بک لینک -

سايت پیش بینی
وان ایکس بت
سایت شرط بندی انفجار
سایت شرط بندی
سایت بازی انفجار
سایت شرط بندی فوتبال
سایت enfejar
بت فوروارد
جت بت
سایت پیش بینی فوتبال
ثبت نام بازی انفجار
sibbet90
سایت سیب بت
ورود به سایت بازی انفجار
وان ایکس بت
سایت بازی انفجار
پوکر آنلاین
بت بال 90
انفجار آنلاین
جت بت
بازی انفجار
سایت بازی انفجار

 مرکز خرید فروش قیمت پودر پیاز و سیر ادویه مرکز خرید فروش قیمت پودر پیاز و سیر ادویه .

مرکز خرید فروش قیمت پودر پیاز و سیر ادویه

تست روانشناسی جهت انتخاب شغل

1-شما دوست دارید یک تصویر بزرگ از زندگی و این که چگونه چیزهای مختلف کنار هم قرار گرفته اند. به دست آورید.جزئیات و ریزه کاری ها شما را ناراحت می کنند.شما از آزاد بودن و ریسک کردن لذت می برید.

راهنمایی شغلی: شما خلبان یا فضانورد خوبی می شوید. یا شغلی را اختیار کنید که به شما اجازه تدثیرگذاری بر سیاست ها را بدهد.مثلا شغلی در دولت یا یک تیم تحقیقاتی.

2- شما به یافتن علت هر چیز و این که چگونه می توان از اشتباهات گذشته برای شکل دهی آینده استفاده کرد علاقه مندید.شما کنجکاوی زیادی درباره چگونگی زندگی مردمان مختلف دارید.

راهنمایی شغلی: پیدا کردن شغلی در زمینه پژوهش های علمی، تاریخی یا مطالعه رفتار انسان ها می تواند برای شما مناسب باشد.شما از کاری که برآینده تأثیرگذار باشد نیز لذت می برید.

3- شما آدمی خجالتی هستید و یا این که مشاهده گر خیلی دقیقی می باشید.شاید هم هردو، شما دوست دارید از هر چیزی که دور و برتان می گذرد اطلاع داشته باشید.

راهنمایی شغلی: نویسندگی ، کارهای هنری یا مأمور تحقیق و کارآگاه می تواند شغل مناسبی برای شما باشد.

4- شما دوست دارید درون مسائل و مشکلات بروید و به عمق آنها پی ببرید.شما از یافتن مسائلی که دیگران حتی قادر به دیدن آن نیستند لذت می برید. شما حل مسأله را دوست دارید.

راهنمایی شغلی: فیزیک ، سیاست ، ریاضی و پزشکی حوزه هایی هستند که به کسانی که مانند شما توانائی حل مسأله داشته باشند نیاز دارند.

5- شما آدم اجتماعی هستید و از سازگاری با محیط و دیگران خوشتان می آید.شما از تحسین شدن توسط دیگران لذت می برید.

راهنمایی شغلی: حوزه تفریحات و سرگرمی ها می تواند برای شما مناسب باشد. هنر پیشه ها می توانند تغییر شکل دهند و آدم دیگریشوند.

6- شما در حدس زدن آنچه دیکران فکر می کنند مهارت دارید.شما می توانید تفاوت های آنچه که مردم در ظاهر می گویند و آنچه واقعا فکر می کنند را ببینید.

راهنمایی شغلی: شما می توانید مشاور یا روان شناس خوبی شوید.برای کسانی که به این حرفه ها می پردازند درک، چگونگی تفکر و احساس دیگران اهمیت دارد.

7- شما آدم خلاق و مبتکری هستید و عاشق ماجراجویی می باشید. شما اگر می توانستید، همین الآن به آینده کوچ می کردید! شما همیشه بهترین امکان را در نظر می گیرید و نگران چگونگی تحقق هر چه سریعتر آن هستید.

راهنمایی شغلی: به کاشف شدن، تحقیقات علمی، اختراع یا نویسندگی کتاب های علمی-تخیلی فکر کنید.

8- شما دوست دارید از آخرین اخبار مطلع شوید. بعضی ها ممکن است بگویند که شما آدم فضولی هستید! شما به اتفاقاتی که پیرامونتان می افتد توجه زیادی دارید.

راهنمایی شغلی: شما خبرنگار خوبی می شوید.همچنین می توانید مطالب ستون«شایعات» در مجلات خبری و هنری را به خوبی آماده کنید. شانس خود را در رشته موسیقی هم امتحان کنید. 



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۵۱:۲۹ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

راههای کاهش استرس در معلمان

مدرسه سالم

یک روش خوب برای درک چگونگی کمک به معلمان به منظور کاهش استرس در آنها؛ این است که ببینیم از نظر آنان ویژگی های یک مدرسه سالم در چیست.

این ویژگی ها به قرار زیر است:

§        بین همکاران ارتباط خوبی وجود دارد./

§        حس تشریک مساعی قدرتمندی وجود دارد.

§        تصمیم گیری مدیران بر مبنای مشورت است.

§        در زمینه ارزشها و ضوابط اصلی؛ توافق عام وجود دارد.

§        تمام خط مشی های مدرسه بجاست.

§        نقش ها و انتظارات از هر کس؛ به روشنی تعریف شده است.

§        معلمان بازخورد مثبت می گیرند و از آنها تمجید می شود.

§        از معلمان با منابع و امکانات خوبی حمایت می شود.

§        از کارکنان برای حل مشکلاتشان حمایت می شود.

§        پیروی از خط مشی ها و روش ها، آسان است.

§        کاغذ بازی ها و کارهای دفتری به حداقل رسانده شده است.

§        وظایف اضافی، هماهنگ با مهارتهای معلمان تنظیم می شود.

§        محیط ساختمان، برای کار، خوشایند است.

§        مدیران ارشد از طرح ریزی های پیشاپیش، به خوبی استفاده کنند.

§        در زمینه انتصاب کارکنان و پیشرفت شغلی، رهنمودهای لازم ارائه می شود.

/**/

/**/



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۵۱:۲۹ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

کودکان تیزهوش

علت عدم توافق در نتایج بدست آمده از این مطالعات را نابرابری تعداد در هر دو جنس در موقع آزمایش ، عدم کفایت آزمونهای هوشی برای هر دو جنس به طور جداگانه بخصوص در سنین بالا و در هوشبهر بالا، وجود اختلاف در خصوصیات اجتماعی، اقتصادی، جسمانی، یادگیری و حتی خستگی و ناراحتیهای عصبی و اختلالات هورمونی در موقع آزمایش می داند.

در حال حاضر در صورتی می توان تعداد پسران ممتاز را نسبت به دختران زیادتر دانست که عوامل ثانوی نامبرده از بین برود و هر دو جنس به طور جداگانه و با آزمونهای هوشی قابل اعتماد و قابل ارزش برای هر کدام مورد مطالعه قرار گیرند و به زنان اجازه تحصیل و شرکت در فعالیت های اجتماعی، سیاسی و... داده شود تا بتوانند توانایی، خلاقیت و شایستگی خود را نشان دهند.

3- سابقه خانوادگی:

کودک تیزهوش و ممتاز درهر خانواده ای ممکن است وجود داشته باشد ولی مطالعات نشان می دهد که کودکان ممتاز اکثرا به خانواده های سطوح اجتماعی بالاتر تعلق دارد. پدران این افراداکثرا دارای رشته های تخصصی عالی هستند. طبق گزارش ترمن 85درصد این کودکان از خانواده های مرفه و سطح بالای اجتماع، 6درصد از خانواده های متوسط و 9 درصد از خانواده های با وضع نامطلوب بوده اند.در صورتی که افراد باهوش عادی 62درصد از خانواده های مرفه، 2 درصد از سطوح متوسط و بقیه یعنی 14 درصد از خانواده های با وضع نامطلوب بوده اند.

در مطالعه دیگر ترمن 31 درصد پدران دارای شغلهای تخصصی مانند مهندسی، پزشکی، وکالت و 50 درصد تاجر، کارمند و 12درصد کارگر و 7 درصد بدون حرفه معین و دائمی بوده اند. در مطالعات جونز و همکارانش 55 درصد پدران و 24 درصد مادران کودکان ممتاز فارغ التحصیل بوده اند.

4- سلامتی جسم و روان

افراد ممتاز، از لحاظ رشد جسمانی، قد، وزن، انرژی عضلانی و زیبایی نسبت به افراد عادی جامعه از وضع بهتری برخوردارند. به علاوه سرعت در عمل، مقاومت در مقابل خستگی، انرژی قابل توجه در فعالیتهای جسمی و فکری در این افراد تقریبا همیشه از همسالانشان بهتر است و حتی از دوران کودکی مشخص می شود. کودکان ممتاز حتی در مقابل محرکات کمتر از افارد عادی ناراحت می شوند. از لحاظ جسمانی سالم اند و اکثرا والدینشان در سالهای جوانی صاحب چنین فرزندانی شده اند. غالبا سن پدران بین 30 تا 35 و مادران 25 تا 28 سال گزارش شده است.

وزن این کودکان در موقع تولد تقریبا 350 تا 400 گرم بیشتر از افراد عادی بوده است و فقط 5/4 درصد آنها طبق مطالعه کالفرنیا قبل از موعد به دنیا آمده بوده اند. 57 درصد این کودکان از شیر مادر تغذیه شدند در صورتی که فقط 39 درصد افراد عادی همان اجتماع از شیر مادر استفاده می کرده اند.

سلامتی کامل مادر در حین حاملگی 92درصد موارد و سلامتی کامل کودک مخصوصا در دو سال اول  زندگی از 85 درصد تا 90 درصد موارد گزارش شده است. در صورتی که در افراد معمولی 68 درصد این امر صادق بوده است. طبق گزارش ترمن تکلم در دختران ممتاز تقریبا از یازده ماهگی و در پسران از یازده ماه و نیم آغاز شده است، در صورتی که در افراد عادی به طور متوسط بین سیزده تا پانزده ماهگی شروع می شود. آثار بلوغ در اکثریت این افراد در پسران 14 سالگی و در دختران حدود 13 سالگی یعنی تقریبا شش ماه تا یک سال زودتر از افراد عادی بوده است. چون همیشه بین سلامتی جسمانی و تعادل روانی ارتباط مستقیم وجود دارد لذا از لحاظ روانی نیز این دسته نسبت به افراد عادی اجتماع برتری داشته اند.



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۵۱:۲۸ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

شغل مناسب شما(در غالب word و پاورپوینت)

ممکن است بگویید« یک دقیقه صبر کن ، ممکن است بعضی وقتها شخصیت من عوض شود، من در هر زمان آدم متفاوتی می شوم.آیا شرایط روی تیپ شخصیتی من تأثیر نمی گذارد. آیا در موقعیت های خاص رفتارمان را تغییر می دهیم؟ بله، حتما این کار را می کنیم. اغلب اشخاص در شرایط مختلف رفتارهای متفاوتی بروز می دهند.اگر غیر از این باشد نمی توانیم به درستی به وظایف خود عمل کنیم. مطمئنا رفتار ما در محیط کار با رفتار ما در خانه فرق می کند. وقتی با غریبه ها هستیم، در مقایسه با زمانی که با دوستانمان هستیم رفتار متفاوتی را به نمایش می گذاریم. در یک پارک یک رفتار و در مراسم تدفین رفتار متفاوتی داریم. با این حال شخصیت اولیه ما تغییری نمی کند.

تیپ های شخصیتی

هر کدام ازما شخصیتی از آن خود داریم که در تمام مدت عمر با ما باقی می ماند.ما با یک تیپ شخصیتی معینی به دنیا می آییم.با این تیپ شخصیتی به زندگی ادامه می دهیم و بعد با همین تیپ شخصیتی به دوران استراحت و بازنشستگی می رسیم.

شخصیت سنتی

افرادی که ساختن و نظم دادن را ترجیح می دهند، از شخصیت سنتی برخوردارند. مرتب کردن اشیاء و امور، نظم و ترتیب دادن به امور، متعادل ساختن، تمیزی و دقت از خصوصیات اصلی شخصیت سنتی به شمار می رود.
این گروه ، آن دسته از فعالیت های شغلی را دوست دارند که مبتنی بر قواعد و مقررات است. خودکنترلی در گروهی که شخصیت سنتی دارند، زیاد است و این گرو با منبع قدرت و منزلت همانندسازی می کنند.
از آنجا که این گروه همواره سعی دارند محل کارشان را تمیز نگه دارند، گزارشها را دقیق تنظیم کنند، فایلها و سوابق را به خوبی بایگانی کرده و با رایانه خوب کار کنند، مشاغلی که برای انتخاب این گروه توصیه می شود، عبارتند از: منشیگری، حسابداری، متخصص پردازش اطلاعات، مشاور مالی و...

شخصیت واقع گرا

افرادی که از شخصیت واقع گرا برخوردارند، دوست دارند عملگرا بوده و خود را بیشتر با ابزار آلات و ماشین و کارهایی که بیشتر در تحرکند مشغول سازند. این گروه علاقمند به کارهایی می باشند که لازمه آن، قدرت بدنی است؛ از کار هایی که لازمه آن برخورد با اشخاص یا برقراری ارتباط کلامی است، اجتناب می کنند و آن دسته از مشکلات کاری را ترجیح می دهند که عینی هستند و نه انتزاعی.
از مشاغلی که با شخصیت این گروه همخوانی دارند، می توان مهندسی، قالی بافی، معماری، جنگل بانی، تعمیرکاری ماشین، نقاشی، کشاورزی و را نام برد.

شخصیت جستجوگر

افرادی که شخصیت جستجوگر دارند، بیشتر کنجکاو بوده و تمایل زیادی به تجزیه و تحلیل موقعیت‌ها و حل مسایل دارند. این افراد کارهایی را ترجیع می دهند که لازمه آن فرآیندهای عقلانی مثل فکر کردن، فهمیدن و درک کردن است؛ از فعالیت های شغلی که لازمه آن تسلط جویی بر افراد و ترغیب کردن آنان با برقراری تماس های نزدیک با دیگران است، اجتناب می کنند؛ بیشتر درونگرا هستند تا برونگرا.
با توجه به خصوصیاتی که برشمردیم، توصیه می شود افرادی که شخصیت جستجوگر دارند، مشاغلی از جمله پزشکی، پیراپزشکی، خانه داری، مردم شناسی، دامپزشکی، زیست شناسی، رادیوگرافی و را انتخاب کنند.

شخصیت اجتماعی

گروهی که شخصیت اجتماعی دارند، بیشتر صمیمی و دارای روحیه کمک کننده هستند و دوست دارند اگر چیزی می دانند به دیگران هم بیاموزند. بنابراین فعالیت هایی را در دست دارند که در جهت کمک به دیگران است (مثل معلمی، خدمات درمانی).
کمک کردن، حمایت کردن از افراد ضعیف و مردم مستمند از جمله خصوصیات رفتاری این گروه است. این گروه در برقراری روابط بین فردی مهارت دارند و آن دسته از موقعیت های شغلی را انتخاب می کنند که لازمه آن، برقراری همبستگی های اجتماعی است.

همچنین گروهی که شخصت اجتماعی دارند از فشار روانی زیاد و فعالیت هایی که لازمه آن تامل، به کارگیری مفاهیم انتزاعی و تفکر عمیق و حل مشکلات از این نوع است، اجتناب می کنند.
گروهی که شخصیت اجتماعی دارند، با مردم محروم خوب کار می کنند و غالبا در رابطه با کودکان و موئوسان حالت بیش حمایتی دارند بنابراین توصیه می شود افرادی که شخصیت آنها با شخصیت اجتماعی مطابقت دارد، مشاغلی از جمله معلمی، روانشناسی، مشاوره، کمک دانپزشکی، پرستاری، مددکاری اجتماعی و را انتخاب کنند.

شخصیت هنری

اهل هنر و هنرمندان از جمله کسانی هستند که شخصیت هنری دارند، آنها بیشتر درونگرا هستند تا برونگرا. دوست دارند از آنچه در ذهنشان می گذارد با خلق و ایجاد هنر آن را مطرح سازند. این گروه ساخت و ساز را دوست ندارند، اما دوست دارد احساسات خود را بروز دهند و ممکن است تکانه ای عمل کنند.
مشاغلی که برای انتخاب این گروه توصیه می شود، هنرپیشگی، نوازندگی، عکاسی، روزنامه نگاری، امور مرتبط با زیبایی و پاکیزگی (پوست ...) و ... است.

شخصیت متهور

افرادی که از شخصیت متهور برخوردارند، علاقمند به کسب قدرت و منزلت بوده و آن دسته از فعالیت های شغلی را دوست دارند که لازمه آن سلطه جویی و اصطلاحاً دستکاری دیگران و از مهارتهای کلامی خوبی برخوردار است.
این گروه نیاز قوی برای کنترل افراد دیگر و منابع دارند و شهرت طلب بوده و دوست دارند شناخته شوند. بنابراین زندگی اشان را در جهت رسیدن به بالاترین درجه در هر زمینه جهت می دهند و دوست دارند از طریق عمل و انتخاب لباس و ماشین، قدرتمند به نظر آیند.
مشاغل مطلوب جهت انتخاب برای این گروه شخصیتی، وکالت، فروشندگی، سیاستمداری، مدیریت، مدیریت اجرایی، کار در زمینه روابط عمومی، آژانس معاملات ملکی و است.

اگر از کاری که انجام می دهید احساس خوبی نصیب شما شود، این عالی است.اما هرگز کافی نیست.چون شخصیت شما ابعاد دیگری دارد که باید به آنها نیز توجه کنید. به عنوان یک قاعده کلی هر چه جنبه های بیشتری از شخصیت شما با کاری که می کنید همخوانی داشته باشد، شما از کاری که می کنید راضی تر خواهید بود.

از آنجا که توانمندیها و علایق و ارزشهای انسانی با تغییر سن جا به جا می شوند.وقتی تجربه کاری به دست می آورید، مهارتهای جدیدی کسب می کنید.وقتی بیشتر عمر می کنید علایق جدیدی پیدا می کنید و علایق گذشته را کنار می گذارید. هدفهای شما به مرور تغییر می کنند.با توجه به شرایطی که در آن قرار می گیرید می توانید تغییر شغل بدهید.لذا این موارد نمی توانند بطور صد درصدی رضایت شغلی را به دنبال داشته باشند.


دانلود پاورپوینت



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۵۱:۲۷ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

استرس معلمان

/**/

نشانه های رایج استرس در کار

 

تحرک پذیری                         

افسردگی

احساس بی ثباتی

تند خویی

احساس متفاوت بودن

ناراحتی معده

دردهای کلی

افکار وسواسی درباره کار

تمایل به گریه

 

احساس تنش

بی خوابی

از دست دادن میل جنسی

احساس خستگی

تیک های عصبی

زخم های دهان

سوء هاضمه

حمله های وحشت زدگی

 

در یک بررسی جامع بر متون مربوط به استرس و بیماری معلمان( گولیلی و تاترو 1998) این مطلب مهم آشکار شد که استرس شدید می تواند موجب مجموعه ای از رفتارهای زیانبخش نظیر با عجله و غیر عادی غذا خوردن،مصرف زیاد مشروبات الکلی،سیگار کشیدن و کم خوابی بر اثر کار کردن تا اواخر شب باشد. اغلب  ای رفتارهی زیانبخش موجب تسریع در پیدایش بیماری می شوند  نا تآثیر مستقیم استرس بر بدن. به همین دلیل  حفظ رفتارهای سالم در دوره های استرس  می تواند به میزان قابل ملاحظه ای از پیدایش بیماری های مرتبط با استرس جلوگیری کند.

یکی از نگرانی های مربوط به استرس معلمان این است که تحمل استرس شدید ممکن است به بیماری های مرتبط با استرس منجر شود. نظیر انواع سرماخوردگی های شایع در اثر کاهش مقاومت بدن و در بسیاری موارد‍؛ بیماری های جسمی و روانی جدی نظیر زخم های دستگاه گوارش و افسردگی.

تجربه مدت زیادی استرس شدید از کار؛ گاه به شرایطی منجر می شود که به آن تحلیل قوای روانی معلم می گویند. تحلیل قوای معلم سه عامل اساسی دارد:

فرسودگی نگرشی

فرسودگی جسمی

فرسودگی هیجانی

فرسودگی نگرشی؛ به فقدان اشتیاق به کار و پایین بودن حس رضایت از آن اطلاق می شود.هرگاه معلم؛ وقت و تلاشی بیش از حد صرف تدریس کند این حالت به طور شاخصی در نارضایتی او در انجام هر کاری به شیوه های گوناگون بروز می کند.همچنین ممکن است معلمان به شدت نسبت به کار بیشتر با دانش آموزان یا کمک بیشتر به آنان برای انجام هر چه بهتر کارهایشان بی علاقه شوند.

فرسودگی جسمی؛ بیشتر اوقات به خستگی معلم در مدرسه اطلاق می شود.آنها معمولا اظهار می کنند که در پایان یک روز کاری کاملا تهی از انرِژی هستند.

فرسودگی هیجانی: حفظ احساس مثبت در طول یک روز کاری؛ برای معلمان دشوار می شود. احساس غالب بر آنها در طول روز؛ تمایل شدید به چشم پوشی از انجام مسئولیت هاست. هیجان غالب در این حالت معملا افسردگی است.




برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۵۱:۲۷ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

ماهیت افسردگی(در غالب word و پاورپوینت)

- مشکلات گوارشی شامل درد معده، تهوع، اشکال در هضم و تغییر در کارکردهای روده ای مثل یبوست

- چرخه های نامنظم قاعدگی

- کاهش یا افزایش غیر متعارف وزن

- فقدان یا کاهش تدریجی میل جنسی

انواع افسردگی

افسردگی شدید (عمده) Major Depression

نوعی از افسردگی که بیش از هفته‌ها و یا ماهها طول می‌کشد و شامل نشانه‌ها و رفتارهای عمیقی است که عملکرد شغلی، روابط بین فردی و رفتارهای اجتماعی را تحت تأثیر قرار داده و شخص را به‌طور کلی از محیط خود دور می‌سازد.

Major Depressive EPISODEدوره افسردگی اساسی

.پنج تا(یا بیشتر)از علائم زیر در یک دوره یک هفته ای وجود داشته اندو نشان دهنده تغییر از سطح عملکرد قبلی هستند،

حداقل یکی از علائم یا به صورت(1)خلق افسرده یا(2) از دست دادن علاقه و احساس لذت است.

1-خلق افسرده اکثر مواقع روز، تقریبا هر روز، یا با گزارش ذهنی(مثل احساس غمگینی و پوچی) یا مشاهدات دیگران (مثلا، غمگین و اشکبار بودن).

توجه: در کودکان و نوجوانان ممکن است به صورت خلق تحریک پذیر باشد.

توجه: در کودکان  عدم بالا رفتن مورد انتظار وزن را در نظر بگیرید.

7- احساس بی ارزشی یا گناه بیجا(که ممکن است هذیانی باشد)تقریبا هر روز(فقط شامل خود ملامتگری و احساس گناه در مورد بیمار بودن نمی گردد).

8- کاهش توانایی تفکر یا تمرکز، یا بلاتصمیمی، تقریبا هر روز(یا خلق به شرح ذهنی بیمار یا مشاهدات دیگران)
9- افکار تکرار شونده مرگ(نه به صورت ترس ازمرگ)افکار انتحاری تکراری بدون نقشه خاص، یا اقدام به خودکشی یا طرح خاص برای خودکشی.

علائم ناشی از تاثیر فیزیولوژیک مستقیم یک ماده(داروی نسخه شده یا مورد سوء مصرف)  –D

یا یک اختلال طبی کلی(مثل کمکاری تیروئید)نمی باشد.

)Dysthymic اختلال افسرده خویی (

این اختلال خفیف‌تر از افسردگی شدید (عمده) می‌باشد و با خلق افسرده (تحریک‌پذیر در کودکان و نوجوانان) همراه است که در بخش عمده روز دوام دارد و اکثر روزها وجود دارد.
معمولاً مردم این افراد را به‌عنوان افرادی بداخلاق، ترشرو و ملال‌آور تلقی می‌کنند.

این گروه قادر به برقراری ارتباط بین فردی مناسب با دیگران نیستند و افرادی جدی، کج‌خلق و درونگرا هستند.

Minor Depression اختلال افسردگی جزئی

در این اختلال علائم افسردگی با شدتی کمتر از دو مورد فوق و با دوره‌های محدودتر همراه است. این نوع افسردگی در همه گروههای سنی دیده می‌شود و تأثیر کمتری درزندگی فرد می‌گذارد.

اختلال افسردگی پیش از قاعدگی

این نوع افسردگی در زنان و پیش از دوره قاعدگی رخ می‌دهد و با بی‌ثباتی خلق، اضطراب، افزایش خستگی‌پذیری، عدم تمرکز، تغییرات اشتها و خواب، سردرد و موارد دیگر همراه است.

همه این علائم در دوره قاعدگی از بین می‌روند.

اختلالات خلقی یا افسردگی فصلی

نوعی یا  دوره ای از افسردگی است که معمولا در پاییز و زمستان تجربه می شود و یکی از عوامل مهم آن نور ناکافی است.

 احتمالا نور ناکافی تغییرات معنی داری را در سطوح برخی از هورمون ها به ویژه "ملاتونین" ایجاد می کند و از طرفی تغییرات دما و نور موجب به هم خوردن ساعت درونی بدن که الگوهای خواب و بیداری را کنترل می کند، می گردد و این تغییرات منجر به بروز این اختلال می شود.

داغدیدگی یا واکنش سوگ

غمی است که در اثر فوت نزدیکان بوجود می‌ آید. وقتی رابطه ی مهمی پایان می یابد، بیشتر بازماندگان حالتی را تجربه می کنند که معمولا این حالت نیز کاملا عادی است، مگر آنکه واکنش های سوگ به صورت طولانی باقی بماند.

اختلال دلبستگی واکنشی

وابستگی های بیمار گونه ی دوران کودکی که از آن به عنوان  افسردگی های دوران کودکی یاد می شود، تحت این گروه طبقه بندی می شود.

افسردگی در کودکان و نوجوانان

مطالعات و بررسیهای انجام شده نشان داده است که افسردگی در کودکان و نوجوانان نیز وجود دارد که با افسردگی در بزرگسالان شباهت دارد.
تفاوت عمده افسردگی در کودکان و نوجوانان با بزرگسالان در دو مورد است:
1-به جای خلق افسرده ممکن است در کودکان و نوجوانان خلق تحریک‌پذیر باشد، و 2- نرسیدن به وزن مورد

انتظار (کاهش و یا افزایش وزن) در آنها دیده شود.

سیر اختلال به این ترتیب است که معمولاً بچه ها ابتدا دچار افسرده خویی و حدود یک سال بعد دچار افسردگی اساسی می شوند.

افسردگی در کودکان و نوجوانان

کاهش اعتماد به نفس، بی‌تفاوتی، سطح پایین انرژی، گوشه‌گیری اجتماعی، آشفتگیهای خوردن و خوابیدن، دیدگاه بدبینانه آشکار در مورد آینده و اعتقاد و اقدام به خودکشی از دیگر علائم و نشانه‌های افسردگی در این گروه سنی می‌باشد.

 در نوجوانان رفتارهای ضداجتماعی و منفی‌کارانه، مصرف الکل و دارو و مواد مخدر ممکن است مشاهده گردد.

افسردگی در کودکان و نوجوانان بیشتر از بقیه سنین با خودکشی همراه می‌باشد.

 فقط در سال ۱۹۹۶ خودکشی به‌عنوان سومین عامل مرگ و میر در افراد ۲۴-۱۵ ساله و چهارمین علت مرگ و میر در افراد ۱۴-۱۰ سال بوده است.

علاوه بر عوامل ژنتیک و فیزیولوژیک چندین عامل استرس‌زای اجتماعی می‌تواند بر خلق کودک تاثیر بگذارد،

از قبیل ناهماهنگ بودن و آشفتگی در خانواده، طلاق، مورد آزار و بی‌توجهی واقع شدن، شکست تحصیلی، وضعیت اجتماعی و اقتصادی ضعیف و داغدیدگی. 

اختلال افسردگی در کودکانی که قبل از سن مدرسه هستند بسیار نادر می‌باشد.

اما در ۲درصد بچه‌های دبستانی اختلال افسردگی شدید (عمده) شیوع دارد و این میزان برای نوجوانان حدود ۵درصد در جامعه می‌باشد.

علل و عوامل افسردگی

علل افسردگی ترکیبی از عوامل ژنتیکی، بیولوژیکی و محیطی (روانی ـ اجتماعی) می‌باشد.
در بسیاری از مردم نیز، علت افسردگی ناشناخته باقی می‌ماند.

 به‌طور کلی مشخص شده است که افسردگی در نتیجه یکسری از فعل و انفعالات شیمیایی در مغز اتفاق می‌افتد.
این فعل و انفعالات که نورو ترانسمیتر نامیده می‌شود در تمامی اعمال و رفتارهای بدن به‌طور بیولوژیکی وجود دارد.

عوامل ژنتیکی

ثابت شده است که در بعضی از اقوام و خانواده‌ها افسردگی شایعتر بوده ولی وجود یک فرد افسرده در یک خانواده لزوماً دلیل بر وقوع این امر در بقیه اعضاء خانواده نمی‌باشد.

اما هرچه درجه خویشاوندی نزدیکتر باشد، به همان نسبت آسیب‌پذیری برای افسردگی بیشتر می‌شود.

عوامل بیولوژیکی

تغییرات زیستی متعددی در مغز افراد روی می‌دهد.

این تغییرات شامل تغییر در ارتباطات عصبی سیستم غدد درون‌ریز و هورمونها، تغییر در سیستم انتقال‌دهنده‌های شیمیایی و تغییر در فعالیتهای الکتریکی مغز است.

*عوامل محیطی (روانی اجتماعی)

فاکتورهای استرس‌زای اجتماعی و روانی به‌عنوان ریسک فاکتورهای بروز افسردگی شناخته می‌شوند.
استرس در فرم فقدان یکی از اقوام نزدیک مثل پدر و مادر و دوستان به‌عنوان ماشه‌ای برای بروز افسردگی در افراد آسیب‌پذیر، به‌شمار می‌رود.

 به‌طور کلی تحقیقات ژنتیک ثابت کرده است که عوامل استرس‌زای محیطی فرصت بروز آسیب‌پذیری یک ژن بخصوص را افزایش داده و آنها را به سوی یک بیماری پیشرفته افسردگی هدایت می‌کند.

با این حال در برخی از افراد این افسردگی بدون عوامل استرس‌زای محیطی به‌وجود می‌آید. تحقیقات دیگری در این زمینه مشخص کرده است که عوامل استرس‌زا در قالب ایزوله بودن در اجتماع و یا محرومیت دوران کودکی منجر به تغییرات پایدار در فعالیت مغز شده و باعث افزایش حساسیت نسبت به بروز علائم افسردگی می‌شود

 رویدادهای زندگی و استرسهای محیطی

استرسها و موقعیتهای زندگی می‌توانند نقش اولیه را در ایجاد افسردگی داشته باشند، هر چند که در این مورد اختلاف‌نظر بین دانشمندان وجود دارد.
عده‌ای معتقدند که سوگ و از دست دادن عزیزی می‌تواند منجر به افسردگی گردد.

 مطالعات نشان داده است که مرگ همسر بیشترین نقش را به عهده دارد. همچنین به دنیا آوردن فرزند، بازنشستگی، یائسگی و استرسهای عمده دیگر می‌توانند در ایجاد افسردگی نقش عمده داشته باشند.

 عوامل شخصیتی

همه افراد با تیپها و خصوصیتهای شخصیتی مختلف ممکن است دچار افسردگی گردند، اما افرادی با شخصیت وسواسی، و شخصیت نمایشی بیشتر ممکن است دچار افسردگی گردند.

عوامل یاد گرفته شده

بر اساس این عامل ارتباطات اجتماعی ناخوشایند که منجر به ارزیابی منفی فرد از خود می‌شود باعث ایجاد افسردگی است. زیرا این افراد با توجه به خصوصیات خاص خود نمی‌توانند محبت، همدردی و ارتباط عاطفی لازم را از دیگران به دست آورند.
بنابراین این افراد هم در مورد خودشان ارزیابی منفی داشته و هم دیگران را صادق نمی‌دانند و به‌تدریج آزرده و ناکام شده و افسردگی در آنان پدید می‌آید.

 تفکر منفی

افرادی که دارای افکار منفی در مورد خود، زندگی و آینده هستند، دچار افسردگی می‌گردند. این افراد به جنبه منفی هر چیزی فکر می‌کنند و به نقایص خود خیلی توجه نموده و بطور مداوم خودشان را با دیگران مقایسه می‌کنند. نکته مهم اینکه این افراد هر نوع اطلاعات را سوء تعبیر می‌کنند.

مصرف داروها

٭ بعضی از داروها مثل داروهایی که در تنظیم فشار خون بالا مصرف می‌شوند و داروهای خواب آور باعث به‌وجود آمدن افسردگی می‌شوند.
 
=کمبود مواد غذایی مثل کمبود اسید فولیک و بعضی ویتامینها مثل ب۱۲ باعث کاهش اثرات داروهای ضداضطراب شده و درمان را با مشکل روبرو می‌کند.
٭ اعتیاد به بعضی از داروها، مواد مخدر و یا الکل باعث به‌وجود آمدن افسردگی می‌شود.

عوامل زیر خطر بازگشت افسردگی را افزایش می دهند:

اگر نخستین افسردگی پیش از بیست سالگی رخ داده باشد و سابقه خانوادگی موجود باشد.

اگرنخستین افسردگی شدید باشد و دیر به درمان اقدام شده باشد.

اگر بیماری روانی دیگری نیز وجود داشته باشد.

اگر فرد نسبت به استرس ها یا دیگر عوامل اجتماعی آسیب پذیرتر باشد.

اگر فرد از افسردگی قبلی کاملاً بهبود نیافته باشد.

           اگر افسردگی در اواخر عمر رخ داده باشد

افسردگی در افراد مسن

در سالهای اخیر حدود ۲درصد افراد بالای ۶۵ سال، به غیر از افرادی که در آسایشگاه نگهداری می‌شوند، از افسردگی رنج می‌برند.
خودکشی در میان افراد مسن‌تر بیشتر از بقیه سنین شایع بوده و از این نظر قابل توجه می‌باشد. مطالعات نشان می‌دهد که سطح اقتصادی ـ اجتماعی پایین، از دست دادن همسر، بیماری جسمی همزمان، کناره‌گیری اجتماعی و بازنشستگی با افسردگی سالمندان رابطه دارد.
علائم عمده افسردگی در سالمندان شامل کاهش نیرو و تمرکز، اختلال خواب، کاهش اشتها و وزن، شکایات جسمی، احساس بی‌ارزشی، بدبینی، اختلال حافظه و خودکشی می‌باشد.

خانمها و افسردگی

افسردگی نزد بانوان چیزی حدود ۲برابر بیشتر از آقایان دیده می‌شود. در طول زندگی حداقل ۲۰ درصد بانوان حداقل یک بار تجربه افسردگی کوتاه مدت را داشته‌اند. اگرچه به نظر می‌رسد که افسردگی ارتباط تنگاتنگی با سن یائسگی دارد.ولی در حقیقت این سنین باروری و سنین قبل از یائسگی هستند که بیشترین میزان آمار افسردگی در بانوان را تشکیل می‌دهند. از طرفی آنالیزهای آماری افسردگی در بانوان نشان می‌دهد که استرسهای متفاوت، زایمان، تفاوتهای هورمونی، نقشهای اجتماعی و رفتارهای مورد انتظار از زنان بیشتر از مردان روان آنها را به سمت بیماری افسردگی سوق می‌دهد.
افسردگی پس از زایمان همچنین بیماری شایعی در میان بانوان بوده و جستجوها و مطالعات در پی علت دقیق آن می‌باشند.

بسیاری از مادران پس از زایمان در چند روز یا چند هفته اول بعد از زایمان احساس خستگی و افسردگی دارند . تولد بچه با تغییرات زیادی در زندگی مادر همراه است و تطابق با این وضع جدید نیاز به گذشت زمان دارد . این تغییر کوچک در خلق و خوی مادر شایع بوده و بیماری تلقی نمی شود . از هر 10 خانم 8 نفر بعد از زایمان دچار این حالت می شوند .
افسردگی با شدت بیشتر نسبتا” شایع بوده و در چند هفته تا چند ماه بعد از زایمان دیده میشود و از هر 10 خانم یکنفر بعد از زایمان به آن دچار میشود. از هر 1000 نفر خانم بعد از زایمان 1 نفر دچار بیماری حاد روانی میشود که باید در بیمارستان بستری و درمان شود
.

دانلود پاورپونیت همین مطلب



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۵۱:۲۶ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

پاورپوینت واقعیت درمانی

پاور پوینت واقعیت درمانی (glasser) را از اینجا دانلود کنید.



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۵۱:۲۵ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

درمان شناختی-رفتاری

رویارویی(واقعی، تجسمی)

توجه گردانی

الگو پذیری

فن ایفای نقش

فن شمارش افکار

 آرامش دهی

 فن پیکان رو به پایین

حساسیت زدایی منظم

تصویر سازی ذهنی

بازسازی شناختی

تصویرسازی ذهنی

قاب گیری مجدد

ایمن سازی دربرابر استرس

توقف فکر

حساسیت زدائی منظم 

اولین بار توسط ولپی و لالازاروس در اوایل سال ۱۹۵۰ در آفریقای جنوبی در زمینه روان نژندی های تجربی (آزمایشگاهی) مورد استفاده قرار گرفت.

این روش، همراه با آرمیدگی عمیق و تصویرسازی ذهنی برای کاهش اضطراب استفاده می شود.

دراین روش درمانی مراجع گام به گام سلسله مراتبی از تصویرهای ذهنی را طی می کند.ابتدا از موقعیتی استفاده می شود که سطح پایینی از اضطراب را در فرد ایجاد می کند. سپس مراجع، صحنه اضطراب آورتر را تجسم می کند و همزمان با آن از فنون آرمیدگی نیز استفاده می شود، تا آنکه او بتواند، بدون اضطراب صحنه را تجسم کند. و در نهایت بعد از گذراندن مراحلی باتمرین و آموزش آرمیدگی، باصحنه اضطراب آور اصلی روبرو می شود، تا اینکه بتواند به صحنه ها بدون اضطراب فکر کند و تجسم نماید.

تصویر سازی ذهنی 

 این روش بر تصاویر ذهنی آشکاراز تجربه ها و رخدادهای زندگی فرد درگذشته ، حال و آینده تاکید می کند .

( با این روش مشکل شناسائی و فرآیند درمان ارائه می شود)

تصویر سازی عاطفی (هیجانی ) در بر گیرنده تصویر سازی عاطفی موقعیت یا رفتار واقعی .

فرد عاطفه و احساس را همراه تصور خاص و هیجان ناشی از آن به مراجع تاکید می کند و برتصاویر و تجسم های امن مثبت به عنوان راهبردی برای پیشگیری ازاضطراب استفاده کند .

بازسازی شناختی

به فرد می آموزد، اعمال مثبت و رشد یابنده را جایگزین شناخت های منفی خود کند.

فری من و همکارانش بازسازی شناختی را به ۶ گام برای درمانگران تقسیم می کند:

.۱- روش یا فن برای مراجع بطور کلامی با توجه به دلایل منطقی تشریح شود

۲-افکار مراجع را در موقعیت های مشکل آفرین شناسائی شود .

۳- افکار سازگارنه مثبت تمرین شود .

۴-فاصله گیری از افکار منفی.

۵- معرفی خود گوئی مثبت همراه تمرین آن .

۶- پیگیری وضعیت درمان مراجع و انجام این تمرین ها در طی دوره .

نقش درمانگربیشتر به صورت مشورت کننده ، ناظر ، مربی و تسهیل گر است .

قاب گیری مجدد 

منظور از قاب گیری یا شکل دهی مجدد، رد نگرش مراجع نسبت به دنیا نیست بلکه آشناکردن او با دید وسیعتری از جهان است.

اینکه به مراجع بگوییم:«آنقدرها هم که تو فکر می کنی، اوضاع خراب نیست، راحت باش»، کاملا بیهوده خواهد بود بویژه هنگامی که مراجع دنیا را از دید منفی می بیند.

ایمن سازی در برابر استرس

 فرآیندی که هرمراجع از مهارتهای جسمانی و شناخت بر ای

سازگاری با موقعیت های استرس زا در آینده استفاده می کند.

میچن بام ۱۹۹۳ رویکرد ۳ مرحله ای برای مداخله ها پیشنهاد کرد :

۱- شناسائی ماهیت استرس و اثرات آن بر رفتار فرد .

۲- آموزش مهارت سازگاری به مراجع.

۳- ایمن سازی فرد در مقابل موقعیتهای استرس زا .

(یعنی به مراجع فرصت دهیم در حین انجام از روشهای ارزیابی جدید استفاده نمائید )

توقف فکر :

برای کنترل افکار و تصورهای نا کار آمد و مخرب مراجع استفاده می شود .

و به دو صورت ( ناگهانی و هدفمند ) د ر پی حذف افکار منفی و نا کار آمد انجام می شود.

در نخستین جلسه، روشی نمایش داده می شود تا مراجع متوجه شود که می توان به سرعت افکا وسواسی را کنار گذاشت.

درمانگر می گوید:“از شما می خواهم که آرام تکیه بدهید و چشمهایتان را ببندید.صحنه ای را شرح می دهم و بعد شما فکر وسواسی خود را توضیح دهید.به محض آن که فکر وسواسی پیدا کردید دست خود بلند کنید-حتی اگر در حین توصیف صحنه،آن فکر پیش بیاید.سعی نکنید که وارد جزئیات این فکر شوید.یادتان باشد به محض آن که این فکر آغاز شد، دستان را بلند کنید.حالا تکیه بدهید و چشمهایتان را ببندید.

آن گاه درمانگر یک صحنه را توصیف می کند و به محض آن که مراجع دستش را بلند کرد،درمانگر با صدای بسیار بلند می گوید:« بس کن» و بعد از مراجع می پرسد چه اتفاقی رخ داد، باید فکر وسواسی ناپدید شده باشد.درمانگر مگوید چون «بس کن» را با صدای بلند در جمع نمی توان ادا کرد. اما می توان به تدریج،کلمه «بس کن» را با توقف فکر در ارتباط قرار داد. این روش بوسیله درمانگر چند بار تکرار می شود 

تکنیک رویارویی

بیشتر درباره ی هراسهای ساده، هراس اجتماعی، و بیرون هراسی استفاده می شود.

رویارویی به روبرو شدن با چیزی تعریف می شود که به علت برانگیختن اضطراب ، مورد اجتناب قرار گرفته است.

برای رسیدن به نتیجه مطلوب، رویارویی باید تدریجی، مکرر و طولانی باشد و کارهای مورد تمرین به وضوح مشخص شده باشد.

تکنیک رویارویی به دو صورت انجام می گیرد:

رویارویی واقعی

(برنامه درمانی برای کسانی که مبتلا به عنکبوت هراسی یا جانور هراسی هستند).

رویارویی تجسمی

مواردی مانند صاعقه هراسی و یا پرواز هراسی،که انجام رویارویی واقعی کار آسانی نیست.

همانند رویارویی واقعی مرحله به مرحله صورت می پذیرد

و در موارد ممکن ، آن دو باید با هم تلفیق شوند.

تکنیک های توجه گردانی

تمرکز بر روی یک شیء:

می توان به مراجعان یاد داد که توجه خود را بر روی یک شیء متمرکز سازند و یا جزئیات هرچه بیشترآن برای خود توضیح دهند.

سوالهایی که می توان استفاده کرد:

آن شیء دقیقا کجاست؟اندازه اش چقدر است؟ چه رنگی است؟

از چه چیزی ساخته شده است؟چند تا از آن شیء وجود دارد؟

به چه درد می خورد؟ و.... 

آگاهی حسی

به مراجعان یاد داده می شود که محیط اطراف خود را به عنوان یک کل ،مورد توجه قرار دهند و از حس بینایی، شنوایی، چشایی، بساوایی و بویایی استفاده کنند.

اگر به اطراف خود نگاه کنید دقیقا چه می بینید؟ دیگر چه می بینید؟ دیگر چه؟ چه می شنوید؟در درون بدن خودتان؟در داخل اطاق؟ بیرون از اطاق؟ آیا بدن خودتان را روی صندلی لمس می کنید؟ آیا لباستان را بر تنتان احساس می کنید؟و....

تمرینهای ذهنی

بطور مثال:

هفت تا هفت تا از 1000 کم کردن و به پایین آمدن

یادآوری جانورانی که نام شان با حرف خاصی از حروف الفبا آغاز می شود .یا هر نوع فعالیت ذهنی جالب

خاطرات و خیال پردازیهای خوشایند

می توان از خاطرات روشن و مشخص مربوط به حوادث لذت بخش گذشته (مثلا تعطیلات لذت بخش)

 خیال پردازیها(اگر در قرعه کشی بانک برنده شوید، چه کار می کنید).

فعالیت های جالب

بهتر است کارهایی انتخاب شود که ذهن و جسم را، به یک اندازه، مشغول کنند، مانند حل کردن جدول و پازل و بازی تنیس، یا گوش دادن به رادیو در حال اطو کردن لباس.

شمارش افکار

هدف این است که مراجع هر چه بیشتر از افکار منفی، فاصله پیدا کند.

مثلا از طریق فشار دادن شمارشگر گلف و یا بافتنی و یا گذاشتن علامتی روی کارت.

ایفای نقش

بیشتر در درمان هراسهای اجتماعی کاربرد دارند تا سایر هراسها و خود ایفای نقش را می توان نوعی رویارویی دانست. مثلا بیماری که گفتن « نه » و یا ابراز رفتار جرأتمند، برایش دشوار است، می تواند در نقش فردی جرأتمند، با درمانگر ایفای نقش کند.

می توان گفت: من رئیس می شوم و شما نشان دهید چطور از او می خواهید تغییراتی در برنامه کاری شما، بوجود آورد.

پیش ورزی

این روشی در جهت آماده شدن برای رویارویی.

بسیاری از مراجعان هراسی وقتی با اشیاء و یا موقعیت های هراسناک روبه رو می شوند احساس رکود می کنند، و این حالت آشفتگیهایی را ایجاد می کند که خود باعث افزایش اضطراب می شود.

اما اگر مواد و اسباب مناسبی تهیه شوند، مانند تهیه سئوالاتی برای پرسیدن و یا موضوعاتی برای حرف زدن احتمال وقوع این مشکلات را کمتر می کند.

 modelling الگو پذیری

در آن درمانگر در حضور مراجع نشان می دهد که چطور می توان به یک شیئ ترسناک مانند مار یا لبه ساختمانی بلند، نزدیک شد..

در مورد اختلالات وسواسی:

کسی که ترس از آلودگی با لوازم حمام داشت، چون فکر می کرد ممکن است باعث ایجاد سرطان در او شوند، درمانگر از او خواست که پشت دست خود را شامپو بزند.درمانگر ابتدا خود، مقداری شامپو به دست و صورت خود زد . و بعد ، مراجع مقدار کمی شامپو به دستش مالید و موافقت کرد که به مدت 3 ساعت دستش را نشوید.در سرتاسر جلسه مراجع مرتب مورد تشویق قرار می گرفت.

Relaxationآرامش

آرامش پیشرونده (15 تا 20 ثانیه)

آرامش بدون تنش( 5 تا 7 دقیقه)

آرامش از طریق کنترل نشانه ها (2 تا 3 دقیقه)

آرامش افتراقی ( 60 تا 90 ثانیه)

آرامش سریع ( 20 تا 30 ثانیه)

فن پیکان رو به پایین

در این فن، درمانگر به جای آن که با خود افکار به مقابله برخیزد، درصدد تشخیص اعتقاد ورای آن فکر می آید.

می پرسد:« فرض کنیم که درست باشد، برایتان چه معنایی دارد؟ آن وقت چه اتفاقی ممکن است بیفتد؟ دراین صورت چه چیز بدی اتفاق می افتد؟

آن قدر تکرار می شود تا امکان صورتبندی مساله اصلی فراهم آید.

مثال: کل اگر طبیب بودی...

موقعیت:جلسه با بیماری که در پایان جلسه،احساس بهتری گزارش نشد.

هیجانها: احساس گناه، اضطراب، افسردگی

افکار: جلسه وحشتناکی بود- به هیچ جا نرسیدیم

   فرض کنید که این فکر درست باشد،ازنظر شما چه معنایی دارد؟

بیمار وضع بهتری پیدا نمی کند

فرض کنیم وضع بهتری نکند از نظر شما چه معنایی پیدا می کند؟

این کارم خوب نبوده است

وفرض کنیم که کارتان خوب نبوده است،این چه معنایی برای شما دارد؟

اینکه من درمانگر بدی هستم

فرض کنیم که شما درمانگر بدی هستید،بعد چی؟

دیر یا زود همه چیز رو می شود

منظورتان چیه که همه چیز رو می شود؟

همه می فهمند که من به هیچ دردی نمی خورم و همه از من نفرت پیدا می کنند و معلوم می شود که موفقیت من تا کنون مبتنی بر شیادی و یا کاملا شانسی بوده است

یعنی:

برای آنکه خود را قبول داشته باشم و دیگران را وادار سازم که مرا بپذیرند، باید در تک تک کارهایی که انجام می دهم، موفق باشم.

منابع

1- رفتار درمانی شناختی(راهنمای کاربردی در درمان اختلاهای روانی) جلد 1 و 2

نویسنده: هاوتون، کرک،سالکووس کیس، کلارک

ترجمه: دکتر حبیب الله قاسم زاده

2-  مشاوره و رواندرمانی در توانبخشی معلولین(کاربرد نظریه ها)

تالیف و گردآوری:دکتر آناهیتا خدابخشی کولایی

/**/

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۵۱:۲۵ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

مشورت در اسلام(در غالب wordو پاورپوینت)

.در پیکار بنی قریظه، در مورد کیفیت و کمیت جنگ با یهودیان مدینه، مشورت کرد.

.در پیکار بنی نضیر،در برخورد با یهودیان مدینه نیز چنین کرد.

در روز حدیبیه نیز در موضوعهای مختلفی به مشورت پرداخت.

.در فتح مکه، هنگامی که آمدن  ابوسفیان به حضرت گزارش شد،مشورت کرد.

. در غزوه تبوک و دهها نمونه دیگر،حاکی از مشاوره نبی اکرم (ص) در امور جنگ بود.

پیامبر(ص) در چه اموری مشورت می‌کرد؟

پیامبر(ص) با وجود وحی، برخورداری از عصمت و قوای کامل عقلانی، بر اساس تعالیم قرآن کریم، همواره در تمام امور به جزاحکام شرعی با یاران خویش رایزنی می‌کرد و بهترین راه را برمی‌گزید.

1- بدان سبب که مسلمانان نیز به این سنت روی آورده

2- در زندگی شیوه خردمندان را در پیش گیرند تا از فرو غلطیدن در دام استبداد و خود رأیی که سرانجامش سقوط و تباهی است، بپرهیزند.

از دیگر نشانه ای اهمیت مشورت

این است که در اسلام حتی به مشورت با دشمنان نیز سفارش شده است.

امام علی (ع) می فرماید : « با دشمنانت مشورت کن تا از میزان دشمنی و هدف های آنها آگاه شوی. »

حضرت علی(ع):انسان همین که خود را در سطح مشورت قرار داد از استبداد دور شده است.

حضرت علی(ع):کسی که با انسانهای دیگر مشورت می کند در عقل های آنان شریک است.

حضرت علی(ع): مشورت عین هدایت است و کسی که تنها به فکر خود اکتفا کند خویشتن را به خطر انداخته است.

فایده های مشورت

1. رشد و پیشرفت:

امام حسن مجتبی علیه السلام در این باره می فرماید: «هر گروهی که مشورت کند، به راه رشد و هدایت رهنمون شده است.» هدایت شدن، یعنی حرکت کردن در راه راست و بی گمان، خرد جمعی در مقایسه با خرد فردی، درست ترین و بهترین ها را انتخاب می کند و به رشد نزدیک تر است.

به عقیده مشاوران کاردان، یکی از هدف های فرایند مشاوره، بنا بر نظریه سلسله مراتب نیازهای انسانی مازلو، نیازهای اولیه او و از جمله آنها رشد و تکامل فرد است.

2-بالا رفتن قدرت تصمیم گیری:

از دیگر فایده ها و هدف های مشاوره در نظر مازلو،

تسلط بر شیوه های برخورد، حل مشکل، تصمیم گیری و اعتماد به نفس است.

روبه رو شدن با فکرهای گوناگون، فرصت های بهتری از تصمیم گیری و شیوه های برخورد را به انسان می بخشد و قدرت انتخاب و تصمیم گیری او را بالا می برد. در نتیجه، به توانایی او در حل مشکلات و رسیدن به موفقیت می افزاید.

3. رهایی از پشیمانی

اگر انسان در انجام دادن کارهای مهم با دیگران مشورت کند، حتی اگر در کاری شکست هم بخورد، کسی او را سرزنش نمی کند،

چنان که در سخن امام کاظم علیه السلام آمده است: «هر کس مشورت کند، اگر درست عمل کرد، تحسین می شود و اگر اشتباه کرد، سرزنش نخواهد شد».

همچنین امام جعفر صادق علیه السلام به نقل از تورات می فرماید: «کسی که مشورت کند، پشیمان نخواهد شد».

4-از بین رفتن غرور کاذب

هنگامی که فردی با دیگری مشورت می کند، ناخواسته به این حقیقت اعتراف می کند که اندیشه هایی بالاتر از اندیشه های او نیز وجود دارد. در نتیجه، از دام غرور و خودرأیی رها می شود و فروتنی اختیار می کند.

در نامه امام علی علیه السلام به محمد بن حنفیه آمده است: «کسی که خود را بی نیاز از نظر دیگران بداند، در معرض خطر واقع می شود و هرکس آرای دیگران را بپذیرد، خطرگاه ها را می شناسد».

ایجاد هم زمان حس دیگرخواهی و اعتماد دوسویه

در فرآیند مشاوره، مراجعه کننده از مشکلات شخصی خود برای مشاور سخن می گوید و درد دل می کند. در این میان، شایسته است مشاور، مشکل او را از آنِ خود بداند و در آن خوب بیندیشد تا بتواند نهایت توان و تلاش خود را در رفع آن به کار بندد.

بدین ترتیب، مشاور اعتماد لازم را میان دو طرف ایجاد می کند و از موانع موجود در برقراری ارتباط خود و مراجعه کننده می کاهد و برای به سلامت گذشتن از بحران پیش آمده، ایده های راه گشا و ارزنده ای را به وی پیشنهاد می کند.

تقویت بنیان اعتماد به نفس

بی گمان، از هدف ها و انگیزه های مشورت اهل بیت علیهم السلام با یاران خویش، رشد و بالندگی شخصیت آنها و ایجاد یا تقویت حس اعتماد به نفس در آنان بوده است. تا بدین وسیله آنها را از توانایی درونی شان آگاه سازند و به بهره گیری از آنان فراخوانند. پیشوایان دین بر اثر هم فکری و رایزنی با پیروانشان، ذهن آنان را از ایستایی، پس روی و رخوت می رهاندند و بر گستره اندیشه و عقل شان می افزودند.

حل مشکلات با هزینه­های مادّی و معنوی کمتر و در زمان کوتاه تر امکان پذیر خواهد بود.

کسب مهارت‌های جدید و شیوه به کارگیری آن. پیامبر(ص) در این باره فرمود: «هیچ قومی مشورت نکردند، جز آن که به بهترین امور هدایت شدند»

و خود در جنگ احزاب به پیشنهاد سلمان فارسی، خندق را که از تاکتیک­های دفاعی ایرانیان بود و اعراب با آن آشنایی نداشتند با اصحاب حفر نمودند.

-         جلوگیری از گمراهی و شکست:

-         کسی که از نظرات و افکار دیگران بهره گیرد، مواردومکان‌های‌ لغزش و اشتباه را می‌شناسد،

به حقیقت دست یافته و رستگار می‌شود.

ایجاد مسؤلیت‌پذیری در تمامی آحاد مردم نسبت به حل مشکلات اجتماعی:

«مشورت با مردم آنان را به تفکر و دقت در امور واداشته، جامعه را از گرفتار شدن در جمود فکری و بی‌تفاوتی باز‌داشته و رسیدن به بهترین راه حل‌ها را امکان‌پذیر می‌کند». از این‌رو مشورت را باب رحمت، مفتاح و برکت نامیده‌اند.

با چه کسانی مشورت کنیم؟

1.      1-بهره مندی از عقل و آگاهی: در سخنان گهربار اهل بیت علیهم السلام به دو ویژگی عقل و علم مشاور، بیش از دیگر ویژگی های وی اشاره شده است.

امام علی علیه السلام در این باره می فرماید: «با دشمن عاقلت مشاوره کن، ولی از دوست نادانت بر حذر باش».

همچنین آن حضرت فرمود: «بهترین اشخاص برای مشورت، افراد عاقل، دانشمند، محتاط و با تجربه هستند». از رسول اکرم صلی الله علیه و آله نیز نقل می کنند که فرمود: «از عاقلْ رهبری جویید تا به راه راست برسید و وی را نافرمانی نکنید که پشیمان می شوید».

2. دین داری و پرهیزکاری

از هر فرد عاقلی نمی توان راهنمایی گرفت؛ زیرا ممکن است او ما را تنها به خواسته های دنیوی رهنمون شود و از معنویات و امور اخروی غافل سازد. ازاین رو، ائمه علیهم السلام تأکید می کنند که افزون بر آنکه مشاور باید عاقل باشد، دین دار و پرهیزکار نیز باشد. حضرت علی علیه السلام می فرماید: «در کارهای خود با افراد خداترس مشورت کن، تا راه درست را بیابی».

3- باتجربه بودن و دوراندیشی

بهتر است در کارهای مهم زندگی، با افرادی که از بینش عمیق و دوراندیشی بی بهره اند، مشورت نکرد.

حضرت علی علیه السلام در این زمینه می فرماید: «با دوست مهربان دوراندیش مشورت کن که پیروزی می آورد.» نیز فرمود: «در امور خود با فرد ناآگاه مشاوره مکن».

4- رازداری

مشاور انسان باید امین و رازدار باشد تا اسرار شخصی فرد نزد وی محفوظ بماند و آبرویش تهدید نشود. امام صادق علیه السلام در حدیثی گران بار به چند محور اساسی اشاره کرده است که بخشی از آن چنین است:

چهارمین حد مشورت این است که مشاور باید از سرّ تو آگاه باشد و این سبب می شود که میزان آگاهی او از موضوع به اندازه آگاهی خودت از آن مسئله باشد. پس [باید رازدار باشد تا] راز تو را پنهان نگه دارد و آن را بپوشاند.

رسول اکرم صلی الله علیه و آله نیز فرمود: «شخص مشاور باید امین و قابل اعتماد باشد.»

«به منظور اینکه جلسه مشاوره بیشترین تأثیر خود را داشته باشد، مراجعه کننده باید از این موضوع مطمئن شوند که هر آنچه به مشاور می گویند، در نهایت رازداری با آن برخورد خواهد شد».

امام صادق علیه السلام در بیان محورهای مشورت، این مهم را چنین گوشزد می کند: «مشاور باید دوست و همدل باشد. در این صورت، اگر او را از راز خود باخبر کردی، آن را پنهان نگاه می دارد». در واقع مشاور با ایجاد حس صمیمیت میان خود و مراجعه کننده، مشکل او را از خود می داند و تا حد ممکن، در فاش نشدن آن می کوشد. نتیجه ایجاد چنین اعتمادی در پرتو درایت مشاور، آن است که مراجعه کننده با اعتماد به مشاور، به راحتی مشکلات خود را با او بازگو می کند و به دنبال آن، مشاور به شناختی درست و دقیق از او می رسد.

5-خدا ترسی:

وجود این خصلت در مشاور او را مورد اعتماد قرار داده و از طرح راه­هایی که خشنودی خدا در آن نیست و یا در نظر گرفتن منافع خویش برحذر باشد و از سر نیک اندیشی و خیرخواهی او را راهنمایی کند.

امام صادق(ع) در این باره به سفیان ثوری می­فرماید:

«در کار خویش با کسانی مشورت کن که پروای الهی دارند».

6-تجربه:

مشاور می­بایست در زمینه مورد مشورت، تجربه کافی، توانایی درک و تحلیل مشکل را داشته و با استفاده از تجارب گذشتگان، راه حل­های مناسب با شرایط زمانی و مکانی مشورت کننده به او ارائه دهد و به فرموده علی(ع)؛ خداوندان اندیشه و خرد و تجربه و دوراندیشی بهترین افراد برای مشورت­اند

وظایف مشاور از دیدگاه پیامبر(ص)

- متعهد و رازدار باشد و اطلاعات به دست آمده را برای غیر کتمان کند.

علی(ع) در این مورد می فرماید: «هر مسلمانی در مشاوره خیانت ورزد، از او بیزاری می جویم».

2- از سستی و کاهلی در امر مشاوره دوری کند و واقع بینانه مشکل را مورد بررسی قرار دهد.

امام سجاد(ع) در این مورد می­فرماید: «رأی تو باید چنان باشد که اگر خود جای او بودی همان را به کار می‌بستی».

3- از سلامت نسبی و همه جانبه برخوردار و هم­کاری صمیمانه و صادقانه‌ای با مشورت کننده داشته باشد.

علی(ع)مشورت با سه گروه را منع می­کند:

«لا تدخلن فی مشورتک بخیلا یعدل بک عن الفضل و یعدک الفقر؛ و لا جبانا یضعفک عن الامور؛ و لا حریصا یزین لک الشره بالجور»

بخیل را در رأی زنی خود در میاور که تو را از نیکو کاری بازگرداند و از درویشی می­ترساند و نه ترسو را تا در کارها سستت نماید ونه آزمند را تا حرص ستم را برایت بیاراید.

4- اگر مشاور برای خود صلاحیت اظهار نظر قائل نیست، او را به کسی که می­شناسد و مورد اطمینان اوست راهنمایی کند.

وظایف مشورت کننده

1- مشاور را به طور دقیق و کامل در جریان موضوع قرار دهد به گونه­ای که اطلاعات او به اندازه اطلاعات مشورت کننده باشد تا با آگاهی ابعاد گوناگون موضوع را بررسی و او را راهنمایی کند.

2- در تصمیم­گیری و پذیرش نظرها از عقل و خرد خود بهره جوید و بدون تفکّر آن را به کار نبندد. در جنگ بدر پیامبر(ص) دربارهٔ سرنوشت اسیران بدر با یاران خویش مشورت کرد. ابوبکر گفت: خویشان پدرت را نگه دار. عمر گفت: در یک وادی پر درخت آن­ها را بسوزانید. اما پیامبر(ص) برای آزادی آنان فدیه تعیین کرد.

3- هرگاه به سلامت رأی و خیرخواهی مشاور یقین پیدا کرد، نظر او را بپذیرد و مورد استفاده قرار دهد. زیرا مخالفت با رأی انسان عاقل و خیرخواه هلاکت و پشیمانی به بار خواهد آورد.

حضرت   علی (ع) نیز در این‌باره می‌فرماید: «کسی که مخالف نظر مشورتی عمل کند کارش به پشیمانی خواهد کشید.»

4- چون نظرها متفاوت و آراء گوناگون است، اگر نظر مشاور مطابق میل مشورت کننده نبود، او را به بدخواهی متّهم نکند.

دانلود پاورپوینت مشورت در اسلام



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۵۱:۲۴ توسط:123 موضوع: نظرات (0)

مشاوره با سالمندان در غالب(word و پاورپوینت)

چگونه می توانید پاسخ دهید؟

پاسخ باید با روشنی و عینیت زیاد همراه بوده و در راستای نیازهای آنها باشد.

همچنین توانایی های بالقوه مراجعان را مرد نظر قرار داده و صدای آنها را بشنود.

موقعیت ها

در این مشاوره در اکثر موارد مشاور به ملاقات مراجع می رود به جای اینکه مراجع درخواست دیدن مشاور را کند.ممکن است مراجعان در خانه های خودـبیمارستان ها یا سرای سالمندان مورد مشاوره قرار گیرند.حتی اگر آنها قدرت حرکت نیز داشته باشند مشاور برای آماده سازی مراجع خود پیشقدم می شود.

ممکن است مراجعی را ملاقات کنید که بینایی یا شنوایی خود را تا حدی از دست داده باشد بنابراین بهتر است در جایی بنشینید  که شما را ببینید نه اینکه سایه شما را نظاره کند. آهسته و شمرده سخن گفتن بسیار مهم است البته توجه داشته باشید که فریاد نکشید. اگر مطلبی را گفتید که مراجع متوجه نشد بهتر است آن را تکرار کنید. مشاور باید بیان خود را مطابق با بیان دمراجع تغییر دهد و از به کارگیری اصطلاحات کاملا جدید و مدرن پرهیز نماید.

هنگام ملاقات و برخورد با مراجع بهتر است که مشاور همیشه در جایی مشخص بنشیند حتی اگر نور اتاق متغییر باشد.مراجع نیز بر روی صندلی خاص خود بنشیند. تماس چشمی ممکن است خوب یا بد باشد بنابراین در هر جلسه مشاوره بدون توجه به سن مراجع ممکن است زمانی که گفتن مطلبی برای او دشوار باشد صورت خود را برگرداند.

مشاوره گروهی در کار خانه های سالمندان یکی از بهترین گزینه هاست به ویژه برای روایت درمانی ـخاطره پردازی ـ نقاشی ـ موسیقی و اجرای نمایش.شرکت سالمندان و کارکنان با یکدیکر در گروه ها می تواند تفاهم متقابل را در آنها تسهیل سازد.

در گروه ها مراجعان این فرصت را دارند که به یکدیگر کمک کنند و هنگام کا ممکن است اعتماد به نفس آنها نیز افزایش یابد.

کاربرد و ارزش قصه ها

همه  ما قصه گو هستیم.هر یک از ما تلاش می کند تا با گنجاندن مراحل زندگی اش در قالب داستان ها، تجارب پراکنده خویش را انسجام بخشد.از طریق افسانه فردی خویش در می یابیم که در زندگی مان چه چیزی درست و معنادار است.

افسانه ی فردی چیزی است که به تدریج در طی زندگیمان می سازیم.البته افسانه غیرواقعی نیست ،بلکه معنایی است که ما به رویدادهای واقعی که تجربه کرده ایم، نسبت می دهیم.

سالمندان نمونه روشن و خوبی از قصه گوها هستند.آنان تاریخچه قبایل و جماعات را در اختیار دارند.این همان نقشی است که در فرهنگ مدرن امروزی به دست فراموشی سپرده شده است.به جای داستان که ریشه در یک سنت دارند، ما اکنون ا طریق انقلاب فناوری که مجموعه از داستان های مربوط به زمان و مکان های متفاوت است،بمباران می شویم.

این وضعیت برای سالمندان بسیار دشوار است، به ویژه وقتی که فرزندان و نوه های آنان تمایلی به شنیده“از مد افتاده“آنها نشان نمی دهند.

خاطره پردازی

در گذشته این نگرش در میان متخصصان حرفه ای وجود داشت که باید از خاطره پردازی جلوگیری کرد،زیرا برای سالمندان خوب نیست که در گذشته زندگی کنند.

واقعیت حال امروز بسیار مهمتر از داستان پردازی در مورد زندگی گذشته است.

امروزه فعالیت های مبتنی بر خاطره پردازی، به ویژه در گروه ها، ابزارموثری برای کاهش اضطراب و ایجاد تصاویر مثبتی از خود شده است.

اصطلاح ” درمان مبتنی بر خاطره پردازی“ گاهی اوقات مترادف با درمان مبتنی بر مرور زندگی به کار می رود.

مرور زندگی به مثابه فرایندی عمیق تر، به کمی آموزش تخصصی نیاز دارد، حال آنکه درمان مبتنی بر خاطره پردازی نوعی خودافشایی غیر مستقیم خاطرات است.

یادآوری خاطرات مثبت را ترغیب می کند و می تواند از سوی مراقبان، پرستاران، کار در مانگران و سایر افرادی که روزانه با سالمندان در ارتباطند، به کار رود.

مهارتهای مورد نیاز:گوش دادن فعال، همدلی، و علاقه خالصانه نسبت به مراجع و تاریخچه زندگی او.

گروه خاطره پردازی به سالمندان منزوی، که به تنهایی زندگی می کنند، شانس اجتماعی شدن را می دهد و می تواند همانند راه حلی مفید و ثمر بخش، آنها را به مرکز روزانه برگرداند.

مرور زندگی

تمایل خودانگیخته برای معنا بخشیدن به زندگی فردی، غالبا به خودزندگینامه نویسی می انجامد. سالمندان برای به تصویر کشیدن زندگی خویش روی کاغذ به انگیزه چندانی نیاز ندارند.

هدف آناه به ندرت انتشار آن به مثابه اثر است. معمولا نویسنده مایل است سندی برای اعضای جوان تر خانواده بر جای بگذارد تا دریابند که زندگی برای نسل رو به زوال گذشته چگونه سپری شده است. اما آنها برای خود نیز می نویسند.

یادگاری ها

تجدید دیدارها، سفر(بازدیدها)، شجره نامه خانوادگی، نامه ها، دفترچه های یادداشت روزانه، آلبوم بریده های جراید و عکس های جوانی، اگر پس از گذشت مدتی، زمانی دوباره به آنها رجوع شود، احساسات گوناگونی را برمی انگیزند، به ویژه وقتی تصاویر گذشته و حال با هم مقایسه شوند.

سفرها(بازدیدها)

دیدار از مکان هایی که شخص مدت زمانی را در آنجا با گستره ای از هیجانات زندگی کرده، شیوه قدرتمندی برای به خاطرآوری گذشته است.تصویر ذخیره شده در حافظه وقتی با مکان واقعی مقایسه می شود، غالباپرده از اشتباهات و تصورات نادرست بر می دارد. شاید این امر به خاطر فراموشی جزئیات باشد، اما معمولا سرزمین مورد بازدید نیزبه خاطر ساخت بناها و ساختمان های جدیددچار تغییراتی شده است.

شجره نامه خانوادگی

بررسی و مطالعه گذشتگان به تعیین جایگاه فرد در تاریخ کمک می کند. یکی از شیوه های رفع ترس از مرگ، بررسی و نگاه به زندگی دیگر اعضای خانوادگی است که پیشتر فوت کرده اند.

زمانی که سیل دروازه های خاطرات باز شدند، ما به عنوان مشاور

باید بااحتیاط عمل کنیم، به نحوی که مراجع زیر بار قدرت خاطرات و هیجانات فراخوانده شده غرق نشود.ممکن است قبل از پایان جلسه لازم باشد که مراجع را به زمان حال برگردانیم، این کار را می شود با یک لبخند یا دستی به شانه او زدن به عنوان کسی خاطرات وی را شنیده است، انجام داد. 

در بهترین حالات موفقیت فرایند مرور زندگی به تلاش برای حل مشکلات مربوط به رنجیدگی، دلخوری، احساس گناه، بی اعتمادی، وابستگی، و پوچ گرایی بستگی دارد.

تمام گزینه های واقعا مهم تا لحظه مرگ باقی می مانند، از جمله عشق، نفرت، آشتی، ابرازوجود و حرمت خود.

قصه هایی که افراد می گویند، تلاشی برای پاسخ به این قبیل سوالات «من کیستم؟» و «چرا وجود دارم؟» درمانگر نمی تواند به این سوالات پاسخ دهد، اما می تواند به مراجع کمک کند تا دوباره روی داستانش کار کند و گذشته را بیند.


همین مطلب به صورت پاورپوینت...



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۵۱:۲۴ توسط:123 موضوع: نظرات (0)