یعنی پاسخ خیر آنها یک نمره و پاسخ بلی صفر می گیرد. بدیهی است که حداقل نمره ای که یک فرد ممکن است بگیرد صفر و حداکثر 50 خواهد بود. چنان چه پاسخ دهنده از 8 سوال دروغ سنج بیش از 4 نمره به دست آورد، بدان معن است که اعتبار آزمون پایین است و آزمودنی سعی کرده است خود را بهتر از آن چیزی که هست، جلوه دهد.

ادامه مطلب...



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۵۱:۲۱ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

مقیاس خودپنداره راجرز

این مقیاس دارای دو فرم است که به شرح زیر برای اندازه گیری خود_پنداره خود استفاده می شود.

مراحل اجرا:فرم «الف» را در اختیار آزمودنی قرار داده و می خواهیم با توجه به مقیاس بالای پرسشنامه شماره ای را که صلاح می داند، علامت بزند(منظور نزدیکی یا دوری به صفت است). سپس فرم(ب) را به او نشان داده و می گوییم:«دوست داری چگونه شخصی باشی و یا فرد ایده آل شما کیست؟ هرخانه را که صلاح می دانی علامت بزن».

روش محاسبه:شماره علامت(انتخاب1تا7 برای هر دو صفت) «فرم الف» را در ردیف X و شماره علامت «فرم ب» را در ردیف Y می نویسیم،بعد تفاضل(حاصل ستون سوم) این دو را به توان می رسانیم و D2 می نامیم. سپس جذر مجموع D2ها را می گیریم. اگر جذر (نمره) به دست آمده بین صفر(0) تا هفت (7) باشد، بیانگر خودپنداره طبیعی و مثبت و نمره 7/01 تا 10 نشان دهنده ی خود_پنداره منفی و ضعیف است. همچنین ،جذر بالاتر از 10/01 بیانگر خود پنداره نورتیک است(بالا بودن خودپنداره به معنای عدم تطابق بین خود واقعی و خود ایده آل است). 

برای مشاهده فرم مقیاسها به ادامه مطلب... مراجعه نمایید.



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۵۱:۲۱ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

روشهایی برای درمان اختلالهای جنسی اختصاصی زنان

زنی که به این ترتیب می تواند به اوج لذت جنسی برسد، باید تشویق شود تا به همسرش نشان دهد از تحریک خوشش می آید.بدین منظور راهنمایی به وسیله دست، روش خوبی است.درمانگر باید اهمیت تحریک کلیتوریس را مورد تأکید قرار دهد. اما اگر زن، با وجود تحریک ظاهرا کافی، نتواند به اوج لذت جنسی برسد، می توان از دستگاه ارتعاش استفاده کرد. باید به زوج اطمینان داد که این فقط، یک اقدام موقتی است.

وقتی رسیدن به اوج لذت جنسی، با استفاده از تحریک دست امکان پذیر شد، می توان از حرکات پُل زنی(انتقالی)استفاده کرد تا زن بتواند در جریان مقاربت جنسی، به اوج لذت جنسی برسد.شوهر(ویا خود زن) باید در حین مرحله دخول، به تحریک کلیتوریس بپردازد و در عین حال با حرکتهای آهسته لگن، عمل دخول را آسان تر سازد.وقتی زن احساس می کند که به مرحله اوج لذت جنسی،نزدیک می شود،این نوع حرکتها را شدت می بخشد و از همسر خود می خواهد تا به تحریک کلیتوریس ادامه دهد و در صورت امکان،سعی می کند کلیتوریس خود را به استخوان شرمگاهی همسر فشار دهد. عده ای از زنان در نهایت قادر خواهندبود که بدون تحریک از طریق دست در جریان مقاربت جنسی، به مرحله اوج لذت برسند، اما بسیاری نیز همچنان نیازمند به تحریک کلیتوریس خواهند بود.

خلاصه ای از برنامه آموزش دستکاری مورد استفاده برای زنان

باید گامهای زیر را مورد توجه قرار داد:

1- خود-بررسی کلی: این تمرین خویشتن-آگاهی،مخصوصا موقعی مفید واقع می شود که زن، بازخوردی منفی نسبت به بدن خود داشته باشد. او باید در حالت لخت، کلا خود را وارسی کند و سه وضعیت از بدن خود را که بیشتر دوست دارد و سه وضعیت از بدن خود را که کمتر دوست دارد، برگزیند. بازخورد نسبت به بدن ،باید در جلسه بعدی درمان، مورد کندوکاو قرار گیرد. هدف، این است که زن با بدن خود"ارتباط برقرار کند" و درکی منطقی، از آن پیدا کند.

2- خود-بررسی تناسلی:بررسی دیداری اعضای تناسلی، با استفاده از آینه و تشخیص نواحی مختلفی که قبلا درمانگر با استفاده از نمودار، آنها را مشخص کرده است و به دنبال آن، وارسی اعضای تناسلی یا انگشتان، هم از داخل هم از خارج.

3-تمرین حرکت لگن:منظور از این کار، کمک به زن است تا بتواند کنترلی بر عضلات مربوط به دخول آلت جنسی مرد به مهبل پیدا بکند. اگر زن مطمئن نیست که می تواندعضلات مهبل خود را منقبض سازد یا نه، از او خواسته می شود که موقع رفتن به دستشویی،با انقباض این عضلات، جریان ادرار خود را برای مدتی کوتاه، متوقف سازد. عضلات لگن، این کار را انجام می دهند.زن برای آن که مطمئن شود که عضلات مربوط رامنقبض می سازد، می تواند انگشت خود را در ابتدای ورودی مهبل قرار دهد. در این صورت، او باید بتواند انقباضهای عضلانی را احساس کند. و بعد، باید این کار، یعنی منقبض کردن سفت عضلات را چند بار در روز و هر بار به تعداد معینی(مثلا 10 دفعه) به طور جدی تمرین کند.

4-دستکاری:تحریک تناسلی برای ایجاد برانگیختگی جنسی، در حالی که توجه بر تجارب یا احساس شهوانی، معطوف می شود.

منبع:رفتار درمانی شناختی،راهنمای کاربردی در درمان اختلالهای روانی،ترجمه دکتر حبیب الله قاسم زاده



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۵۱:۲۱ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

Sexual Disordersاختلالات جنسی

نا بهنجاری های جنسی  (Paraphilias                                                          (
به معنی انحرافی است که موضوع جاذبه جنسی فرد را در بر می گیرد. اختلالهایی هستند که به موجب آنها فرد خیال پردازیها،تمایلات جنسی ، با رفتارهایی دارد که مکرر و از لحاظ جنسی برانگیزنده‌اند.                                                 
علایم‌ تشخیص:‌(Diagnosis)                                                        
علامت اساسی نابهنجاری جنسی عبارت است از تخیلات برانگیزنده جنسی عود کننده و شدید ، کششهای جنسی ، با رفتارهایی که مشتمل است بر : 1- اشیاء غیر انسانی
 2- رنجاندن یا تحقیر کردن خود یا شریک جنسی 3- کودکان یا دیگر اشخاص ناراضی که حد اقل به مدت 6 ماه رخ می دهد.           

علایم توصیفی و اختلالات روانی همراه : 
محرکهای ترجیحی حتی در بین یک نابهنجاری جنسی خاص نیز ممکن است بسیار اختصاصی باشند. افرادی که دارای شریک جنسی هم رأی نیستند ممکن است از فواحش استفاده کنند. یا افراد پارافیلیا ممکن است شغلی را انتخاب کنند که آنها را در تماس با محرک مطلوب قرار دهد. ( مثلاً فروختن کفش زنانه : یادگار پرستی).

یافته های آزمایشگاهی : برای ارزیابی نابهنجاری ها از طریق اندازه گیری برانگیختگی جنسی فرد در پاسخ به محرکهای بینایی و شنیداری از وسیله اندازه گیری حجمی‌آلتی.                               تشخیص افتراقی :.                         نابهنجاریهای جنسی را باید از استفاده غیر مرضی از تخیلات جنسی ، رفتار ها یا اشیاء به عنوان محرکی برای تهییج جنسی در افراد بدون نابهنجاری جنسی متمایز کرد.
در عقب ماندگی ذهنی ، زوال عقل ، تغییر شخصیت ناشی از یک حالت طبی عمومی ، مسمومیت مواد ، یک دوره مانی اسکیزوفرنی ممکن است کاهش در قضاوت ، یا کنترل تکانه وجود داشته باشد که در مواردی به رفتار جنسی غیر عادی می انجامد.
 عورت نمایی :  Exhibitionismعبارت است از قرار دادن آلت تناسلی خود در معرض دید افراد غریبه . این افراد سعی در فعالیت جنسی با فرد غریبه نخواهند داشت . گاهی با عمل استمناء همراه است.    شروع این اختلال قبل از 18 سالگی است                        

یادگار پرستی :. Fetishismکانون نابهنجاری جنسی دریادگار پرستی بر استفاده از اشیاء بی جان ( یادگار) است . 
شایع ترین اشیاء یادگار : زیرپوش زنانه ، دستبند ، جوراب ، کفش ، چکمه و ... شئ یادگار برای هیجان جنسی ضرورت دارد. فرد با پوشیدن یا دردست گرفتن این اشیاء استمناء می کند. یادگار پرستی پس از تثبیت شدن مزمن می شود               مالش :   Frtteulismکانون نابهنجاری جنسی مالش بر لمس و مالیدن خود به شخصی است که رضایت به این کار ندارد. این رفتار در مکانهای پرجمعیت رخ می دهد که فرد می تواند به آسانی از دستگیر شدن بگریزد. ( مثلاً در یک پیاده رو شلوغ یا مترو ). این نابهنجاری در نوجوانی آغاز  می شود. و بالاترین میزان آن در 15 تا 25 سالگی است                                                                    بچه بازی :    Pedophiliaبر فعالیت جنسی با کودک در دوره قبل از بلوغ است . افراد مبتلا به بچه بازی از نظر کودکان رده سنی خاصی جذاب به نظر می رسند. بعضی افراد جنس مذکر و برخی دیگر جنس مؤنث را می پسندند. ولی بیشتر این افراد جنس مذکر را می پسندند.

آزار طلبی جنسی :   Sexual Masochismبر عمل تحقیر شدن ، کتک خوردن ، بسته شدن و رنج کشیدن متمرکز است.
 رفتار آزار طلبی یا توسط خود فرد یا شریک جنسی اعمال می شود. 
مثال : در خواست زنی از شریک جنسی خود برای بریدن بدن او با تیغ.              .  
نوع خطرناک آزار طلبی هیپوکسی فیلیا است که برانگیختگی جنسی از طریق محرومیت از اکسیژن می باشد که گاهی باعث مرگ می شود.

آزارگری جنسی :  Sexual Sadism نابهنجاری آزار گری جنسی بر اعمالی که در آن فرد با رنج دادن روان شناختی یا فیزیکی قربانی به تحریک جنسی می رسد متمرکز است. رنجش قربانی برای فرد تحریک کننده است.  (مثلاً: مجبور کردن قربانی به خزیدن و یا قراردادن او در قفس) اعمال آنها گاهی محدود به چشم بستن ، چوب زدن، سوزاندن و خفه کردن قربانی است.                                                 

یادگار پرستی همراه با مبدل پوشی :                Transvestic Fetishismتمرکز آن بر پوشیدن لباس جنس مخالف است . معمولاً مرد مبتلا به یادگار پرستی مبدل پوشی مجموعه ای از لباسهای زنانه را جمع آوری نموده و به طور متناوب از آنها استفاده می‌کند. و در حال پوشیدن لباس استمناء می کند. گاهی مرد، تمام لباسهای زنانه را      می‌پوشد و مانند زنان آرایش می کند.                                                       

تماشاگری:    Voyeurismبر مشاهده کردن افراد غیر مظنون ، معمولاً غریبه ، که برهنه،در حال برهنه شدن، با انجام عمل جنسی هستند متمرکز است. عمل نگاه کردن به منظور دست یافتن به تحریک جنسی است. شروع این رفتار قبلا از 15 سالگی است و سیر آن مزمن است.  

منابع:                         
راهنمای تشخیص و آماری اختلالات روانی 
 انجمن روانپزشکی آمریکا- جلد دوم- چاپ : محمد-1379                                  رفتارهای جنسی انسان  مؤلف : علی اسلامی نسب  چاپ : حیدری  1376
آسیب شناسی روانی  جلد دوم  مترجم : یحیی سید محمدی . چاپ : طیف نگار . ناشر : نثر روان- 1387                                   



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۵۱:۲۰ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

زود انزالی

وقتی او خود احساس می کند که کاملا تحریک شده است، باید به شیوه ای که از قبل، مشخص شده است به همسر خود بگوید که نوازش را متوقف سازد و اجازه دهد که تحریک او فروکش کند.پس از توقفی کوتاه، این روش ، دوبار دیگر تکرار می شود و بعد، همسر این قدر تحریک را ادامه می دهد تا انزال صورت پذیرد.ابتدا مرد ممکن است احساس کند که خیلی زود به انزال می رسد، اما معمولا به تدریج، بر این امر، کنترل پیدا می کند. و سپس می توان برای تحریک آلت مرد از لوسیون استفاده کرد. استفاده از لوسیون، تحریک او را زیادتر می کند و تحریک تناسلی را هر چه بیشتر، مشابه دخول در داخل مهبل می نماید.

تکنیک فشار دادن ، بسط همان تکنیک"بس کن-شروع کن" است و احتمالا وقتی مورد نیاز است که این تکنیک، موثر واقع نشود. زوج مانند استفاده از تکنیک قبلی، کار را شروع می کند. وقتی مرد نشان می دهد که کاملا تحریک شده است، همسر باید قسمت بالای آلت مرد را با انگشتان خود بگیرد و به مدت 15 تا 20 ثانیه محکم فشار بدهد. این عمل، بازتاب انزال را مهار می کند.این کار مانند تکنیک قبلی ، در هر جلسه، سه بار تکرار می شود و در بار چهارم، مرد می تواند به انزال برسد.به نظر می رسد هر دو روش، کمک می کنند تا مرد بتواند کنترل بیشتری بر انزال پیدا کند. شاید علت این باش که مرد به تدریج تکنیکهای شناختی مربوط به کنترل انزال را در روشها کسب می کند و یا این که به تدریج با تجربه تحریک جنسی بدون آن که دچار اضطراب شود، آشنا می شود.وقتی هر کدام از این دو روش تکنیک، به طور موفق انجام گرفت، باید عمل دخول صورت گیرد البته در وضعیتی که زن بالا قرار بگیرد.اگر مرد کاملا تحریک شد، باید به همسر خود بگوید و او از روی مرد بلند شود و بگذارد تا تحریک او فروکش کند و یا تکنیک فشار دادن را انجام دهد. بدین ترتیب، اکثر زوجها، در نهایت، قادر می شوند بدون استفاده از این تکنیکها مقاربت جنسی کاملی انجام دهند و کنترل منطقی، بر انزال به وجود می آید.

منبع:

رفتاردرمانی شناختی ،راهنمای کاربردی در درمان اختلال های روانی، هاوتون،کرکفسالکوس کیس،کلارک-ترجمه:دکتر حبیب الله قاسم زاد



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۵۱:۲۰ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

مشاوره معتادان

مردسالاری، اختلاف طبقاتی و اعتیاد

در جامعه مردسالاری دیکتاتوری به عنوان اصلی خدشه ناپذیر به انسان تحمیل می شود و نیاز به مشارکت را با خود به تناقض می کشاند و عامل مهمی برای افسردگی های بعدی می شود.

بررسی های انجام شده معلوم شده که عامل حفظ اخلاق در جامعه طبقه متوسط مردم هستند. کم بودن اعتیاد در این طبقه و شیوع آن در طبقات مرفه و فقیر نشان دهنده این موضوع است.نابودی طبقه متوسط تقزیبا مساوی گسیختن ساختار اجتماعی است.

بررسی میزان اعتیاد در معلولین

با بررسی های انجام شده متوجه شده اند در معلولین با اینکه از دردهای شدید و اساسی رنج می برند میزان اعتیاد پایین است. شاید این امر به دلیل جدایی و تنهایی جبری معلولین باشد که باعث نوعی بصیرت روانی، خودمحوری و احساس استغنا نسبت به بقیه افراد باشد.

3- شغل ها و اعتیاد

شغلهای شبانه به دلیل ایجاد خستگی مفط و مزمن، برهم زدن زمان و ساعت طبیعی بدن و ایجاد احساس سرخوردگی و درمانده شدن از عوامل مهم اعتیاد هستند.

4- محرومیت جنسی

یکی از تأثیرات اساسی هروئین در تجربه های اول مصرف، از بین بردن نیاز جنسی و ایجاد حالتهای مشابه است.محرومیتهای جنسی می تواند زمینه بسیاری از بیماریهای روانی از جمله اعتیاد باشد.

5- خود درمانی

استفاده از خواص شناخته شده مرفین:

تریاک از گذشته دور در تاریخ ایران به عنوان پادزهر شناخته شده است اثرات آنی مصرف این ماده مثل اثر ضد درد، ضدسرفه، ضد اسهال باعث شده ازآن به عنوان دارویی برای همه دردها و بیماریها استفاده شود. این تصور هنوز میان توده مردم به خصوص در جنوب ایران شایع است.

استفاده های غیر مرسوم از تریاک

در میان مردم جنوب از تریاک به عنوان دارویی برای افزایش قوای جنسی مردانه و به تأخیر انداختن انزال استفاده می شود. مردم جنوب تصور می کنند با ترک تریاک سکته های مغزی و قلبی رخ می دهد و حتی از آن به عنوان دارویی برای بیماری دیابت بهره می برند.

تأثیرات روانی و تجربیات ذهنی سوء مصرف

1- تأثیر روی خلق و تجربه های تغییر آن

 در بیشتر کتب روانپزشکی تأثیرات هروئین را بیشتر خلقی قلمداد می کنند تا تأثیر روی هشیاری.

احساس سرخوشی،کاهش اضطراب در شروع و بعد ترس از بروز درد و راحتی جسم عوامل مهمی در روی آوردن به مواد مخدر هستند.آزمونهای هشیاری بر خلاف الکلی ها اغلب طبیعی هستند.معتادان پاسخ خوبی به آزمونهای چالاکی بدنی و مهارت ذهنی می دهند. پرخاشگری نادر است. تجارب خاص شناختی چنانکه در مواد توهم زا وجود دارد دیده نمی شود.احساس فوران که آن را به انزال تشبیه می کنند1تا2 دقیقه بعد از تزریق دیده می شود.

2- تئوری خود تقویت کننده

این مساله با کشف این نکته ثابت شد که حیوانات آزمایشگاهی بعد از چند تزریق مرفین تمایل زیادی به تزریق اتوماتیک دارند.ثابت شد که نورونهای لذت، با الیاف صعودی و نزولی مغز قدامی در ارتباط هستندو هر چه دوپامین در اطراف نرونی بیشتر باشد، تاثیر برای لذت بیشتر است.

رابطه بین افسردگی واعتیاد و تاثیر مواد مخدر بر سیستم لیمبیک

مشخص شده که مواد مخدر بر سیستم لیمبیک تاثیر زیادی می گذارند. این مرکز به عنوان مرکز احساسات بشر شناخته شده است. قشر مغز تاثیر ناچیزی بر لیمبیک دارد و این تاثیر از طریق تالاموس اعمال می شود.در آخرین مدل توجیه گر افسردگی به سه نوع افسردگی پی برده اند:1- بدبینی نسبت به خود  2- بدبینی نسبت به آینده  3- بدبینی نسبت به جهان

شخصیت و اعتیاد

1- رویکردهای جدید شخصیتی برای اعتیاد معتادان در خاطرات خود از 3 مرحله در روند اعتیاد نام می برند، اول وقتی که لذت می برند،دوم وقتی که بعد از مصرف عادی بودند، سوم وقتی که مصرف می کردند تا نمیرند.در بعضی منابع روانشناسی از سه مرحله دیگر نام برده می شود: 1-شروع مصرف به علل متفاوت 2- شک و تردید 3- ترک اعتیاد مجدد

2- رابطه مدت مصرف و شخصیت معتاد

الف) روند مخالف

این پدیده در مورد داروهایی که اعتیاد آورتر باشد بیشتر است. این فرایند بر این اساس است که با مصرف طولانی تر دارو آثار اصلی آن معکوس می شود و بدین ترتیب آثار طولانی مدت هر ماده اعتیادآوری که به مقدار زیاد مصرف شود بر اساس معکوس شدن آثار کوتاه مدت و ناگهانی آن قابل پیش بینی خواهد بود.

ب) مدل الاکلنگ

این مدل نشان می دهد که مصرف دارو در طولانی مدت صرفا برای جلوگیری از سندرم خماری و عوارض وخیم آن است.

از تأثیر اولیه دارو در ایجاد نشئگی به تدریج در روان معتاد کاسته می شود.

پ) تفاوتهای فردی

برخی افراد خصوصیاتی ذاتی منحصر به فردی دارند که ممکن است بر روی تمایل آنها نسبت به استعمال موادمخدر تأثیر به سزایی داشته باشد.مانند افسردگی یا نیاز به محرکهای قوی و اضطراب.یکی از اصول درمان اعتیاد توانایی شخصی معتاد برای دیدن خود با دیدی اختصاصی  تا بتواند صفات شخصی خود را که به صورت اختصاصی بالا یا پایین هستند بشناسد و دریابد که کدام یک از صفات با اعتیاد وی مربوط است. 

ت)افزایش اهمیت مواد مخدر

هر ماده مخدری که مصرف شود، نقش برجسته تری را در زندگی فرد معتاد پیدا می کند.به این علت با ترک ماده مخدر فرد خلا بزرگی در زندگی پیدا می کند و منجر به بازگشت اعتیاد او می شود.

ث) کاهش یا نقصان آگاهی

داروهای مخدر دو اثرعمومی دارند:هوشیاریفرد را تغییرمی دهند و نشگی ایجاد می کنند.ریشه ی اصلی اعتیاد پناه آوردن فرد به ماده مخدربرای فرار از ناراحتی است،چه ذهنی چه جسمانی.برای رهایی از این حالت فرد باید ماده مخدر را ترک کند و با رنج گرفتاری به وجود آمده مقابله کند.بیمارانی توانسته اند با افسردگی و ناراحتی مقابله کنند که با عمل به این قاعده به خود اعتماد به اعتماد به نفس و روحیه داده اند.

تئوری های روانی شروع اعتیاد

1-احساس درماندگی.

استفاده از مواد مخدر برای فرد معتاد که به موضع امن پناه آورده نوعی فرار محسوب می شود.در برابرهرچیزی حالت انفعالی دارد و موفقیتی در زندگی عادی خود کسب نکرده که موجب نهادینه تر شدن احساس درماندگی در وی می شود.کلید رهایی، پذیرفتن ریسک های عملی و قبول شکست به عنوان اجزای لازم پیشرفت است.

2-تئوری آنالیز روانی

الف) محرومیت سازی دهانی

ب) عدم تعادل بین کشش های درونی

پ) خود پرستی

ت) تطابق با فرد منفور

3-تئوری های تحلیل رفتار متقابل

الف) آسیب پذیری در مقابل قضاوت دیگران

ب) تئوری سیستم های فامیلی

پ) اعتیاد توجیح شکست ها

بررسی جامع مدل های ارایه شده


دانلود پاورپوینت همین مطلب



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۵۱:۱۹ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

مهندسی خلاقیت (triz)

برای دانلود فایل مهندسی خلاقیت(triz) به لینک زیر مراجعه نمایید.


دانلود



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۵۱:۱۹ توسط:123 موضوع: نظرات (0)