عوارض وقایع ناگوار که با تاخیر به وجود می آیند
برخی ازعوارض عاطفی ممکن است بعد ازتاخیر چشم گیری ظاهر
شوند. برای برخی از بازماندگان٬ احساس آرامش اولیه از نجات یافتن و مثبت اندیشی اولیه
درمورد دورنمای بهبودی ممکن است باعث ایجاد حسی به نام" دوران ماه عسل"
شود. بعد از طی ماه ها یا حتی سال ها٬ این حس ممکن است
جای خود را به درک اینکه صدمات شخصی و مادی غیرقابل بازگشت هستند بدهد. عزیزان از
دست رفته دیگر باز نخواهند گشت. آشفتگی در خانواده همیشگیست. شغل های قدیمی نکرار
نمیشوند. کمبود های طولانی مدت در استاندارد زندگی افراد به وجود امده است.
افسردگی و اضطراب اغلب احساسات مکرری هستند. اگرچه اکثر بازماندگان وقایع
ناگوار معمولا در یک یا دو سال بعد از ماجرا نسبتا هیچ ناراحتی ای ندارند٬ یک چهارم یا
بیشتر بازماندگان ممکن است عوارض چشمگیری نشان دهند٬ در حالی که کسانی
که قبلا هیچ گونه عوارضی را نشان نمیدادند ممکن است پس از گذشت یک تا دو سال پس از
مصیبت وارده ناراحتی و تالم نشان دهند.
بچه ها
دو تفکر که مانعی بالقوه درشناسایی واکنش های کودکان به
مصایب هست که باید رد شوند:
۱. بچه ها به صورت ذاتی مقاوم هستند و سریعا بهبود می یابند
حتی از آسیب شدید
۲. بچه ها٬ مخصوصا در سنین پایین تر٬ تحت تاثیر این
وقایع قرار نمیگیرند مگر اینکه توسط واکنش های والدین آزرده شده باشند.
هردوی این باورها غلط است. مدارک زیادی گویای این واقعیت
است که بچه ها بیشتر از بزرگسالان اثرات وقایع ناگوار را درک میکنند. حتی کم سن و
سال ترین آن ها مستقیما تحت تاثیر تجارب مرگ و میر٬ خرابی٬ ترس و تجاوز به حریم شخصی هستند و نبود یا ضعف
والدین را درک میکنند. آن ها همچنین به طور غیر مستقیمی تحت تاثیر شناخت اثرات این
وقایع ناگوار بر روی والدین و دیگر افراد بزرگسالی (مانند معلم ها) که به آن ها
اعتماد بسیار دارند و واکنش والدین خود به این مصایب هستند.
عوارضی که بچه ها در سنین مدرسه پس از وقوع مصایب نشان
میدهند
بچه ها بعد از وقوع یک مصیبت عوارض بسیاری نشان میدهند. آن
ها اغلب نمیتوانند احساسات خود را به زبان بیاورند در نتیجه ناراحتی آن ها در
رفتارشان اشکار میشود. بعضی از عوارض در ادامه اورده شده است:
افسردگی
گوشه گیری
ترس کلی که شامل کابوس شبانه و ترس( فوبیا) از عوامل محرک
وقایع ناگوار
مبارزه طلبی
پرخاشگری
عصبانیت٬ شکاکی و رنجش
بی برنامه و مضطرب
گلایه و شکایت: سردرد٬ناراحتی معده و روده ای٬ دردهای عمومی.
غیبت های مکرر از مدرسه گواهی این موضوع است.
سختی در تمرکز
خاطرات٬افکار و احساسات مزاحم که مخصوصا در زمانی که او بی حوصله٬مشغول استراحت و
یا در حین خواب است ظاهر می شوند.
رویاهای مکرر
از دست دادن حس کنترل و مسئولیت پذیری
از دست دادن حس اینده نگری
از دست دادن حس فردی و هویتی
از دست دادن حس داشتن انتظارات معمول در رابطه با روابط با
دیگران
از دست دادن حس واقع نگری زمانی که در موقعیت های اسیب پذیر
یا خطر است
واکنش های فیزیکی به جوانب مختلف وقایع اتفاق افتاده; حرکات
فیزیکی مکرر و پر استرس
"به فال بد دانستن": بچه ها به این باور میرسند که بعضی علایم خاص
قبل از وقوع مصیبت٬ هشدارهایی به شمار میروند و آن ها باید برای نشانه های
وقایع مصیبت بار آینده آماده باشند.
سیر قهقرایی پیش گرفتن: خیس کردن تخت خواب٬ کثیف کردن خود٬ و نگرانی و
اضطراب از جدایی
سندرم های اختلال استرسی پس از مصیبت وارده که همانند
بزرگسالان است
بازسازی جوانب مصیبت وارده درنمایش٬ نقاشی یا قصه
گویی. دانستن این امر خود نیازمند مهارت است. طراحی ها خود نشان دهنده تصاویر آسیب
وارده است.
فعالیت ها در مراحل مختلف پس از واقعه ناگوار
الف. مرحله نجات (پس تاثیر ناگهانی)
۱.
فراهم اوردن آرامش و سرویس های مداخله در برهان (که بسیار مهم هستند اگرچه اغلب
نادیده گرفته می شود)
۲.اطمینان بخشی از امنیت بازماندگان و فراهم کردن نیازهای
مادی آن ها (مانند خانه٬ غذا٬ آب تمیز و غیره).
۳. تلاش برای پیوند
دادن خانواده ها و گروه ها.
۴. فراهم کردن اطلاعات٬ راحتی٬ کمک های عملی و کمک های اولیه عاطفی.
ب. مرحله لیست سازی اولیه (ماه اول)
۱. ادامه دادن فعالیت ها در مرحله نجات
۲. آموزش افراد حرفه ای٬ داوطلبین و گروه
با توجه به عکس العمل های آسیب وارده
۳. تربیت مشاورین در مسائل آسیب٬ در صورت نیاز
۴. فراهم کردن کمک و مشاوره عملی کوتاه مدت به بازماندگان
۵. تشخیص کسانی که
بیشتر در معرض خطر هستند با مداخله جویی در بحران٬ "کسب اطلاعات کردن" و تلاش های مشابه.
۶. تاسیس کردن پایه
های گروه: شغل ها٬ خانه سازی ٬ امنیت.
پ. مرحله
لیست سازی پایانی (ماه دوم به بعد)
۱. ادامه دادن فعالیت ها در مرحله نجات و مرحله لیست سازی
اولیه
۲. فراهم سازی تحصیلات گروه
۳. تشخیص دادن افراد نیازمند و گسترش دادن سرویس ها برای
این افراد دور از دسترس.
۴. ایجاد جلسات پرسش و پاسخ و سرویس های دیگر برای
بازماندگان مصایب
۵. گسترش سرویس های درون مدرسه ای و دیگر سرویس های اموزشی
گروهی
ت. دوران بازسازی
۱. ادامه سرویس های پرسش و پاسخ برای کارکنان امدادی و بازماندگان وقایع ناگوار
۲. برقراری خط های خاص یا انواع روش ها که بازماندگان
بتوانند با مشاورین تماس داشته باشند
۳. ادامه ارتباط با بازماندگانی که قبلا درمان شده اند.
بچه ها بعد از وقایع ناگوار نیازهای خاصی دارند
در بیشتر موارد٬ قوانینی که برای
بزرگسالان حاکم است برای بچه ها نیز قابل اجراست. با انطباق دادن های مناسب برای
سنین مختلف( به عنوان مثال:به کارگیری زبان مناسب برای سنین بچه ها و قابل فهم
بودن). واکنش های متنوع مختص بچه ها به
وقایع ناگوار که قبلا بحث شد نشان دهنده ی نیاز به اصول بیشتریست که در ادامه ذکر
میشود:
○ بچه ها به طور مستقیم و غیر مستقیم از طریق مشاهده والدین و واکنش های ان ها
از مصایب متاثر می شوند مگر اینکه برخلاف ان ثابت شود مانند رابطه های مشکل دار
بین والدین و فرزندان یا در دسترس نبودن فیزیکی یا روانشناسی والدین که در این
صورت والدین به همراه فرزندان باید تحت درمان قرار بگیرند. پیشنهاد کارا این است
که والدین تشویق شوند تا درمورد انچه که در واقعه ناگوار گذشته با فرزند خود بحث
کنند; با واکنش های ان ها اشنا شده٬ قبول و درک کنند و با دید باز در مورد
واکنش های خود با ان ها به صحبت بنشینند.
○ مانعی که در راه شناسایی بچه هایی که
نیازمند سرویس هستند ممکن است والدین ان ها باشند که علایم ناراحتی را در فرزندان
خود نادیده یا انکار کردند یا رفتارهای ان ها مانند شب ادراری و پرخاشگری را به
نیاز ان ها به جلب توجه نسبت دهند. والدین باید در این موارد آموزش داده شوند تا
بتوانند نیازهای فرزندان خود را درمسایل اینده برطرف کنند.
والدین احتمالا از اموزش در مورد واکنش های مناسب به
رفنارهای خاص و کارایی درمان های خاص هم به خوبی بهره مند شوند به عنوان مثال:
۱. رفتارهای قهقرایی مانند شب ادراری باید در مرحله اول
توسط ان ها قبول شود. بچه باید در ارامش کامل قرار گیرد بدون هیچ گونه درخواستی از
طرف والدین. او نباید شرمسار باشد یا از طرف والدین مواخذه٬ انتقاد و تنبیه
شود. انتظارات نرمال در اینده و به صورت تدریجی اغاز می شوند.
۲. مفیدترین واکنش به رفتارهای نامناسب ان ها مداخله
رفتاریست(سیستم تشویق و جایزه به رفتارهای شایسته وایجاد محدودیت بر رفتارهای
ناشایست).
۳. ایجاد راحتی فیزیکی ممکن است در کاهش فشار استرس میان
بچه ها کمک کند. یک تحقیق نشان داده که ماساژ پشت و گردن میتواند خیلی مفید باشد.
۴. بچه ها نیاز به اطمینان و اجازه دارن که بتوانند احساسات
خود را بدون ترس از قضاوت بیان کنند.
○ بچه ها ممکن است نیازهای مادی خاصی داشته باشند مانند اسباب بازی٬ تخت خواب ٬غذای خاص٬ در دسترس بودن
فعالیت های متناسب با سن خود (از قبیل بازی های دسته جمعی٬ مدرسه٬ کارهای روزمره و
فعالیت های روزانه). والدین نیز از فراهم بودن این نیازها سود میبرند زیرا این
موضوع سبب می شود که والدین با خواسته های کودکانشان هاهنگ شوند. علاوه بر این
وجود سرویس های نگهداری از کودکان از لحاظ اینکه والدین توانایی بازگشت به کارها و
فعالیت های عادی خود را داشته لازم است.
○ تا حد مقدور باید از جداشدن فرزندان از والدینشان جلوگیری کرد. در صورت لزوم
جدایی (به دلیل حفاظت ااز کودک یا عدم توانایی والدین برای نگهداری از کودک) ٬ باید تلاش شود تا کودک احساس حمایت توسط شخصی
اشنا در زندگی مانند پدربزرگ٬ مادربزرگ یا خواهر و برادر بزرگتر یا یک معلم را داشته
باشد.
○ بچه ها معمولا جمع بندی غیر دقیقی درباره دلیل اتفاق یک واقعه ناگوار٬ اعمال خود و عادی
بودن احساس کنونی خود دارند. برای مثال ان ها ممکن است که فکر کنند که بابت اتفاقی
که افتاده مقصر شناخته می شوند. کشف و تصحیح این رفتار قسمتی از درمان است.
○ بچه های کم سن و سال تر(حداقل 10 تا11 سال) قادر به استفاده از زبان به طور
موثر برای توضیح احساسات و عکس العمل هایشان نیستند. نقاشی٬ عروسک بازی٬ نقش بازی٬ و نوشته هایی که
به طور خاص به موضوع اتفاق افتاده مربوط نیستند
( مانند داستان٬ شعر٬...) ممکن است برای درک بهتر عکس العمل ها مفید باشند.
○ باید به کودکان زمان داده شود تا تجربه کسب کنند واحساساتشان را ابراز کنند
اما در اسرع وقت بازگشت به حالت نرمال محیط منزل باید پیگیری شود.
○ مدارس نقش اساسی را ایفا می کنند. ان ها پناه گاه امنی برای کودک در طول روز
هستند٬ ان ها محیط ساختاری هستند که به کودک کمک می کنند تا عکس
العمل هایش را تنظیم کنند. بازگشت سریع کودک به مدرسه و زیر نظر گرفتن حضور و
نشانه های غیر عادی بسیار مفید است ( تمایل بچه ها به بودن با والدینشان پس از یک
واقعه بد به هیچ وجه غیر طبیعی نیست). سرویسهای مراقبت از کودکان در هنگامی که
کودک پس از یک واقعه ناگوار به مدرسه بر می گردد مورد نیاز است. نباید در تطابق
مجدد ان ها با محیط معمول مدرسه عجله به خرج داد بالعکس باید به ان ها وقت داده
شود تا در مورد واقعه صحبت کنند و احساساتشان را ابراز کنند ( ان عده ای را که
علاقه ای به صحبت کردن در مورد موضوع ندارند تحت فشار نگذارید). جلسات داخل مدرسه با کل کلاس یا گروهی از دانش
اموزان می تواند مفید باشد٬ مدرسه همچنین می تواند جلساتی را برگزاد کند که در این
جلسات عکس العمل های کودکان را با والدین ان ها مورد بحث قرار دهند وبه والدین
بیاموزد که چگونه پس از یک واقعه ناگوار با کودک رفتار کنند وعکس العمل نشان دهند.
○ کودکان مانند بزرگسالان از احساس کنترل نسبت به موقعیت های مهیج بهره می
برند. شرکت کودکان در فعالیت های متناسب با سن و موقعیت که در ارتباط با فعالیت
های بهبود بخشی است (مانند جمع اوری وسایل لازم برای نجات یافتگان یا مراقبت از
کودکان خردسال تر در پناه گاه ها) می تواند هم برای کودک و هم برای سایر نجات
یافتگان مفید باشد.
○ پخش مدام عکس های حادثه از تلویزیون
میتواند باعث ایجاد نگرانی شود. تماشای صحنه های حادثه از تلویزون باید
محدود گردد. یک فرد بزرگسال باید بر مشاهده تلویزیون نظارت داشته باشد و از تماشای
بش از حد صحنه های حادثه توسط کودک جلوگیری کند و در مورد ان صحبت کند.
واقعه ناگوار شماره ۱: گردباد / آب و هوای بد
هر مدرسه باید سالانه یک برنامه آشنایی با گردباد برگزار
کند. برنامه ها در جهت مواجه با گردباد و اعلام خطر گردباد باید تمرین شوند. هر
مدرسه باید نقشه ای از پناه گاه برای استفاده در زمان گردباد تهیه کند. مکان های
زیر سقف های بزرگ (مانند سالن ورزشی و غذا خوری) و مکان های دارای تعداد زیاد شیشه
نباید به عنوان پناه گاه استفاده شوند. مطمئن ترین مکان ها برای پناه گاه اتاق های
داخلی بدون پنجره و راهروهای دارای دیوار حمال و در پایین ترین قسمت ها هستند. در
صورت نیاز مسئولین مدیریت بحران و پرسنل حفاظتی می توانند در تشخیص این مکان ها به
پرسنل مدرسه کمک کنند.
مواجه با گردباد- هیچ ابر باران زایی مشاهده نشده است اما
وضعیت اب و هوا به گونه ای است که ممکن است به شکل گیری ان ها کمک کند.
مسئولیت مدیران ارشد
۱. تذکر به معلمان و پرسنل از طریق سیستم اعلام جمعی که
احتمال بروز گردباد وجود دارد.
۲. پیشنهاد به معلمان برای مطالعه مجدد فرمان(tuck and drop) (بیفت و مچاله شو) و پناه گاه های طراحی
شده به همراه دانش اموزان.
۳. انتصاب پرسنل برای پیگیری اخبار هواشناسی و اعلامات از
طریق تلویزیون.
۴. انتقال دانش اموزانی که در فضای بیرون مدرسه یا کلاس های
پرتابل یا قابل حمل و نقل قرار دارند به ساختمان اصلی.
۵. تذکر به فراش مدرسه برای امادگی قطع شیر اصلی گاز در
صورت اعلام خطر طوفان.
۶. اطمینان از وجود برنامه مناسب برای مرتفع کردن نیازهای
خاص دانش اموزان و پرسنل.
۷. تهیه یک سیستم ارتباطی جایگزین در صورت قطع برق (مانند
شیپور٬ بی سیم٬ تلفن همراه و ....).
مسئولیت های معلمان
۱. مرور مجدد فرمان (tuck and drop) و محل های پناه گاه با
دانش اموزان
۲. بستن پنجره ها و نورگیر ها
۳. اماده شدن برای قرار گرفتن زیر میزها (tuck and drop) ٬ در صورتی که
فرمان صادر شد یا نیازی مبنی بر ان احساس شد.
اخطار گردباد- ابرهای باران زا مشاهده شدند یا بر روی رادار
دیده شده اند. مکان تقریبی و جهت ان ها معمولا در طول اخطار اعلام می گردد.
مسئولیت های مدیران
۱. تذکر اخطار گردباد به معلمان و پرسنل
۲. تذکر به معلمان برای انتقال کلاس ها به پناه گاهای از قبل تعیین شده.
۳. اعلام به پرسنل از قبل تعیین شده برای زیرنظر گرفتن ابرهای طوفان زا و بدین
منظور بسته به امکانات این پرسنل باید وسیله ای برای ارتباط با مدیر در صورت رویت
ابرهای طوفان زا داشته باشند.
۴. آمادگی برای اعلام فرمان (tuck and drop) از طریق سیستم بلندگو در صورت
نزدیکی خطر. اگر همه ساکنین به پناه گاه منتقل نشدند باید زیر میز ها قرار گیرند.
۵. به تعویق انداختن حرکت سرویس ها
۶. والدینی که به دنبال فرزندانشان امده اند باید از خطر طوفان مطلع شوند و
تشویق شوند که با فرزندانشان بمانند.
۷. دسترسی سریع به جعبه کمک های اولیه و پخش چراغ قوه ها در صورت لزوم.
مسئولیت های معلمان
۱. مشایعت دانش اموزان تا پناه گاه
۲. حضور و غیاب کلیه دانش اموزان
۳. اطمینان از اینکه دانش اموزان ارام کنار دیوار ها نشسته اند و فرمان (tuck
and drop) را فهمیده اند.
۴. بستن کلیه درهای فرار اضطراری به منظور کاهش صدمات ناشی از پرتاب ذرات
مسئولیت های فراشان
۱. بستن شیر اصلی گاز
۲. امادگی برای قطع کردن سایر خدمات رفاهی در صورت لزوم.
مسئولیت های رانندگان سرویس
۱. رانندگی به سمتی با زاویه 90ْ با ابرهای طوفان زا و جستجو برای نزدیکترین
پناه گاه در نزدیکترین ساختمان در صورت داشتن زمان.
۲. اگر ساختمانی نزدیک نبود می توان از زیر گذر بزرگرا ها استفاده کرد و باید
اتوبوس را در جهت باد قرار داد٬ در این صورت باد
نمی توانداتوبوس را به سمت جایگاه شما بیاورد. دانش اموزان را به زیر گذر مشایعت
کنید.اگر در موقعیت فضای باز قرار گرفتید باید دانش اموزان را به قسمت پستی
مانند راه اب٬ جوب یا کانال های
اب زیر زمینی انتقال دهید.
۳. اگر در موقعیت فضای باز قرار گرفتید باید دانش اموزان را به قسمت پستی
مانند راه اب٬ جوب یا کانال های
اب زیر زمینی انتقال دهید.
۴. دانش اموزان را باید به صورتی خواباند که صورتشان رو به زمین باشد و با دست
هایشان پشت سرشان را بپوشانند.
۵. به محض رفع خطر باید مراتب را اطلاع دهید.
نقش مدرسه در امنیت سرزمین مادری
بسیاری از استراتژی هایی که درمورد وقایع طبیعی مانند زمین لرزه و یا گردبارد
استفاده می شوندکاربرد قابل توجهی در اداره تاثیرات حملات تروریستس مانند انفجار
یا حملی شیمیایی بیولوژیکی و رادیولوژیکی دارند. اگرچه بسیاری از مردم مواجهه با
حملات تروریستی انسانی را سخت تر ار مواجهه با مصایب طبیعی می دانند٬ نکته کلیدی در
هردو اماده بودن است. در هر منطقه در زمان حمله تروریستی شدید٬ مسئولین و
کارمندان مدرسه باید مطلع شوند تا فعالیت های بیشتر از انجه تصور می کردند را شروع
کنند. بسته به وخامت حمله٬ امکان قطع شدن سیستم های اطلاع رسانی٬ با تاخیر رسیدن
اطلاعات و دستور العمل ها از سمت مسئولین٬ عدم دسترسی و
پذیرش سرویس های پاسخ گویی اورژانس وجود دارد. و مدارس باید پناه گاه٬ غذا٬ توجه پزشکی و
راهنمایی برای دانش اموزان را به مدتی طولانی تر از زمان همیشگی کلاس ها فراهم
کنند. از آنجایی که کارمندان در این دوران نقش والدین را عهده دار می شوند و بچه
ها را پشتیبانی فیزیکی٬ عاطفی و روحی می کنند٬ صبوری فیزیکی و
روحیشان به مرحله ازمایش گذاشته می شود.
عملیات کلی به دو دسته طبقه بندی می شوند:
۱) تاسیس و برقراری مدرسه ای ایمن ۲) عملی سازی پیشنهادات برای برقراری امنیت
مدرسه تحت تهدید جنگ و تروریسم. این عملیات می توانند در مدارس و گروه های محلی
طراحی شوند تا کمک به گسترش برنامه مدارس ایمن و آماده سازی مدیران مدرسه و رهبران
گروه به پاسخگویی به بحران هایی در بعد شدید باشند.
مرکز ملی ایمنی مدارس ۲۰۰۳ نکات زیر
را برای امنیت سرزمین مادری در پست۹/۱۱ محیط زیست پیشنهاد داده است.
۱. تعیین کردن روش خاصی برای ارزیابی و پاسخ دهی به تهدیدات. هر محیط مدرسه ای
باید چند سری پروتکل آزمون تهدید داشته باشد تا مسئولین مدرسه بتوانند به طور
موثری با متخصصان بهداشت روان و اعمال قانون در جهت کنترل شرایطی که احتمال منجر
شدن به خشونت و ضرر دارند فعالیت کنند. علاوه بر این مطمئن شوید که دانش اموزان با
شما همکاری می کنند. در اکثر مواقع دانش اموزان بهترین منبع اطلاعات برای تهدیدهای
داخلی هستند. تحقیقات جدید سروس امنیتی آمریکا نشان داده است که در اکثر تیراندازی
های دانش آموزان٬ بقیه دانش اموزان قبل از وقوع ماجرا از ان باخبر بوده اند.
۲. بر اساس جو و موقعیت مکانی٬ احتمال وقایع
ناگواری را که ممکن است رخ دهند شناسایی کنید. این وقایع ممکن است شامل:
- نا ارامی اجتماعی/ تظاهرات/ آشوب
- تهدید های بمبی/ انفجارات
- متجاوزان/ بازدید کنندکان غیرقانونی
- گروگان گیری
- تیراندازی
- اخاذی
- حمله/ ضرب و جرح/ هتک ناموس
- حمل اسلحه
- مصرف مواد مخدر / قاچاق
- خشونت باندهای تبهکاری/ تیر اندازی در هنگام رانندگی
- آدم ربایی/ بچه دزدی
- اذیت و ازار٬ بی توجهی و کودک ازاری
- بیماری های کشنده
- جراحت تصادفی یا مرگ
- جراحت تصادفی یا مرگ
- خرابی خدمات رفاهی
- نشت مواد شیمیایی
- تصادف های رانندگی
- وقایع طبیعی: زلزله٬ سیل٬ گردباد٬ آتش٬ طوفان٬ سونامی
- وقایع ناگوار عبور و مرور عمومی: سقوط هواپیما/ خارج شدن قطار از ریل/
تصادفات اتوبوس
۳. کنترل بر دسترسی به پناه گاه. به حداقل رساندن تعداد ورودی ها و خروجی های پناه گاه که در طول
روز استفاده می شوند. ورودی های محوطه مدرسه باید از طریق کسانی که با کل دانش
اموزان اشنایی دارند محدود وبازدید شود. عبور و مرور در سطح پناه گاه٬ چه توسط افراد
پیاده و چه وسایل نقلیه باید از مسیرهایی که به راحتی و اسانی بازدید می شوند صورت
گیرد. ورودی های پخش مواد توسط دست فروش ها نیز باید مرتبا بازدید شود. پارکینگ ها
اغلب چند ورودی و خروجی دارند که منجر به خراب کاری و تخریب وسایل نقلیه و املاک
مدرسه می شود٬ دسترسی وسایل نقلیه و عابران پیاده باید با دقت کنترل شود.
پیرامون محیط پناه گاه باید نرده کشی شود. پارکینگ اتوبوس ها باید بازدید و ایمن
سازی شود. اتاق ها و کمد هایی که به ندرت استفاده می شوند باید قفل شوند. دسترسی
به خدمات رفاهی٬ پشت بام ها و دست شویی های عمومی باید ایمن شود.
۴. نقش ها و مسئولیت ها را به طور خاص مشخص کنید. روند و سیاست های خاصی که
وظایف تک تک کارمندان برای ایجاد امنیت را خلاصه می کند باید برقرار شوند. این
مسئولیت ها ممکن است شامل بازدید سالن ها٬ دست شویی های
عمومی٬ پارکینگ ها و فعالیت های قبل و بعد کلاسی باشد. نقش ها و
مسئولیت های خاصی هم باید برای زمان های بحران تعیین شود مانند "ملاقات تیم
بحران".
۵. مشخص کنید در زمان بحران با چه کسی
تماس بگیرید. لیستی جدید از تمامی کسانی که در انواع بحران ها با انها میتوان تماس
گرفت تهیه کنید. همکاری نزدیکی با این مخاطبین داشته باشید. در زمان رخداد بحران٬ مسئولین مدرسه
فرصت و امکان اینکه چه کسی وقایع ناگوار شیمیایی و بیولوژیکی و یا تهدید های بمبی
را پیگیری کند ندارند. حدود سرویسی را که این آژانس ها ارائه می دهند بدانید. آگاه باشید در زمانی که این مخاطبین سریعا
پاسخگو نیستند چه باید بکنید. همکاری نزدیکی با مسئولین برقراری قانون داشته
باشید. با پلیس مدرسه قبل از وقوع بحران آشنا شوید. پیش نویس قراردادی از وظایف
پلیس در محیط مدرسه تهیه کنید. از قبل تعین کنید چه کسی رهبری و چه کسی پیروی می
کند و جستجو و بازدیدها چگونه انجام می شوند. رابطه نزدیکی با متخصصان بهداشت
روانی که می توانند به مدیران مدرسه در ارزیابی و سنجش دانش اموزانی که پتانسیل
خطر در تهدید و ارعاب دیگران دارند داشته باشید.
مشاور و یا روانشناس هم می توانند نقش مهمی در پس از بحران داشته باشند.
۶. برگزاری دوره های اموزشی برای تمام اعضای جامه مدرسه در رابطه با هوشیاری و
حساسیت فرهنگی. بسیار مهم است که تاثیر اثرات فرهنگی و بر روی توانایی جامعه ی
مدرسه در به وجود امدن و برقراری مدارس امن و ارام را در نظر بگیریم. تاثیرات
فرهنگی مستقیما اطلاعات٬ استراتژی ها و منابعی که در ایمن سازی مدارس استفاده می
شوند تحت تاثیر قرار می دهند. حساسیت به
تاثیرات فرهنگی همچنین به ایجاد برنامه برای مدیریت و پاسخ به بحران کاربرد دارد.
۷.تاسیس سیستم تبادل اطلاعات عملیات اورژانسی علاوه بر بی سیم های محوطه و
رادیو های دو طرفه٬ بسیار مهم است که مدیران مدرسه بتوانند با مسئولین برقراری
قانون و تدارک دهندگان تلفن در خارج ارز محوطه ارتباط برقرار کنند. این امر شامل
استفاده از گوشی تلفن همراه می باشد.
۸. تدارک دیدن سیستم یک پارچه گزارش و ثبت جرم در مدرسه. وقتی مدیران مدرسه
بدانند که چه جرایمی٬ چه زمان و مکانی در محیط مدرسه اتفاق می افتد و چه کسانی
نقش داشته اند٬ میتوانند به تدارک انواع استراتژی و نظارت بپردازند. علاوه
بر این٬ مهم است که به آنالیز جرایم بپردازند تا تعیین کنند که ایا
و در چه حدی ارتباط از نظر سنی میان جوانب مختلف فعالیت های مجرمان در محوطه مدرسه
وجود دارد.
۹. مشخص کردن منابع مورد اطمینان و احتمالی اطلاعات برای دسترسی٬ زمانی که بحران
افزایش میابد. برنامه ای اماده سازید که نفرات اول و بعدی ای که می خواهید برای
درخواست اطلاعات و راهنمایی های مناسب تماس بگیرید مشخص شوند.
۱۰. ارزیابی ریسک مدرسه در حین بحران ملی.
الف. آماده سازی سنجش سلامت و پزشکی
در مکان
ب. حضور و در دسترس بودن سرویس های اورژانس محلی را چک کنید٬ از جمله HAZMAT
(مواد پرخطر) ٬ آتش٬ اورژانس پزشکی٬ اعمال قانون و آژانس
های مدیریت اورژانسی محلی و فدرال.
پ. تشخیص دادن هدف احتمالی تروریست ها در جامعه محلی خود.
ت. تشخیص دادن و تهیه لیست از افراد احتمالی ای که در جامعه حضور دارند و می
توانند غذا٬ اب٬ پناه گاه٬ کمک پزشکی٬ منابع انرژی و
دیگر انواع کمک اورژانسی را ارائه دهند.
ث. بررسی کردن راه های ارتباطی ممکن نظیر خطوط تلفن و اطلاعات تماس والدین
ج. آگاه و هشیار باشید نسبت به اتفاقاتی که در محیط پیش می اید. در زمان هایی
که امکان خطر بیشتر است٬ گوش به زنگی و هوشیاری بیشتری لازم است. هرکس که وارد
محوطه می شود باید هدفی قانونی داشته باشد. بسیار مهم است که سیستم چک کردن
یونیفورم های مراجعین که شامل دست فروشان و پرسنل سرویس یا تحویل کالا هستند را
داشته باشید. تمام مراجعین باید در دفتر مدرسه ثبت نام کنند٬ شغل خود را به
طور دقیق ذکر کنند و نشان خود را به طوری که کاملا دیده شود روی لباس خود الصاق
کنند. تمام کارکنان باید مراجعین یا کسانی را که هویت ان ها مشخص نیست به دفتر
راهنمایی کنند تا اطمینان حاصل شود که ان ها شغلی قانونی در مدرسه دارند. معلمین و
کارمندادن باید اموزش داده شوند تا با تمام مراجعین با احترام برخورد کنند و
بپرسند : میتوانم به شما کمکی بکنم؟" که روشی مودبانه و خالی از تهدید برای
اغاز است. هویت تمام پرسنل سرویس و کسانی که می خواهند به سیستم های عملکرد مدرسه
مانند سیستم های گرمایش و سرمایشی٬ گازی یا
الکترونیکی٬ تلفن٬ امنیتی٬ مناطق
نگهداری و دیگر مکان های وابسته دسترسی
داشته باشند را تایید کنید. لیستی دقیق از اسامی پرسنل سرویس و تحویل کالا و هم چنین
زمان و مکان های تحویل سرویس٬ نوع سرویس٬ اسامی کامل پرسنل
و شرکت ها و وسایل نقلیه ان ها تهیه کنید.
تشریفاتی برای شناسایی و پیگیری کارکنان داوطلب در محوطه مدرسه ترتیب دهید. سیستم
ورود و خروج را اجباری کنید.
در زمان هایی که امکان خطر بالاست٬ مواظب افراد٬ بسته ها و فعالیت
های مشکوک در محوطه باشید. مسئولین را در جریان این شواهد بگذارید. این موارد
شامل: افرادی که در حال عکاسی یا فیلم برداری در محوطه یا نزدیک محوطه می باشند٬ وسایل نقلیه نا
مشخص و یا نا اشنا که در محوطه یا نزدیک محوطه برای مدت زمان طولانی ای پارک می
باشند یا بسته ها و کوله پشتی هایی که که بدون صاحب رها شده اند یا افراد نا
اشنایی که به صورت غیر عادی دنبال اطلاعات می گردند.
چ. از دیدگاه پیشنهادات امنیت سرزمین
مادری٬ حایز اهمیت است که توجه بیشتری به امکان انواع مصایب زیر
داشت.
برنامه های مواجه با بحران خود را
مرتبا مرور و تجدید نظر کنید.
تهدید های بمبی/ انفجارات
انفجارات انتحاری
مراجعین غیر قانونی/ مزاحمین
حمله های بیولوژیکی و رادیولوژیکی
ار کار افتادگی خدمات رفاهی
وقایع ناگوار عبور و مرور عمومی: سقوط هواپیما/ از ریل خارج شدن قطار/ تصادفات
اتوبوس
ح. افراد تیم پاسخ به بحران را گرد هم اورید. برای اشنا کردن افراد با هم دیگر
و پروسه های بحران لیستی از افراد جدید تیم تهیه کنید.
خ. دوره های اموزشی برای برای تمامی کارکنان مدرسه در رابطه با اماده سازی
برای بحران تشکیل دهید. وظایف جز به جز هر فردی را در زمان بحران شرخ دهید. به همه
اموزش دهید که هوشیار و مراقب فعالیت های مشکوک و یا غیر عادی باشند; به ان ها
نشان دهید چگونه بسته های مشکوک را تشخیص
دهند و با ان ها چه کنند٬ چگونه خدمات رفاهی مانند سیستم های سرمایش و گرمایش را
خاموش کنند و چه کسی مسئول این امور است و چگونه کمک های اولیه ابتدایی را انجام
داد.
د. لیستی ازتدارکات و آذوقه محوطه
ترتیب دهید. شامل غذا آب منابع گوناگون انرژی مواد برای بستن درها و پنجره ها مواد
پزشکی و کمک های اولیه که در زمان اورژانس در دسترس هستند. برای هر کلاس تدارکات
اورژانس . اندوخته اب و غذا جمع اوری کنید. در بعضی از شرایط این ممکن است به
اسانی زیاد کردن وسایل امادگی برای مصایب مجود برای هر دانش اموز باشد. از والدین
و گروه های جامعه بخواهید در تدارک این وسایل به شما کمک کنند لیستی جدید از
هرگونه ماده شیمیایی خطرناک و یا شوینده که در انبار محوطه وجود دارد داشته باشید.
اطمینان حاصل کنید که این مواد بر طبق قوانین محلی و فدرال به صورت ایمن ذخیره شده
اند.
ذ. برنامه های موجود برای تخلیه ساختمان٬ پناه گاه جایگزین٬ حبس موقت و پناه
گاه در محل را مرور و در صورت نیاز تغییر دهید. اماده باشید تا مجموعه هرکدام از
این ها را عملی کنید. ممکن است تحت شرایطی به صورت هم زمان عده ای در بخشی از
ساختمان گیر بیفتند در حالی که در بخش های دیگر مشغول خروج و تخلیه از ساختمان
هستند.
ر. والدین را از برنامه های مواجهه با بحران روال کار و سیاست های حفاظتی خود
مطلع سازید. مخصوصا در جهت ملحق کردن والدین و فرزندان پس از وقوع بحران.
ز. تا جایی که برای جامعه و درجه ریسک مناسب است فعالیت های اورژانسی را تمرین
کنید. تخلیه و حبس و یا پناه گاه در محل را انجام دهید تا کارمندان و دانش اموزان
با عملکرد صحیح در زمان واقعی اورژانس اشنا شوند.
ژ. ایجاد مدرسه ایمن مسئولیت مشترک دانش اموزان٬ والدین٬ معلم ها٬ مدیران مدرسه٬ مجریان محلی
برقراری قانون٬ قاضی ها٬ پرسنل اورژانس٬ خدمات اجتماعی و
انواع متخصصان سرویس جوانان است. حرف اخد
این است که اگر ما میخواهیم جوانان در مدرسه حضور داشته باشند٬ پس وظیفه ما است
که محیطی امن و بی خطر برای ان ها فراهم کنیم. در این دوره که احتمال انواع خطر٬ از جمله استفاده
اسلحه های شیمیایی بیولوژیکی و رادیولوژیکی
در جوامع ما قوت گرفته٬ امادگی مدارس
برای پاسخگویی به این خطرها در راه های مناسب بیشتراز قبل حایز اهمیت است.
نتیجه گیری
واقعه ناگوار یا برای همه ترسناک هست٬ مخصوصا برای بچه
ها و جوانانی که در یک ساختمان مانده اند و هیچ گونه تماسی با خانواده های خود
ندارند. ۱۸ واقعه خطرناک در فصل ۴ و ۸ واقعه ناگوار در این فصل ذکر شد تا
بزرگسالان را با مهارت ها و کمک های لازم
برای حل این وقایع در زمان رخداد یاری رساند. امروزه مدارس و جوامع هرروزه با
تهدید های خشونت داخلی و بین المللی مواجه هستند. به عنوان پناهگاهی امن٬ مدارس نه تنها
موظف به تعلیم دادن به جوانان بلکه فراهم اوردن محیطی امن و سالم برای انهاست.
والدین و جوامع نگران به دنبال رهبری مدارس در فراهم کردن ایمنی در موقعیت های
مشکوک هستند.
مدارس به عنوان قطب مرکزی ثبات در جامعه شناخته شده اند. در واقع ٬ دانش قدرت است و
به طور کلی مدارس جایگاه وشکل دهنده روابط مهم به ارزش منابع انسانی در جوامعی
هستند که خدمت می کنند. این منابع ارزشمندند و و شامل خیلی ها از نگهبان تا مشاور;
مدیر تا روان شناس مدرسه; معلم تا مدرس کوکان استثنایی; پرستار تا کارمند خدمات
اجتماعی; افسر منابع تا نماینده پلیس; و کارکنان تریا تا افسرمراقب. تمام این
روابط روزانه به طور مستقل و هم با مساعدت همدیگر انجام می شوند. افراد دراین
روابط گروهی میتوانند در یک لحظه کوتاه اماده خدمت به جامعه باشند.
کمک به فرزند
خود بعد از واقع ای ناگوار
بچه ها ممکن است
افسرده شوند و احساساتی را نسبت به مصیبت وارده از خود نشان دهند. این عکس العل
ها عادیست و زیاد طول نمیکشه. در ادامه بعضی از مشکلات که ممکن است در فرزند خود
ببینید امده است.
○ ترس بسیار از
تاریکی, جدایی و تنهایی
○ نیاز مدام به
بودن با والدین و ترس از غریبه ها
○ نگرانی
○ شدت یافتن
رفتارهای ناعاقلانه
○ بی میلی به
مدرسه رفتن
○ تغییر در رفتار
غذا خوردن و خوابیدن
○ افزایش رفتار پرخاش جویانه یا خجالت
○ خیس کردن
رختخواب یا مکیدن انگشت شسث.
○ کابوس های مکرر
شبانه
○ سردرد و یا
دیگر ناراحتی های فیزیکی
این موارد به
فرزندتان کمک میکند
○ با فرزند خود
درمورد احساسات او در رابطه با واقعه ناگوار حرف بزنید. احساسات خود را نیز در میان
بگذارید
○ در مورد انچه
اتفاق افتاده صحبت کنید. به فرزند خود اطلاعاتی بدهید که درک میکند.
○ به فرزند خود
اطمینان خاطر دهید که همه چیز امن است و با همید. شاید لازم باشه اغلب این
اطمینان خاطر را تکرار کنید.
○ اغلب او را در
اغوش بگیرید و لمس کنید.
○ وقت بیشتری را
در زمان خواب با او سپری کنید.
○ اجاره بدهید
فرزندتان در غم از دست دادن یک عروسک گم شده, یک بالشت گم شده وخانه گم شده گریه
و زاری کند.
○ اگر احساس
کردید که فرزندتان در مدرسه مشکلی دارد با معلم او صحبت کنید تا بتوانید با کمک
او به فرزندتان کمک کنید.
لطفا این برگه
را در طی ماه های آینده هر از چند گاهی دوباره بخوانید. معمولا٬ واکنش عاطفی ان
ها به مصایب زیاد طول نمیکشد اما بعضی مشکلات ممکن است وجد داشته باشند یا برای
چندین ماه تکرار شوند. مراکز بهداشت روان گروهی معمولا متخصصینی ماهر برای ارتباط با کسانیست که
تجربه مشکلات ناشی از مصایب را دارند.
ترجمه از مقاله
Conceptualizations and
General Principles of Crisis Counseling, Intervention, and Prevention
Jonathan Sandoval -University
of California, Davis
برچسب:
،
ادامه مطلب
بازدید: